Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Rudmer Heerema en El Yassini over de uitzonderingsregeling die de internationale voetbalfederatie FIFA heeft uitgevaardigd betreffende spelers en coaches van Oekraïense voetbalclubs middels de ‘Regulations on the Status and Transfer of Players’
Vragen van de leden Rudmer Heerema en El Yassini (beiden VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de uitzonderingsregeling die de internationale voetbalfederatie FIFA heeft uitgevaardigd betreffende spelers en coaches van Oekraïense voetbalclubs middels de «Regulations on the Status and Transfer of Players» (ingezonden 29 maart 2022).
Antwoord van Minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 19 april
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de hierboven genoemde uitzonderingsregeling?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hebben Oekraïense voetballers een tewerkstellingsvergunning nodig om bij een Nederlandse
betaald voetbalorganisatie (BVO) aan de slag te kunnen?
Antwoord 2
Per 1 april 2022, met terugwerkende kracht vanaf 4 maart 2022, geldt een vrijstelling
van de tewerkstellingsvergunningsplicht voor vluchtelingen uit Oekraïne die onder
de richtlijn tijdelijke bescherming vallen. Om in aanmerking te komen voor de richtlijn
tijdelijke bescherming dient de ontheemde een asielaanvraag in te dienen. In de brief
aan de Tweede Kamer van 30 maart 2022 over de aanpak opvang ontheemden uit Oekraïne1 heeft het kabinet toegelicht welke doelgroep onder de richtlijn valt en welke procedure
geldt om in aanmerking te komen voor bescherming op grond van de richtlijn. Om te
kunnen werken hebben ontheemden uit Oekraïne een document nodig waaruit hun verblijfsstatus
als tijdelijke beschermde blijkt. Het kost echter enige tijd om documenten voor alle
vluchtelingen beschikbaar te stellen waar hun verblijfsrecht uit blijkt. Gelet hierop
geldt een overgangsperiode van 4 maart tot en met 31 mei 2022. Gedurende deze overgangsperiode
geldt de vrijstelling van de tewerkstellingsvergunningsplicht voor alle Oekraïense
onderdanen die hun nationaliteit aan de hand van documenten kunnen aantonen. Daarnaast
wordt, zoals reeds is aangegeven in de bovengenoemde brief, gestreefd om deze overgangsperiode
per medio april 2022 uit te breiden voor, en toe te passen op staatlozen en onderdanen
van andere derde landen dan Oekraïne die kunnen aantonen dat zij op 23 februari 2022
in Oekraïne internationale bescherming genoten of in het bezit waren van een geldige
verblijfsvergunning die overeenkomstig Oekraïens recht is afgegeven.
Indien een vreemdeling niet onder bovengenoemde vrijstelling valt dan zal de werkgever,
in dit geval de BVO, een tewerkstellingsvergunning dan wel gecombineerde vergunning
voor verblijf en arbeid moeten aanvragen.
Vraag 3
Indien er een tewerkstellingsvergunning nodig is, geldt voor Oekraïense voetballers
het salariscriterium zoals deze is vastgesteld voor voetballers buiten de Europese
Unie (EU) die een tewerkstellingsvergunning nodig hebben?
Antwoord 3
Voor vreemdelingen die onder de bovengenoemde vrijstelling vallen is geen tewerkstellingsvergunning
dan wel gecombineerde vergunning nodig. Indien een tewerkstellingsvergunning dan wel
gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid wordt aangevraagd voor een vreemdeling
die niet onder bovengenoemde vrijstelling valt, dan gelden de normale regels voor
het verkrijgen van een tewerkstellingsvergunning dan wel gecombineerde vergunning
in de sportsector.2 Gelet hierop zal een tewerkstellingsvergunning dan wel gecombineerde vergunning in
het hoogste segment van het voetbal enkel worden verleend indien wordt voldaan aan
het salaris- en kwaliteitscriterium.
Vraag 4, 5
Indien er geen tewerkstellingsvergunning nodig is, is er voor Oekraïense voetballers,
die bij een Nederlandse BVO aan de slag willen, een meldplicht?
Indien er geen tewerkstellingsvergunning nodig is, is er een eventuele algemene maatregel
van bestuur (AMvB) hiervoor ingericht en zo ja, per wanneer is deze AMvB van kracht?
Antwoord 4, 5
Per 1 april 2022, en met terugwerkende kracht tot en met 4 maart 2022, geldt de vrijstelling
op de tewerkstellingsvergunningsplicht voor vreemdelingen die onder de richtlijn tijdelijke
bescherming vallen. Deze vrijstelling, die ook geldt voor profvoetballers mits zij
aan de voorwaarden van de vrijstelling voldoen, is opgenomen in het Besluit uitvoering
Wet arbeid vreemdelingen 2022.3 Voor werkgevers, waaronder een Nederlandse BVO, geldt een meldplicht als zij mensen
in dienst willen nemen die onder deze vrijstelling vallen. Zij moeten ten minste twee
werkdagen voor aanvang van de werkzaamheden bij UWV melden dat zij een vreemdeling
op grond van de vrijstelling tewerkstellen. Deze meldplicht is opgenomen in de Regeling
uitvoering Wet arbeid vreemdelingen.4 Tot en met 15 april 2022 geldt een overgangsperiode waarin werkgevers de mogelijkheid
krijgen om een melding te doen, ook wanneer de werkzaamheden al zijn aangevangen op
of na 4 maart 2022. Na deze datum geldt de meldplicht, waaronder de voorwaarde van
een melding ten minste twee werkdagen voorafgaande aan de aanvang van de werkzaamheden,
onverkort. Het niet naleven van deze meldplicht is beboetbaar op grond van de Wet
arbeid vreemdelingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.