Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Wuite en Paulusma over de inzet van 1G in de culturele sector
Vragen van de leden Wuite en Paulusma (beiden D66) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de inzet van 1G in de culturele sector (ingezonden 24 februari 2022).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de
Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ontvangen 16 maart 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Testen voor Toegang treft specifieke groep in de culturele
sector stevig»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van de zorgen die in dit artikel geuit worden?
Antwoord 2
Die zorgen zijn begrijpelijk. Tegelijkertijd kunnen met deze maatregelen grote, ongeplaceerde
binnen evenementen voor het eerst sinds lange tijd weer plaatsvinden, waarbij het
testbewijs de enige maatregel is. Op 25 februari zijn ondanks een hoog aantal besmettingen
veel maatregelen versoepeld. Daar zijn risico’s aan verbonden. In situaties met hoge
risico’s worden deze met de inzet van het coronatoegangsbewijs op basis van 1G beperkt.
Dat gebeurt bij ongeplaceerde activiteiten waar grote groepen mensen actief en dicht
bij elkaar zijn, en waar alcoholgebruik een rol speelt.
Op 15 maart was een nieuw besluitvormingsmoment, waarin de huidige maatregelen opnieuw
zijn gewogen op proportionaliteit en noodzakelijkheid. Daarin is aangekondigd dat
het Testen voor Toegang per 23 maart niet meer wordt ingezet.
Vraag 3
Kunt u nader toelichten waarom bij het loslaten van vele maatregelen, waaronder het
coronatoegangsbewijs in het uitgaansleven, er toch voor is gekozen om de 1G-maatregel
in te zetten?
Antwoord 3
Er is versoepeld bij een hoog aantal besmettingen. Het kabinet heeft daarom besloten
op hoogrisico locaties, in lijn met het 142e OMT-advies, als mitigerende maatregel met toegangstesten te gaan werken. Met de 1G-maatregel
kan het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames op de locaties waar dit wordt ingezet
met ongeveer 70% worden gereduceerd, blijkt uit de modellering van de TU Delft e.a2. Hiermee wordt ook het risico verkleind dat werknemers op deze binnenlocaties zelf
besmet raken, of dat deelnemers na afloop van een activiteit (kwetsbare) naaste contacten
besmetten. Dit geldt alleen voor de hoogste risico’s. Als evenementen geplaceerd,
buiten, of met minder dan 500 bezoekers plaatsvinden, dan geldt er geen 1G-verplichting.
Vraag 4
Welke andere Europese landen maken gebruik van de 1G-maatregel bij grotere evenementen
van meer dan 500 personen? Wat is bij deze landen de argumentatie voor 1G?
Antwoord 4
Ik heb geen alomvattend overzicht van de maatregelen in alle Europese landen. Uit
de internationale vergelijkingen blijkt dat de nabijgelegen landen op verschillende
manieren versoepelen en daarbij verschillende vormen van het ctb aanhouden. Er wordt
in die landen dus ook gekozen om de risico’s middels een ctb te beperken.
In België werd tot 7 maart het 3G coronatoegangsbewijs (het Corona Safe Ticket) nog
breed ingezet voor activiteiten met meer dan 50 (binnen) of 100 (buiten) bezoekers.
Evenementen binnen mogen open met een maximale capaciteit van 70% bij dynamische activiteiten
en 80% bij niet-dynamische activiteiten, op te hogen bij een luchtkwaliteit onder
een gemiddelde van 900 ppm CO23. In Denemarken wordt het ctb niet meer ingezet. In Duitsland verschillen de maatregelen
per deelstaat, maar wordt in veel gevallen 2G+ toegepast. Dat betekent dat toegang
is beperkt tot mensen die gevaccineerd of hersteld zijn, én getest zijn. In sommige
gevallen zijn mensen die geboosterd zijn uitgezonderd van de testverplichting. In
bijvoorbeeld Baden-Würrtemberg geldt vanaf 22 februari voor discotheken een 2G+ maatregel,
waarbij iedereen getest moet worden4. In Frankrijk werkten discotheken met de Pass vaccinal, waarbij alleen toegang wordt
verleend op basis van vaccinatie of een recente besmetting. Die verplichting is per
14 maart vervallen.
Vraag 5
Deelt u de zorg van de cultuur- en evenementensector dat mensen de poppodia links
zullen laten liggen door de 1G-maatregel?
Antwoord 5
Met de versoepelingen van 25 februari kunnen alle evenementen weer met de maximale
capaciteit doorgang vinden. Bij grote, ongeplaceerde binnenlocaties moeten mensen
zich van tevoren laten testen. Er zijn meer dan 800 testlocaties in Nederland en het
testen is gratis. Ik verwacht niet dat het testen voor toegang een dusdanige drempel
oplevert dat mensen poppodia links laten liggen.
Vraag 6
Welk flankerend beleid ziet u voor zich om dit te ondervangen?
Antwoord 6
Hoewel het kabinet onderkent dat de toegangstest tot een extra overweging kan leiden
bij bezoekers verwacht ik, mede gezien de geboden testfaciliteiten, niet dat dit zal
leiden tot grote vraaguitval.
Vraag 7
Zou bijvoorbeeld nagedacht kunnen worden over teststraten in de buurt van drukbezochte
uitgaansgelegenheden en de grotere poppodia, waar mensen snel voor zij naar een feest
gaan, zich nog kunnen laten testen? Ziet u daarin kansen om enige mate van spontaniteit
weer terug te brengen in het uitgaansleven, ook voor grotere podia?
Antwoord 7
Testaanbieders worden betaald per uitgevoerde test. Mede door die financiële prikkel
is het testaanbod flexibel, en passen testaanbieders het aanbod aan op de testvraag.
Dat betekent dat er bij de keuze voor openingstijden en locaties rekening wordt gehouden
met de verwachte testvraag. Bovendien werkt de Stichting Open Nederland (SON) met
een aanmeldportaal voor 1G-plichtige evenementen. Daardoor heeft SON een goed beeld
van de verwachte testvraag. Die lijst wordt ook gedeeld met de testaanbieders, die
hun aanbod daarop aan kunnen passen. Ik verwacht dan ook dat testaanbieders zich in
de buurt van drukke uitgaansgelegenheden vestigen, voor zover dat nog niet gebeurd
is.
Mensen wordt geadviseerd tot twee uur voor aanvang van het evenement te testen. Op
die manier is er voldoende tijd om het testresultaat af te wachten, en de uitslag
terug te koppelen en worden problemen aan de deur met verlate testresultaten geminimaliseerd.
Vraag 8
Deelt u de mening dat de cultuursector als een van de zwaarst geraakte sectoren uit
de coronapandemie komt, en dat het past om alle mogelijkheden te onderzoeken die zo
normaal mogelijke opening van de cultuursector mogelijk maken? Zo ja, welke alternatieven
zijn er nog voorhanden?
Antwoord 8
Ik erken dat er veel maatregelen zijn die de cultuursector hard hebben getroffen.
Om de sector zo veel mogelijk en eerder te openen, is er gewerkt met coronatoegangsbewijzen.
In de huidige epidemiologische omstandigheden kunnen hoogrisico evenementen doorgaan
met een testbewijs. Vanaf 23 maart vervalt ook voor deze evenementen Testen voor Toegang,
en kunnen zij doorgaan zonder testbewijs.
Vraag 9
Wat is het perspectief voor de cultuursector na 15 maart aanstaande? Aan welke voorwaarden
moet worden voldaan om de 1G-maatregel op te heffen? Of zijn er plannen om na 15 maart
2022 de grens van personen te verhogen naar bijvoorbeeld 1000 personen?
Antwoord 9
De maatregelen zijn ingevoerd op 25 februari. Op basis van het effect van de versoepelingen
op het aantal besmettingen kunnen de maatregelen opnieuw worden overwogen. Als het
niet meer proportioneel en epidemiologisch noodzakelijk is, zal het testen voor toegang
niet meer worden ingezet. Daarom heb ik besloten Testen voor Toegang vanaf 23 maart
niet meer in te zetten.
Vraag 10
Kunnen deze vragen zo snel mogelijk maar uiterlijk vóór 10 maart 2022 beantwoord worden?
Antwoord 10
Ik heb ernaar gestreefd deze vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
G. Uslu, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.