Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Paulusma en Van Ginneken over het niet dragen van mondkapjes in de taxi.
Vragen van de leden Paulusma en Van Ginneken (beiden D66) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het niet dragen van mondkapjes in de taxi (ingezonden 25 januari 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 7 maart 2022).
Vraag 1
Wat is de reden dat het niet langer verplicht is om een mondkapje in de taxi te dragen
wanneer er maar één passagier aanwezig is? Is dit advies dan voor reiziger en taxichauffeur?1
Antwoord 1
In een taxi is het verplicht om een mondkapje te dragen voor personen van 13 jaar
en ouder. Dit staat in artikel 6.6, eerste lid, van de Tijdelijke regeling maatregelen
covid-19 (Trm). In ditzelfde artikel wordt in het tweede lid, onder f, geregeld dat
deze verplichting niet geldt, indien in het voertuig maximaal twee personen aanwezig
zijn (chauffeur en passagier). Deze uitzondering is opgenomen, omdat het in een taxi
mogelijk is de veiligeafstandsnorm in acht te nemen als enkel de bestuurder en één
andere persoon aanwezig zijn in de taxi.
Ook na 25 februari 2022, na het vervallen van de veiligeafstandsnorm en de generieke
mondkapjesplicht, geldt in de taxi de mondkapjesplicht als er meer dan twee personen
in het voertuig aanwezig zijn. De reden hiervoor is dat het vrijwillig anderhalve
meter afstand blijven aanhouden niet altijd kan en je in sommige gevallen met onbekenden
in de taxi zit. Dit levert een risico op voor kwetsbare personen, terwijl vervoer
met een taxi voor sommigen van hen de enige vervoersmogelijkheid is. Daarom blijft
de mondkapjesplicht in de taxi als mitigerende maatregel gelden tot in ieder geval
15 maart 2022. Op 15 maart 2022 vindt een nieuw weegmoment plaats.
Vraag 2
Wanneer is deze wijziging in beleid doorgevoerd?
Antwoord 2
Sinds het dragen van een mondkapje in een taxi verplicht is, geldt de uitzondering
op de mondkapjesplicht als er maar één passagier meerijdt. Deze maatregel is medio
2020 opgenomen in de noodverordeningen van de veiligheidsregio’s die golden tot 1 december
2020. Vervolgens is deze maatregel en de bijbehorende uitzondering vanaf de invoering
van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Twm) en de Trm met ingang van 1 december
2020, in artikel 6.6 van de Trm opgenomen. Er heeft daarna geen wijziging in dit beleid
plaatsgevonden.
Vraag 3
Kan worden toegelicht waarom deze verplichting niet geldt wanneer er maar één reiziger
aanwezig in de taxi is, maar wel wanneer meer reizigers aanwezig zijn?
Antwoord 3
Het onderscheid tussen één of meerdere passagiers bij de mondkapjesplicht in taxi’s
is gemaakt in verband met de veiligeafstandsnorm van 1,5 meter. Als er, naast de chauffeur,
één persoon in de taxi meereist is het mogelijk om deze veiligeafstandsnorm in acht
te nemen. Als er meerdere personen in de taxi meerijden, lukt dat niet.
Vraag 4
Kunt u reflecteren op de onduidelijkheid voor reizigers die gebruik willen maken van
de taxi op het gebruik van het mondkapje, nu dit afwijkt van de mondkapjesverplichting
in de rest van het openbaar vervoer?
Antwoord 4
In het openbaar vervoer, zoals bus, trein, tram en metro, geldt een mondkapjesverplichting.
In het openbaar vervoer is het niet altijd mogelijk om de veiligeafstandsnorm na te
leven, bijvoorbeeld in geval van drukte. De taxi valt niet onder openbaar vervoer,
maar is ander bedrijfsmatig personenvervoer. Daarbij is er normaal gesproken sprake
van contact met de chauffeur voordat iemand in de taxi stapt en is er de mogelijkheid
om klanten een plek toe te wijzen. Dit is ook opgenomen in het brancheprotocol voor
het vervoer per taxi dat de sector sinds het begin van de pandemie hanteert.
Het Ministerie van IenW heeft regelmatig contact met de vervoerders over de coronamaatregelen.
Uit deze contacten zijn tot op heden geen signalen gekomen dat er onduidelijkheden
zijn over het gebruik van een mondkapje in de taxi, of dat dit tot problemen bij bijvoorbeeld
de handhaving leidt.
Vraag 5
Welke risico’s brengt het niet gebruiken van mondkapjes in een (voor langere tijd)
gesloten ruimte van een taxi met zich mee voor chauffeur en reiziger? Wat is in dit
geval de toegevoegde waarde van een spatscherm?
Antwoord 5
Wanneer meerdere reizigers voor langere tijd in een taxi verblijven, is het risico
op overdracht van het virus voor reizigers en chauffeur groot zonder het gebruik van
beschermende middelen. Het risico op overdracht wordt gereduceerd wanneer de veiligeafstandsnorm
in acht genomen kan worden. Doorgaans is dit alleen mogelijk als enkel de bestuurder
en één passagier aanwezig zijn in de taxi (zie hiervoor ook het antwoord op vraag
1).
Een spatscherm (afscherming) tussen reiziger en chauffeur kan de kans op overdracht
van het virus mogelijk reduceren. Echter, door een vergroot oppervlak van de afscherming,
kan de kans op besmetting via de indirecte besmettingsroute ook juist toenemen, omdat
de kans toeneemt om in aanraking te komen met mogelijk besmette oppervlakken. Daarom
is de mate van reductie onder andere afhankelijk van hoe het spatscherm is geplaatst
en hoe vaak het spatscherm grondig gedesinfecteerd wordt. Vanuit de rijksoverheid
wordt niet in generieke zin geadviseerd of afgeraden om afschermingen in voertuigen
te plaatsen. De afweging om wel of geen afscherming in een voertuig aan te brengen,
wordt aan de belanghebbenden overgelaten. Mocht men er voor kiezen om een afscherming
aan te brengen, dan dient dit wel op een verkeersveilige wijze te gebeuren. Zo zijn
afschermingen in de lengterichting tussen zitplaatsen, bijvoorbeeld tussen de chauffeur
en de bijrijder, verboden.
Vraag 6
Kunnen deze vragen zo snel mogelijk beantwoord worden, zodat wanneer nodig beleid
kan worden bijgestuurd om verdere coronabesmettingen tegen te gaan?
Antwoord 6
De beantwoording heeft even op zich laten wachten omdat ik u het meest recente beeld
wilde schetsen gelet op de versoepelingen die in de afgelopen periode (tot en met
25 februari) zijn doorgevoerd.
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.