Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Agema over de reactie van de minister op het meerderheidsverzoek van de commissie VWS van 4 februari 2022 om een spoedige reactie te geven op het bericht dat positief geteste zorgmedewerkers toch kunnen worden ingezet in ziekenhuizen en de consequenties daarvan op de wetgeving die nog altijd niet is ingetrokken die voorstelt de coronatoegangsbewijzen uit te breiden met werk
Vragen van het lid Agema (PVV) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de reactie van de Minister op het meerderheidsverzoek van de commissie VWS van 4 februari 2022 om een spoedige reactie te geven op het bericht dat positief geteste zorgmedewerkers toch kunnen worden ingezet in ziekenhuizen en de consequenties daarvan op de wetgeving die nog altijd niet is ingetrokken die voorstelt de coronatoegangsbewijzen uit te breiden met werk (ingezonden 11 maart 2022).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 11 april
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met uw reactie van 7 maart 2022 op het verzoek van de commissie voor
Volksgezondheid, Welzijn en Sport op het bericht dat positief geteste zorgmedewerkers
toch kunnen worden ingezet in ziekenhuizen en de consequenties daarvan voor uitbreiding
van het coronatoegangsbewijs (ctb) met werk?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Waarom reageert u in de brief niet op de consequentie van het inzetten van positief
geteste medewerkers in ziekenhuizen voor de wetgeving die nog altijd niet is ingetrokken
en die voorstelt de coronatoegangsbewijzen uit te breiden met werk?
Antwoord 2
Zorginstellingen hebben de wettelijke plicht om onder alle omstandigheden zorg te
blijven verlenen. De mogelijkheid tot het inzetten van positief geteste zorgmedewerkers
in ziekenhuizen strookt met deze wettelijke verplichting. De inzet van positief geteste
zorgmedewerkers in ziekenhuizen kan alleen in uitzonderlijke situaties en is gebonden
aan strenge voorwaarden.
Vanaf 23 maart 2022 eindigt de inzet van het coronatoegangsbewijs (hierna: ctb) op
basis van 1G in hoog risico omgevingen. De tijdelijke wet differentiatie coronatoegangsbewijzen
(ctb op basis van 2G) wordt ingetrokken. Het ctb op basis van 3G wordt niet meer ingezet.
De Raad van State gaf eerder aan dat het onlogisch is om wel een ctb te vragen aan
bezoekers, maar niet aan werknemers werkzaam op ctb-plichtige locaties. Mede hierom
houdt het kabinet het wetsvoorstel voor inzet van het coronatoegangsbewijs op de arbeidsplaats
aan. Dit betekent dat het kabinet afziet van het toepassen van het ctb in de zorg,
zoals het kabinet ook in de Kamerbrief over de langetermijnstrategie COVID-19 van
1 april jl. heeft toegelicht.
Vraag 3
Waarom verwees u naar de stand van zakenbrief van 15 februari 2022 waarin zou staan
hoe het kabinet denkt over coronatoegangsbewijzen terwijl daarin staat: «Het wetsvoorstel
voor inzet van het coronatoegangsbewijs op de arbeidsplaats wil ik aanhouden vanuit
de wens nader af te wegen of het verstandig is om dit instrument «in de gereedschapskist»
te hebben om een coronatoegangsbewijs te kunnen vragen aan werknemers in sectoren
waar het coronatoegangsbewijs voor bezoekers wordt toegepast. Eerder gaf de Raad van
State aan dat het niet logisch is om op plaatsen wel een ctb aan bezoekers te vragen,
maar niet aan medewerkers die met de bezoekers in contact komen. Ik wil de tijd nemen
voor nader onderzoek ten behoeve van verbetering van de regeling op iets langere termijn»?
Antwoord 3
Het doel van het ctb is om de samenleving voor iedereen eerder te heropenen en langer
open te houden. Het ctb wordt alleen ingezet indien proportioneel en noodzakelijk.
In de stand van zakenbrief van 15 februari 2022 heeft het kabinet de zienswijze over
het ctb toegelicht. Onderdeel van deze toelichting is het aanhouden van het wetsvoorstel
Tijdelijke wet verbreding inzet coronatoegangsbewijzen. Het aanhouden van dit wetsvoorstel
stelt het kabinet in staat om te onderzoeken of het wetsvoorstel een bijdrage kan
leveren aan het doel van het ctb.
Vraag 4
Deelt u de mening dat wanneer positief geteste medewerkers kunnen worden ingezet op
hun werk, uitbreiding van de coronatoegangsbewijzen met werk niet anders dan van de
baan moet zijn en het wetsvoorstel Tijdelijke wet verbreding inzet coronatoegangsbewijzen
derhalve moet worden ingetrokken? Zo nee waarom niet? Kunt u deze keer wel een uitgebreide
inhoudelijke reactie geven?2
Antwoord 4
Het beschermen van de toegankelijkheid van de gehele zorgketen voor iedereen is een
van de twee nevengeschikte en gelijkwaardige doelen van het coronabeleid. In uitzonderlijke
situaties kan het daarom mogelijk zijn dat positief geteste zorgmedewerkers in ziekenhuizen
onder voorwaarden worden ingezet om hiermee te voorkomen dat patiënten niet de zorg
krijgen die nodig is.
Het beschermen van de sociaalmaatschappelijke en economische continuïteit is het andere
hoofddoel van het coronabeleid van het kabinet. Het aanhouden van het wetsvoorstel
Tijdelijke wet verbreding inzet coronatoegangsbewijzen stelt het kabinet in staat
om te onderzoeken of de mogelijkheid tot het beschikken over een ctb-plicht voor werknemers
werkzaam in ctb-plichtige sectoren kan bijdragen aan dit hoofddoel. Namelijk indien
het ctb kan bijdragen aan het op een veilige manier eerder heropenen of langer openhouden
van sectoren. Daarbij ziet het kabinet af van het toepassen van het ctb in de zorg,
zoals het kabinet ook in de Kamerbrief over langetermijnstrategie COVID-19 van 1 april
jl. heeft toegelicht.
De mogelijkheid tot het inzetten van positief geteste zorgmedewerkers in ziekenhuizen
en het aanhouden van het wetsvoorstel Tijdelijke wet verbreding inzet coronatoegangsbewijzen
zijn niet tegenstrijdig, maar dragen beide bij aan de hoofddoelen van het coronabeleid
van het kabinet.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.