Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Erkens en Van Strien over het artikel ‘SABIC overweegt sluiting naftakraker op Chemelot’
Vragen van de leden Erkens en Van Strien (beiden VVD) aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat en voor Klimaat en Energie over het artikel «Sabic overweegt sluiting naftakraker op Chemelot» (ingezonden 24 januari 2022).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat), mede namens de Minister
voor Klimaat en Energie (ontvangen 9 februari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Sabic overweegt sluiting naftakraker op Chemelot»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat Sabic overweegt om de naftakrakers te sluiten? Wat zou dit betekenen
voor de werknemers en voor de andere bedrijven op het chemiecomplex?
Antwoord 2
SABIC heeft haar medewerkers medegedeeld dat SABIC bezig is met een strategische heroriëntatie
waarbij het sluiten van een kraker een eventuele optie is. In dit proces is – voor
zover mij bekend – echter nog geen besluit genomen.
Chemelot is een geïntegreerd chemiecomplex waardoor het sluiten van een grote fabriek
invloed heeft op de rest van de site. Om die reden hebben de directie van stichting
Chemelot, de provincie Limburg en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
(EZK) onlangs een gesprek gevoerd met SABIC. Daarin is door SABIC aangegeven dat er
nog geen definitief besluit is genomen. Verder heeft SABIC aangegeven vergaande plannen
te hebben voor de verduurzaming en koolstofneutraal maken van de SABIC-site in Geleen.
Over de plannen en de gevolgen moeten de bedrijven onderling met elkaar in gesprek.
Het Ministerie van EZK en de provincie Limburg volgen de uitkomsten van deze gesprekken
om de gevolgen voor de gehele site te monitoren. Aangezien er nog geen definitief
besluit door SABIC is genomen, kunnen over de gevolgen voor de werknemers geen uitspraken
worden gedaan.
Vraag 3
Wat doet u om de mogelijke sluiting te voorkomen? Hoe kunt u eraan bijdragen dat Sabic
juist Chemelot kiest als locatie om investeringen te doen om te verduurzamen?
Antwoord 3
Het is primair aan SABIC om te bepalen welke besluiten in het kader van de strategische
heroriëntatie worden genomen. Op korte termijn wordt het gesprek aangegaan met SABIC
hoofdkantoor om te bevestigen hoe belangrijk SABIC voor Nederland en het chemiecomplex
Chemelot is, en hoe belangrijk de reeds eerder gepresenteerde verduurzamingsplannen
zijn.
Vraag 4
Wat betekent een mogelijke sluiting voor de verduurzamingsplannen van het complex
Chemelot? Wat betekent dit voor de voorstellen in de Meerjarenprogramma Infrastructuur
Energie en Klimaat (MIEK)?
Antwoord 4
Zoals aangegeven wordt door SABIC niet gesproken over sluiting van het gehele complex
en zijn de verduurzamingsplannen nog steeds relevant. Juist voor de verduurzaming
van het complex is infrastructuur noodzakelijk. Mochten de verduurzamingsplannen wijzigen
dan zullen de eventuele effecten een plaats krijgen in de Cluster-energie strategie
van Chemelot. Van daaruit zal dan worden gekeken naar de effecten op de planning van
betrokken projecten in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK).
Er zijn geen aanwijzingen dat de verduurzamingsplannen wijzigen.
Vraag 5
Kunt u snel beginnen met het maken van de maatwerkafspraken voor verduurzaming van
de industrie, specifiek bij Chemelot? Welke acties gaat u op korte termijn ondernemen?
Antwoord 5
Ik ben nu bezig met een aanpak voor maatwerkafspraken met de grote (industriële) uitstoters.
Chemelot en de bedrijven SABIC en OCI horen zeker bij de groep uitstoters waarmee
ik mogelijk maatwerkafspraken wil maken. Ik verwacht op korte termijn in gesprek te
treden met deze bedrijven.
Vraag 6
Wat is er nog meer nodig voor de verduurzaming van het cluster? Waar zitten de knelpunten
en hoe kunnen deze worden opgelost?
Antwoord 6
In de plannen beschreven in het Chemelot Strategie 2050 van de CES (Cluster energie
strategie Chemelot 2030–2050) is aangegeven dat vooral goede en tijdige infrastructuur
voor elektriciteit en voor buisleidingen van belang zijn voor de verduurzaming van
het cluster. Deze infrastructuur wordt opgepakt in het MIEK.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat -
Mede namens
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.