Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Inge van Dijk over het bericht ‘Ik dacht dat beleggen voor vermogende mannen was
Vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de Minister van Financiën over het bericht «Ik dacht dat beleggen voor vermogende mannen was» (ingezonden 21 februari 2022).
Antwoord van Minister Kaag (Financiën) (ontvangen 21 maart 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Ik dacht dat beleggen voor vermogende mannen was»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van de volgende conclusies van het onderzoek van ABN Amro en McKinsey:
– dat vrouwen minder beleggen en investeren, waardoor de Nederlandse economie jaarlijks
mogelijk 169 miljard euro misloopt,
– dat tweederde van de vrouwen, maar ook bijna de helft van de mannen, zich onvoldoende
ondersteund of begrepen voelt door hun bank of financieel adviseur,
– dat vrouwen minder snel hulp zoeken bij financiële problemen en minder financiële
kennis hebben, en
– dat vrouwelijke ondernemers meer moeite hebben om financiering aan te trekken?
Antwoord 2
Ik vind het zeer ongewenst als vrouwen relatief meer barrières ervaren in de financiële
dienstverlening en minder kansen krijgen bij het aantrekken van financiering. Uit
onder andere onderzoek van Nibud, in opdracht van Wijzer in geldzaken2, blijkt dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in de groep financieel kwetsbaren.
Een belangrijke factor hierbij is dat zij vaker (36%) dan mannen (20%) niet economisch
zelfstandig zijn (2020, CBS). Bij een scheiding is de inkomensterugval bij vrouwen
vaak veel groter dan bij mannen en komt een deel van hen in een financieel kwetsbare
positie terecht. Dit blijkt ook wel uit het feit dat alleenstaande vrouwen met kinderen
vaker in armoede leven en te maken hebben met financiële problemen.3 Ook onderzoek van de OESO laat zien dat de financiële geletterdheid van vrouwelijke
ondernemers in Nederland lager is dan die van mannen.4
Vraag 3
Denkt u dat op bovenstaande conclusies actie nodig is om te kijken hoe de financiële
sector vrouwen beter kan ondersteunen? Zo ja, hoe zouden zulke acties er volgens u
uit kunnen zien en moeten die volgens u vanuit de overheid komen, vanuit de sector,
of vanuit beide?
Antwoord 3
Ja, dit vergt inzet van alle betrokken partijen. Onderzoek wijst uit dat financieel
kwetsbare groepen, waartoe ook vrouwen kunnen behoren, allerlei barrières ervaren
bij het ondernemen van acties die financiële problemen kunnen voorkomen en bij het
op tijd inschakelen van hulp. Ook is er steeds meer bekend over de gevolgen van financiële
stress op het brein, waardoor het moeilijker wordt om zelf in actie te komen om problemen
op te lossen.
In het leernetwerk financieel kwetsbare groepen bundelen de partners van het platform
Wijzer in geldzaken (het Ministerie van Financiën, de Nederlandse Vereniging van Banken,
het Verbond van Verzekeraars, de Pensioenfederatie, de AFM, DNB en het Nibud) hun
krachten om in de financiële sector aandacht te besteden aan financieel kwetsbare
groepen en te zien wat werkt voor deze groepen. Wijzer in geldzaken heeft een gezamenlijke
aanpak geformuleerd, met onder andere een waaier met tien bouwstenen5 voor professionals. Die bevat praktische tips, inspiratie en hulpmiddelen om financieel
kwetsbare groepen (waaronder vrouwen) beter te bereiken en te helpen.
Zoals ook uit het onderzoek van ABN Amro en McKinsey blijkt, kunnen banken bijvoorbeeld
toegankelijkere en inclusievere taal gebruiken. Het is aannemelijk dat meer aandacht
voor vrouwen zal leiden tot betere maatschappelijke uitkomsten en tot betere inkomsten
voor ondernemingen. Dit wordt al gezien door bijvoorbeeld financieel adviesbureaus
die zich specifiek op vrouwen richten.6 Een ander voorbeeld is een wereldwijd netwerk van banken dat er op gericht is om
de financiële dienstverlening aan vrouwen te verbeteren.7 Dit netwerk benadrukt net als de onderzoekers van ABN Amro en McKinsey dat vrouwen
een belangrijke klantgroep zijn. Vrouwen nemen namelijk vaak financiële beslissingen
voor het huishouden, hun inkomens groeien8 en ze bouwen steeds meer vermogen op.
Vraag 4
Wat vindt u van het grote verschil in perspectief tussen wat banken denken dat vrouwelijke
klanten nodig hebben en waar ze daadwerkelijk behoefte aan hebben?
Antwoord 4
Dit is een indicatie dat financiële instellingen hun omgang met vrouwelijke klanten
nog sterk kunnen verbeteren. Het initiatief van ABN Amro om de verbetermogelijkheden
te onderzoeken en de interesse van andere banken voor de uitkomsten, zie ik als een
positief signaal.
Vraag 5
Bent u met hoogleraar economie Esther-Mirjam Sent eens dat de financiële geletterdheid
van vrouwen én mannen in ieder geval moet worden verbeterd? Zo ja, wat moet er gedaan
worden en wie zou die rol volgens u moeten oppakken?
Antwoord 5
Ja. Het kabinet onderschrijft het belang om informatie over geldzaken en financiële
dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk te houden, zodat niet alleen vrouwen
maar alle financieel kwetsbare groepen worden bereikt en geholpen. Daarnaast is het
voorkomen en bestrijden van armoede en schulden een belangrijk speerpunt van dit kabinet.
De komende periode zet het kabinet onder meer in op meer financiële educatie, onder
andere via de inspanningen van Wijzer in geldzaken. De genoemde inspanningen van Wijzer
in geldzaken en haar partners zijn erop gericht om alle financieel kwetsbaarheden
op een betere manier te bereiken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.