Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Nispen en Bikker over het bericht dat de Belgische overheid gokreclames aan banden gaat leggen
Vragen van de leden Van Nispen (SP) en Bikker (ChristenUnie) aan de Minister voor Rechtsbescherming over het bericht dat de Belgische overheid gokreclames aan banden gaat leggen (ingezonden 11 mei 2022).
Antwoord van Minister Weerwind (Rechtsbescherming) (ontvangen 1 juni 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de Belgische federale regering gokreclames
wil gaan verbieden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Kunt u aangeven hoe het staat met het door u aangekondigde voorstel voor de zomer
een wijziging van de Wet op de kansspelen aan de Kamer te sturen om reclame voor risicovolle
kansspelen in te perken? Op welke termijn wordt dit wetsvoorstel aan de Kamer gestuurd?
Heeft u inmiddels het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen
aangepast en dit ter consultatie aangeboden? Zo nee, wanneer denkt u dit te gaan doen?
Antwoord 2 en 3
Op dit moment wordt gewerkt aan de maatregelen om reclame voor risicovolle kansspelen
verder in te perken, zoals aangekondigd in de brieven aan uw Kamer van 17 maart en
21 april.2 Ik ben voornemens om eerst het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen
aan te passen. Daarin zijn momenteel regels opgenomen over reclame en de gerichtheid
daarvan. Het beoogde verbod op ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen kan
naar verwachting in grote mate met een aanpassing van het Besluit ingevuld worden.
Het conceptbesluit wordt momenteel uitgewerkt en ligt op koers om voor de zomer in
consultatie te worden gegeven. Beoogd wordt om gelijktijdig de voorhangprocedure te
starten. Daarna zal ik bezien in hoeverre de wet op de kansspelen nog aanvullend wijziging
op dit punt behoeft.
Vraag 4
Heeft u de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen reeds aangepast
zodat bijvoorbeeld rolmodellen, geen rol meer mogen spelen in reclames voor risicovolle
kansspelen? Zo ja, kunt u aangeven wat u precies aan deze regeling heeft gewijzigd
en per wanneer de nieuwe regeling in werking treedt? Zo nee, waarom niet en per wanneer
kan de Kamer de gewijzigde Regeling dan wel verwachten?
Antwoord 4
De wijzigingsregeling Werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen is op 2 mei
2022 gepubliceerd in de Staatscourant. Met de wijziging wordt de inzet van rolmodellen
bij reclame voor risicovolle kansspelen verboden. De regeling treedt per 30 juni 2022
in werking.
Vraag 5
Kunt u aangeven in hoeverre alle vergunde aanbieders van kansspelen zich houden aan
de afspraken die u met de sector heeft gemaakt, in het bijzonder de volgende afspraken:
geen reclame op de radio, geen reclame in de buitenruimte, geen reclame in de geprinte
media, en het hanteren van kortere tijdsvensters voor tv-reclames? Bent u tevreden
over de naleving van deze afspraken? Zo nee, wat gaat u hieraan doen?
Antwoord 5
Zoals in de brief van 21 april 2022 gemeld, is de sector nog bezig met de implementatie.3 De gesprekken over het opnemen van de afspraken in de Reclamecode online kansspelen,
waarmee de afspraken algemeen verbindend zouden worden, zijn nog niet afgerond. Ik
vind het belangrijk dat de sector zich maximaal inspant om de gemaakte afspraken in
juni zo spoedig en volledig mogelijk te implementeren. Zoals aangekondigd in mijn
brief van 21 april verwacht ik in het najaar nieuwe cijfers met uw Kamer te delen.
Ondertussen werk ik aan de aanpassing van het besluit Werving, reclame en verslavingspreventie
waarin dit soort aspecten ook aan bod komen.
Vraag 6
Kunt u aangeven hoe de vergunde aanbieders invulling hebben gegeven aan de open norm
voor limieten en het beperken van de communicatie over bonussen? Heeft de Kansspelautoriteit
voldoende capaciteit om erop toe te zien dat vergunde aanbieders zich nu inderdaad
aan de geest van de wet houden? Zo ja, waaruit blijkt dat?
Antwoord 6
Zoals ik heb gemeld in mijn brief van 21 april heb ik met de sector gesproken en hen
gevraagd te kijken naar mogelijke kaders voor speellimieten. Een aantal partijen heeft
inmiddels al enkele limieten verlaagd. Zo is de maximale speelduur bij veel aanbieders
tot acht uur per dag beperkt en zijn bijvoorbeeld limieten van 400 euro per maand
ingesteld voor jongeren.4 Daarnaast hebben de twee brancheorganisaties voor online kansspelen zich eraan gecommitteerd
om de online communicatie over bonussen verder te beperken. Ik juich toe dat de sector
haar verantwoordelijkheid neemt door deze afspraken te maken.
De Kansspelautoriteit (Ksa) houdt toezicht op de wet- en regelgeving ten aanzien van
limieten en bonussen. De Ksa heeft momenteel voldoende capaciteit om toezicht te houden
op de geldende wet- en regelgeving. Zij vult dit toezicht risicogestuurd in en acteert
op basis van eigen onderzoek en signalen die aan de Ksa worden gemeld. Of de aanbieders
zich houden aan de regels in het kader van zelfregulering is aan de brancheorganisaties
en de Reclamecodecommissie.
Vraag 7
Kunt u ingaan op de opmerking van de Belgische Minister van Justitie dat tijdens de
coronapandemie het aantal gokkers fors is gestegen, onder jongeren zelfs een stijging
van 43 procent? Heeft u reden om aan te nemen dat dit in Nederland anders is en waarop
baseert u dit?
Antwoord 7
De vraag of jongeren (meer) zijn gaan deelnemen aan kansspelen in de periode dat coronamaatregelen
golden heb ik in mijn brief aan uw Kamer van 17 maart jl. beantwoord.5 Ik heb via het WODC de onderzoekers van de nieuwe meting modernisering kansspelbeleid
(2021) gevraagd om een analyse van de data die zij reeds verzameld hebben ten behoeve
van het eerdere onderzoek. De onderzoekers laten zien dat deelname aan online kansspelen
tijdens het eerste jaar met coronamaatregelen is toegenomen.6 Deze toename is niet aantoonbaar onder jongeren (16 tot en met 24 jaar).
Vraag 8
De Belgische overheid noemt dat op basis van internationaal onderzoek naar voren komt
dat zo’n 40 procent van de winst van gokbedrijven afkomstig is van mensen met een
gokverslaving, bent u bekend met dit onderzoek en wat is uw reactie op de bevindingen?
Geldt dit ook voor de gokbedrijven waar de Nederlandse staat in deel neemt?
Antwoord 8
In Nederland is niet een dergelijk onderzoek uitgevoerd. Het is dan ook de vraag in
hoeverre de resultaten uit dit onderzoek van toepassing zijn op de situatie in Nederland
en of het dan gaat om illegale of legale aanbieders. Dat neemt niet weg dat verslavingspreventie
te allen tijde, bij alle aanbieders, hoog in het vaandel moet staan. Met de wet Kansspelen
op afstand is een fors maatregelenpakket in werking getreden om te voorkomen dat iemand
een kansspelverslaving ontwikkelt. Aanbieders zijn verplicht in te grijpen wanneer
iemand problematisch speelgedrag ontwikkelt. In het uiterste geval wordt een speler
ingeschreven in CRUKS. Aanbieders dragen ook af aan het verslavingspreventiefonds,
zodat passende hulp kan worden geboden, onderzoek naar verslavingspreventie kan worden
gedaan en nieuwe inzichten op het gebied van verslavingspreventie kunnen worden ingezet.
In 2024 wordt de wet Kansspelen op afstand geëvalueerd. De mate waarin het doel van
het voorkomen van kansspelverslaving wordt gerealiseerd maakt daar onderdeel van uit.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.