Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Agema over het bericht dat de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2G wil aanhouden
Vragen van het lid Agema (PVV) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat hij 2G wil aanhouden (ingezonden 2 februari 2022).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 22 maart
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met uw brief van 1 februari 2022 waarin u schrijft 2G aan te willen
houden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Waarom heeft u ervoor gekozen het wetsvoorstel over 2G aan te houden in plaats van
op te heffen?2
Antwoord 2
Ik wilde naar aanleiding van het rapport van TU Delft e.a. nader onderzoek laten doen
naar de omstandigheden waarin een coronatoegangsbewijs (ctb) dat gebaseerd is op 2G
een proportionele maatregel kan zijn. In de situatie waarin wij met het SARS-CoV-2
virus samenleven, is het denkbaar dat een 2G ctb van toegevoegde waarde is om de samenleving
langer open te houden en eerder te heropenen als openstelling onverhoopt ingeperkt
zou moeten worden om een opleving het hoofd te bieden.
Op 10 februari jl. heeft uw Kamer een motie van de leden Van der Staaij en Omtzigt
aangenomen, waarin de regering wordt verzocht om het wetsvoorstel in te trekken dat
de mogelijkheid biedt om een coronatoegangsbewijs in te zetten dat uitsluitend gebaseerd
is op vaccinatie of herstel (2G). Het kabinet voert deze motie uit, en het wetsvoorstel
differentiatie coronatoegangsbewijzen is ingetrokken.
Vraag 3
Waarom gaat u wel door met de uitbreiding van coronatoegangsbewijzen voor middelbaar
beroepsonderwijs (mbo), hoger onderwijs (ho) en werk?
Antwoord 3
Het coronatoegangsbewijs is een tijdelijk instrument voor het bestrijden van deze
pandemie. Het uitgangspunt van het ctb is vanaf aanvang geweest het bieden van de
mogelijkheid om de samenleving voor iedereen eerder te heropenen en langer open te
houden. Het ctb kan meerwaarde hebben voor deze doelstellingen. Gerichte wettelijke
instrumenten zijn daarbij noodzakelijk om paraat te hebben.
Het open houden van het onderwijs voor iedereen is voor het kabinet een belangrijk
uitgangspunt. Het kabinet verwacht dat gezien de ontwikkeling van de epidemie, de
vaccinatiegraad en de relatief milde gevolgen van infecties voor jongeren het ctb
in het onderwijs niet nodig is. Daarom is het kabinet overgegaan tot intrekking van
het wetsvoorstel tot schrappen van het instemmingsrecht van medezeggenschapsorganen
in het onderwijs.
Het wetsvoorstel voor inzet van het coronatoegangsbewijs op de arbeidsplaats wil ik
aanhouden vanuit de wens nader af te wegen of het verstandig is om dit instrument
«in de gereedschapskist» te hebben om een coronatoegangsbewijs te kunnen vragen aan
werknemers in sectoren waar het coronatoegangsbewijs voor bezoekers wordt toegepast.
Eerder gaf de Raad van State aan dat het niet logisch is om op plaatsen wel een ctb
aan bezoekers te vragen, maar niet aan medewerkers die met de bezoekers in contact
komen. Ik wil de tijd nemen voor nader onderzoek ten behoeve van verbetering van de
regeling op iets langere termijn.
Vraag 4
Coronatoegangsbewijzen gelden nu toch al in de horeca, in spellocaties, bij evenementen,
festivals, attractieparken, dierentuinen, kermissen, beurzen, congressen, professionele
sportwedstrijden, sportscholen, bioscopen, theaters, concertzalen, repetities voor
zang en toneel, sauna’s, wellnesscentra, zonnestudio’s en rondvaartboten? Kunt u in
de door u gevraagde extra doorrekeningen door TU Delft laten meenemen wat uw voorgenomen
uitbreiding met mbo, ho en werk nog toevoegt op de lange lijst aan plekken waar coronatoegangsbewijzen
al gelden?
Antwoord 4
In het rapport dat door de TU Delft c.s. is opgeleverd is doorgerekend wat de effectiviteit
is van ctb wanneer deze breder wordt ingevoerd.
Vraag 5
Bent u ermee bekend dat Ierland, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland en delen
van Spanje helemaal gestopt zijn met de coronatoegangsbewijzen?
Antwoord 5
Ja.
Vraag 6
Zo ja, waarom gaat u er dan nog mee door? Er waart in die landen toch geen ander virus
dan hier?
Antwoord 6
De epidemiologische situatie verschilt van land tot land. Het uitgangspunt van het
ctb is het bieden van de mogelijkheid om de samenleving voor iedereen eerder te heropenen
en langer open te houden. In Nederland heeft het ctb in de huidige epidemiologische
situatie nog meerwaarde voor deze doelstellingen. Het wordt nu ingezet om ongeplaceerde
activiteiten binnen met meer dan 500 bezoekers per ruimte verantwoord toe te kunnen
staan. Het kabinet beoordeelt, mede op advies van het OMT periodiek of inzet wenselijk
en proportioneel is. Het volgende weegmoment is 15 maart 2022.
Vraag 7
Het klopt toch dat 92% van de zestigplussers een booster heeft gehaald en dat zij
bij eerdere virusvarianten 80% van de ziekenhuisopnames voor hun rekening namen?
Antwoord 7
Momenteel komt nog niet iedereen in aanmerking voor een boostprik. Nederlanders die
minder dan drie maanden geleden de basisserie afgerond hebben of minder dan drie maanden
geleden een COVID-19 infectie doorgemaakt hebben, kunnen deze nu nog niet ontvangen.
Op basis van data tot en met 27 februari jl. geeft het RIVM aan dat de boostervaccinatiegraad
van de 60-plussers – die daar nu al voor in aanmerking komen – 91,9% is. De boostervaccinatiegraad
voor de totale 60-plus-populatie is 82,6%.
Gedurende het gehele jaar 2021 waren er 52.669 ziekenhuisopnames met en door COVID-19.
Daarvan waren er 33.942 60-plussers, dat is ongeveer 64%.
Vraag 8
Wat heeft het opvoeren van de vaccinatiedruk op met name jongere leeftijdscategorieën
middels coronatoegangsbewijzen dan nog voor zin?
Antwoord 8
De vaccinatiegraad verhogen is geen doel van het ctb.
Vraag 9
Wanneer geeft u de zes miljoen volwassen Nederlanders die geen boosterprik hebben
gehaald, hun vrijheid terug door de coronatoegangsbewijzen helemaal in te trekken?
Antwoord 9
Ctb is een tijdelijk instrument dat in deze pandemie om de samenleving voor iedereen
eerder te heropenen en langer open te houden. Wanneer het ctb voor het bereiken van
deze doelstelling geen meerwaarde meer heeft, zal ik het ctb niet langer inzetten.
Op 15 maart is het volgende weegmoment waar bekeken wordt of de huidige inzet gecontinueerd
moet worden of kan worden stopgezet.
Vraag 10
Wanneer geeft u de 540.000 volwassen Nederlanders die geen boosterprik hebben gehaald
en wiens coronatoegangsbewijs op 4 februari 2022 vervalt, hun vrijheid terug door
de coronatoegangsbewijzen helemaal in te trekken?
Antwoord 10
Zie antwoord vraag 9.
Vraag 11
Hoe denkt u de ruim zes miljoen volwassen Nederlanders die geen boosterprik hebben
gehaald de toegang tot de horeca, in spellocaties, evenementen, festivals, attractieparken,
dierentuinen, kermissen, beurzen, congressen, professionele sportwedstrijden, sportscholen,
bioscopen, theaters, concertzalen, repetities voor zang en toneel, sauna’s, wellnesscentra,
zonnestudio’s, rondvaartboten, mbo, ho en werk te bemoeilijken als zij geen coronatoegangsbewijs
meer hebben?
Antwoord 11
Het ctb wordt alleen ingezet wanneer dat meerwaarde heeft voor het eerder openen of
langer open houden van de samenleving.
Het bemoeilijken van toegang tot de sectoren waar ctb wordt ingezet is geen doelstelling.
Door het gebruik van ctb zijn sectoren juist eerder geopend.
Vraag 12
Wanneer horen we of u 2G en de coronatoegangsbewijzen definitief intrekt? Wanneer
biedt u perspectief aan de ruim zes miljoen volwassen Nederlanders die geen boosterprik
hebben gehaald?
Antwoord 12
In de stand van zakenbrief COVID-19 van 15 februari 2022 heb ik aangegeven dat het
kabinet gevolg geeft aan de motie van de leden Van der Staaij en Omtzigt, waarin de
regering wordt verzocht om het wetsvoorstel in te trekken dat de mogelijkheid biedt
om een coronatoegangsbewijs in te zetten dat uitsluitend gebaseerd is op vaccinatie
of herstel (2G).
Vraag 13
Wanneer krijgen wij onze vrijheid terug en heft u alle vrijheidbeperkende maatregelen
op?
Antwoord 13
De bestrijding van deze pandemie vraagt offers van ons allemaal. De maatregelen zijn
niet langer van kracht dan nodig. De meeste maatregelen zijn inmiddels ingetrokken.
15 maart 2022 is het volgende weegmoment.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.