Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Sjoerdsma over het bericht dat het leger van Burkina Faso een staatsgreep heeft gepleegd
Vragen van het lid Sjoerdsma (D66) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over het bericht dat het leger van Burkina Faso een staatsgreep heeft gepleegd (ingezonden 27 januari 2022).
Antwoord van Minister Hoekstra (Buitenlandse Zaken), mede namens de Ministers van
Defensie en voor Buitenlandse Handel en ontwikkelingssamenwerking (ontvangen 14 april
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van Euractiv over de staatsgreep van het Burkinese leger?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe oordeelt u over dit gewelddadige optreden van het leger waarbij President Roch
Kaboré van Burkina Faso is afgezet, de Grondwet is opgeschort, de grenzen zijn gesloten
en het parlement is ontbonden?
Antwoord 2
Het kabinet keurt elke machtsovername met gebruik van geweld af. Een vreedzame machtsoverdracht
door middel van een transparant democratisch proces is een kernwaarde van Nederland,
de EU en de VN. Nederland roept, net als de ECOWAS en de AU, op tot een politieke
transitie gericht op terugkeer naar de constitutionele orde in Burkina Faso.
Vraag 3
Kunt u een update verschaffen over de huidige situatie in het land en daarbij ingaan
op de situatie van president Roch Kaboré?
Antwoord 3
Het dagelijkse leven in Burkina Faso is geleidelijk hervat. Hoewel leger en politie,
net als voor de staatsgreep, zichtbaar aanwezig zijn in Ouagadougou, heerst er geen
spanning op straat. De grenzen zijn weer geopend en de avondklok is opgeheven. De
Grondwet is opnieuw ingesteld, zij het met enkele aanpassingen zoals de transitietijd
van 3 jaar, de uitsluiting van de president aan de verkiezingen na de transitie, meer
nadruk op integriteit en een lager aantal Ministers en parlementsleden.
Op 28 februari jl. werd in een nationaal consultatieproces een transitiehandvest aangenomen,
met daarin een transitiepad van 3 jaar. Op 2 maart is Lt. Kol. Damiba geïnaugureerd
als transitiepresident van Burkina Faso. Hij kan zich dus niet verkiesbaar stellen
bij de verkiezingen aan het einde van de transitieperiode. Er zijn een civiele transitiepremier
en 25 Ministers aangesteld, waarvan 3 militairen. Op 4 april is een concreet stappenplan
voor de transitieperiode gepresenteerd.
Na veel onduidelijkheid over het lot van voormalig president Kaboré is hij op 24 januari
jl. overgedragen aan de nieuwe machthebbers, die hem hebben overgebracht naar een
villa en hem daar bewaakten. Op diezelfde dag ondertekende Kaboré een brief waarmee
hij zijn ontslag aanbood.
ECOWAS heeft Burkina Faso na de staatsgreep geschorst. Op 25 maart jl. riep ECOWAS
op tot de vrijlating van voormalig president Kaboré voor 1 april 2022, anders zouden
individuele sancties worden ingesteld. Op 6 april is Kaboré overgebracht naar zijn
gezinswoning, waar volgens de transitieautoriteiten zijn veiligheid wordt gegarandeerd.
1 en 2 april jl. was een ECOWAS delegatie in Burkina Faso om met de autoriteiten te
spreken over de gevolgen van de oproep op 25 maart jl. Op het moment van schrijven
zijn er nog geen individuele sancties ingesteld.
Vraag 4
Wat zijn de overwegingen achter het feit dat de kleurcode wat betreft dit reisadvies
gedeeltelijk nog steeds oranje en niet rood is?
Antwoord 4
Het reisadvies stond voor de staatsgreep al deels op rood en deels op oranje. Dit
houdt verband met de terroristische dreiging. Reizen naar gebieden buiten de omgeving
van Ouagadougou werden afgeraden (rood), terwijl voor reizen naar Ouagadougou en omgeving
het advies was alleen essentiële reizen te ondernemen (oranje). Gedurende de dagen
van de staatsgreep werd de tekst van het reisadvies aangepast om te waarschuwen voor
risico’s van reizen op dat moment. Omdat de rust is teruggekeerd, is de tekst van
het reisadvies weer aangepast naar het advies van voor de staatsgreep.
Vraag 5
Bent u bekend met het feit dat Amerikaanse burgers actief worden oproepen Burkina
Faso te verlaten en Amerikaanse burgers actief worden afraden naar Burkina Faso te
reizen?
Antwoord 5
Net als Nederland raden de VS hun burgers af te reizen naar een groot deel van het
land, waaronder het noorden, oosten en de grensgebieden. Er is voor zover bekend geen
officiële oproep vanuit de Amerikaanse overheid gedaan aan hun burgers om Burkina
Faso te verlaten.
Vraag 6
Kunt u lessen trekken uit de checklist voor Amerikaanse burgers die in dit ambtsbericht
staan voor het Nederlandse consulaire beleid? Zo ja, welke?
Antwoord 6
Vergelijkbaar met de Amerikaanse checklist, verwijst ook het Nederlandse reisadvies
naar een pagina op www.nederlandwereldwijd.nl met tips voor voorbereidingen die burgers zelf kunnen treffen voor een mogelijke
crisissituatie.
Vraag 7
Hoe staat het met de veiligheidssituatie van het Nederlandse ambassadepersoneel en
hun families?
Antwoord 7
Het Nederlandse ambassadepersoneel en families zijn veilig. De Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft in de week na de staatsgreep gesproken met
het ambassadepersoneel.
Vraag 8
Bent u in contact met Nederlandse staatsburgers en aanwezige bedrijven in Burkina
Faso?
Antwoord 8
Tijdens en na de staatsgreep is het informatiesysteem van het Ministerie van Buitenlandse
Zaken gebruikt om de circa zestig in Burkina Faso verblijvende Nederlanders op de
hoogte te stellen van de situatie. Hetzelfde systeem werd de afgelopen maanden gebruikt
om Nederlanders te informeren over aangekondigde anti-regeringsdemonstraties.
Vraag 9
Hoe oordeelt u over de mogelijke neveneffecten van deze staatsgreep op de stabiliteit
van de regio? Wat doet de EU om deze risico’s te mitigeren?
Antwoord 9
Het kabinet is bezorgd over de instabiliteit en de veiligheidssituatie in Burkina
Faso en de bredere Sahelregio alsook de dreiging van spill-over van gewelddadig extremisme
naar West-Afrikaanse kustlanden en de effecten hiervan op Europa.
Om de risico’s te mitigeren zet de EU in de Sahel in op het adresseren van de grondoorzaken
van instabiliteit en onveiligheid, met een regionale en geïntegreerde aanpak die onder
andere ingaat op klimaatverandering, armoedebestrijding en het vergroten van de weerbaarheid
van de bevolking. Ook probeert de EU de uitbreiding van instabiliteit tegen te gaan,
waarbij specifiek aandacht wordt besteed aan de meest kwetsbare regio’s op het gebied
van veiligheid, met name de Liptako-Gourma (het grensgebied tussen Mali, Niger en
Burkina Faso) en Tsjaadmeer (het grensgebied tussen Tsjaad, Niger, Nigeria en Kameroen)
regio’s.
Vraag 10
Hoe oordeelt u over het mogelijke risico dat er in coalitieverband te weinig wordt
gedaan tegen islamitisch extremisme, waardoor militaire junta’s en andere partijen
als de Wagner-groep in dit machtsvacuüm kunnen duiken?
Antwoord 10
Om extremisme tegen te gaan dient militaire inzet gepaard te gaan met een inzet op
preventie. Nederland zet daar zowel bilateraal als in coalitieverband op in. Nederland
steunt verschillende projecten gericht op het tegengaan van gewelddadig extremisme
(preventing violent extremism, PVE) in Burkina Faso. Daarnaast wordt binnen bilaterale programma’s PVE zoveel mogelijk
geïntegreerd. Nederland draagt ook bij aan de capaciteitsopbouw van de veiligheidssector
in Burkina Faso. Zo levert Nederland een financiële en trainingsbijdrage aan het Amerikaanse
Global Peace Operations Initiative (GPOI), dat eenheden van Afrikaanse troepenmachten, waaronder Burkina Faso, traint
ter voorbereiding op inzet in VN- en AU-missies. In het kader van de militaire oefening
Flintlock verzorgen Nederlandse militairen al jarenlang trainingen in Burkina Faso. Over de
beëindiging van de militaire training in Burkina Faso ter voorbereiding op deelname
aan Flintlock in Ivoorkust bent u op 9 februari jl. geïnformeerd. (Kamerbrief «Politieke
ontwikkelingen in de Sahelregio» d.d. 9 februari jl., 2022Z02373).
De EU zet in op het aanpakken van de grondoorzaken van gewelddadig extremisme en terrorisme
in de Sahel (zie antwoord op vraag 9). Ook ondersteunt de EU de G5-Sahel en de G5-troepenmacht,
die gemandateerd is om terrorisme tegen te gaan, en waar Burkina Faso deel van uitmaakt.
Nederland levert hieraan in EU-verband een financiële bijdrage (EUR 5 miljoen tussen
2018–2022).
Vraag 11
Is er iets bekend over de Wagner-groep in Burkina Faso?
Antwoord 11
Media berichtten onlangs over pro-Russische demonstraties in Burkina Faso, waarbij
betogers de overheid oproepen om militaire steun in Rusland te vragen. Volgens mediaberichten
zou de Wagner Group bereid zijn om de strijdkrachten van Burkina Faso bij te staan.
Het kabinet kan deze berichten over Burkina Faso niet bevestigen, maar monitort de
ontwikkelingen in de Sahel ten aanzien van de Wagner Group nauwlettend.
Vraag 12
Betekent de staatsgreep in Burkina Faso dat de mogelijke inzet van Nederlandse militairen
via de huidige EU-trainingsmissies onder het huidige vijfde mandaat in dat land tijdelijk
niet langer mogelijk is?
Antwoord 12
Zoals in de Kamerbrief «Politieke ontwikkelingen in de Sahelregio» d.d. 9 februari
jl. (2022Z02373) toegelicht, zijn de grenzen tussen Mali en ECOWAS-lidstaten, waaronder Burkina Faso,
momenteel gesloten. Dit heeft zijn weerslag op de activiteiten van de EU-trainingsmissie
in Burkina Faso. Daarnaast onderneemt de EU-missie tijdelijk geen activiteiten in
Burkina Faso vanwege de recente ontwikkelingen in dat land. Gegeven de zorgen over
de ontwikkelingen in Mali en de bredere regio volgt de EU de ontwikkelingen op de
voet en wordt in EU-verband gesproken over de toekomstige voortzetting van de EU-missies
in Mali, zoals tijdens de Raad Buitenlandse Zaken van 11 april a.s.
Vraag 13
Wat voor gevolgen heeft deze staatsgreep voor de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking
met Burkina Faso?
Antwoord 13
De Nederlandse ontwikkelingssamenwerking in Burkina Faso is gericht op het vergroten
van de weerbaarheid van de bevolking en het wegnemen van grondoorzaken van armoede
en instabiliteit. De Nederlandse programma’s lopen grotendeels via multilaterale organisaties
en het maatschappelijk middenveld. Slechts in beperkte mate is sprake van indirecte
betrokkenheid van (de)centrale overheidsinstellingen. Het gaat in dit geval om programma’s
gericht op het versterken van decentralisatie in zes regio’s, en het verbeteren van
toegang tot rechtspraak en anticonceptie.
Het kabinet volgt de ontwikkelingen in Burkina Faso op de voet. Programmatische keuzes
met betrekking tot de OS-inzet worden momenteel aan de hand van deze ontwikkelingen
tegen het licht gehouden. Dit geldt vooral voor programma’s waarin, via partners,
met de overheid wordt gewerkt. Het kan zijn dat hierin aanpassingen nodig zijn, afhankelijk
van de mate waarin partners nog inclusief kunnen opereren, impact bereiken en daarover
rekenschap afleggen. Dit is geen lineair proces. In sommige gevallen is dan ook een
pas op de plaats nodig om te zien hoe e.e.a. zich ontwikkelt. Nederland zal hierin
altijd samen optrekken met andere gelijkgezinde donoren waaronder onze Europese partners.
Vraag 14
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 14
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken -
Mede namens
E.N.A.J. Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.