Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Strien over het bericht 'Publieke Omroep mag NPO Start uitbreiden van concurrentiewaakhond'
Vragen van het lid Van Strien (VVD) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Publieke Omroep mag NPO Start uitbreiden van concurrentiewaakhond» (ingezonden 20 april 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Uslu (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 24 mei
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Publieke Omroep mag NPO Start uitbreiden van concurrentiewaakhond»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Deelt u, in lijn met uw voorgangers, de mening dat nu er steeds meer streamingsdiensten
beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt, het noodzakelijk is en blijft om Nederlandse
streamingdienst te ondersteunen die alle Nederlandse content bundelt zodat deze beschikbaar
blijft voor breed publiek?
Bent u van mening dat NLZIET deze functie, zoals in vraag 2 besproken, vervult?
Antwoord 2 en 3
Het is al langer zo dat de Nederlandse mediaconsument toegang heeft tot een steeds
groter wordend aanbod aan audiovisuele content. Aan de ene kant is dat positief: de
keuze voor de consument neemt toe en veel content is nu ook daadwerkelijk in Nederland
beschikbaar. Aan de andere kant kan dit negatieve impact op de zichtbaarheid en vindbaarheid
van Nederlandse content hebben. NLZiet blijft daarom een mooi initiatief om Nederlandse
content breder toegankelijk te maken en samenwerking tussen producenten van Nederlandse
content te bevorderen.
Vraag 4
Bent u nog altijd van mening dat voor de toekomst van NLZIET, het essentieel is dat
het volledige aanbod van NPO Start te zien moet blijven bij NLZIET?
Antwoord 4
NLZiet is een samenwerkingsverband van de NPO met commerciële partijen (RTL en Talpa).
Voor de toekomst van een dergelijke dienst is het van belang dat alle betrokken partijen
daar aan bijdragen. Dit geldt voor het aanbod van programma’s dat te zien is in de
dienst, maar ook bijvoorbeeld voor de onderlinge samenwerking en de financiële aspecten.
Het is aan de partijen om daar onderling goede afspraken over te blijven maken.
Vraag 5
Bent u van mening dat, nu de stichting Nederlandse Publieke Omroep (NPO) de aanbieding
van gratis content uitbreidt, de NPO ook al hun uitgebreide gratis content van NPO
Start tegelijkertijd en onder exact dezelfde voorwaarden ook via een gratis variant
van NLZIET beschikbaar moet aanbieden? Kunt u deze mening onderbouwen?
Antwoord 5
Op dit moment is er alleen een betaalde variant van NLZiet. Bovendien worden er nu
ook geen voorwaarden aan de NPO gesteld over welke content de NPO moet aanbieden binnen
NLZiet. De betrokken partijen hebben daar onderling afspraken over gemaakt en zullen
dat opnieuw moeten doen in het geval een nieuwe abonnementsvorm ter tafel komt.
Vraag 6
Kunt u aangeven of de commerciële partners van NLZIET hebben laten weten voorstander
te zijn van een gratis variant van NLZIET en ook bereid zijn hiervoor gratis aanbod
beschikbaar te stellen voor NLZIET? Heeft ook de NPO aangegeven hiertoe bereid te
zijn?
Antwoord 6
Ik ben bekend met de wens voor doorontwikkeling van NLZiet met bijvoorbeeld een gratis
variant. Veel hangt af van de precieze invulling van een dergelijk voorstel. Dit is
mij in dit geval niet bekend. Vanwege Europese regelgeving inzake staatssteun2 en nationale regels3 kan de NPO niet zomaar met gratis content deelnemen in een gratis variant van NLZiet
waarin ook commerciële partijen deelnemen. Op de (on)mogelijkheden van een dergelijke
samenwerking ziet het Commissariaat voor de Media toe. Bovendien kan ik mij voorstellen
dat er een voorstel komt voor een gratis variant met reclame, lastig voor de NPO is
aangezien er geen reclame meer is toegestaan bij de online kanalen van de NPO.
Vraag 7
In het artikel valt te lezen dat sommige programma’s eerder of exclusief op NPO Start
te zien zullen zijn, hoe verhoudt deze exclusiviteit zich tot de inspanningsverplichting
van de NPO ten aanzien van NLZIET?
Antwoord 7
De NPO heeft mij laten weten dat het aanbod op NPO Plus, en daarmee dus NLZiet, in
beginsel hetzelfde is als het aanbod op NPO Start on demand.4 Dat programma’s eerder of exclusief op NPO Start (on demand) te zien zullen zijn,
ziet toe op het verschil met de lineaire televisiekanalen van de NPO. Dit gaat dus
niet op voor NLZiet of de inspanningsverplichting van de NPO ten aanzien van NLZiet.
Vraag 8
Bent u bereid aan de goedkeuring van de door de NPO aangevraagde wijziging aanbodkanaal
NPO Gemist/NPO Start als voorwaarde te verbinden dat de NPO al haar gratis aanbod
beschikbaar stelt voor een gratis variant van NLZIET zodat het bovenstaande platform-ambitie
kan verwezenlijken?
Antwoord 8
In de huidige situatie zijn er geen voorwaarden verbonden aan de NPO voor welke content
aangeboden kan worden via NLZiet. De NPO is wel, op grond van het instemmingsbesluit
van NPO Plus, verplicht zich in te spannen om een bijdrage te blijven leveren aan
NLZiet. Deze verplichting is opgelegd aangezien de betaalde dienst NPO Plus initieel
integraal onderdeel uitmaakte van NLZiet. Het is echter aan de NPO om invulling te
geven aan de inspanningsverplichting. Momenteel geeft de NPO daar bijvoorbeeld invulling
aan door de content van NPO Plus ook beschikbaar te stellen voor NLZiet. Het aanbod
van NPO Start on demand zal dus ook op NLZiet te zien zijn. De wijzigingsaanvraag
van NPO Start on demand staat wat mij betreft dan ook los van de goedkeuring van de
dienst NPO Start on demand.
Vraag 9
Bent u bereid om zo snel mogelijk met alle betrokken partijen van NLZIET in gesprek
te gaan over de gezamenlijke ambitie voor NLZIET en deze uitkomsten mee te nemen in
uw standpuntbepaling betreffende de toekomst van NLZIET?
Antwoord 9
Ik heb regelmatig contact met betrokken partijen. In die contacten komt de samenwerking
binnen NLZiet aan bod, maar ook bijvoorbeeld actuele onderwerpen die in de mediasector
spelen. De afgelopen jaren hebben partijen via deelname aan de samenwerkingsagenda
Nederlandse mediasector5 ook laten zien aan een sterke en creatieve Nederlandse mediasector te willen blijven
werken. Ik zal het initiatief nemen voor een gesprek met partijen op korte termijn
om de stand van zaken te bespreken en vooruit te kijken hoe we verder kunnen gaan.
Uiteraard zal ik de uitkomsten van deze gesprekken meenemen in de standpuntbepaling
rond NLZiet.
Vraag 10
Kunt u toezeggen dat u deze standpuntbepaling, die de Kamer in het voorjaar zou ontvangen6, uiterlijk voor het einde van het tweede kwartaal aan de Kamer zal toezenden?
Antwoord 10
De Kamer zal zoals toegezegd in het voorjaar/tweede kwartaal van 2022 een nadere positiebepaling
inzake NLZiet ontvangen. Als voorwaarde voor deze nadere positiebepaling is wel gesteld
dat er eerst duidelijkheid moet zijn over de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa.
Een positiebepaling rond NLZiet gaat ook in op de strategische lijn waarlangs deze
samenwerking vorm gegeven wordt. Juist voor de langere termijn is deze eventuele fusie
en wat dit voor de toekomst van de samenwerking binnen NLZiet betekent van belang.
Ik wil daarom dit onderzoek en het daaruit volgende besluit eerst afwachten voor ik
met een nadere positiebepaling kom.
Vraag 11
Bent u bereid toe te zeggen dat u geen besluit neemt over de door de NPO aangevraagde
wijziging aanbodkanaal NPO Gemist/NPO Start alvorens de Kamer met u over uw standpuntbepaling
ten aanzien van NLZIET van gedachten heeft kunnen wisselen?
Antwoord 11
Op basis van de aanvraag van de NPO is het mijn taak om conform de wettelijke regels
en het algemeen bestuursrecht een besluit te nemen over de aanvraag van de NPO. In
antwoord op vraag 8 hierboven heb ik al aangegeven dat de positiebepaling van NLZiet
los staat van de goedkeuring van de dienst NPO Start on demand. Ik vind het bestuursrechtelijk
dan ook niet juist om het nemen van dit besluit uit te stellen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G. Uslu, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.