Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Azarkan over Nederland als belastingparadijs
Vragen van het lid Azarkan (DENK) aan de Staatssecretaris van Financiën over Nederland als belastingparadijs (ingezonden 14 januari 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Van Rij (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst)
(ontvangen 3 februari 2022).
Vraag 1
Klopt het dat u heeft gezegd dat Nederland geen belastingparadijs is?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 t/m 4
Hoe verhoudt dit zich tot het feit dat van ’s-werelds 100 grootste bedrijven er 55
via Nederland belasting ontwijken?2
Klopt het dat het gaat om bedrijven zoals Walmart, Starbucks, Uber, Tesco, Pfizer,
Telefonica, Nike, Crocs, Ikea, Apple en Google? Zo nee, om welke bedrijven gaat het
dan?
Klopt het dus dat Nederland voor multinationals wel degelijk een belastingparadijs
is?
Antwoord 2 t/m 4
Op grond van de fiscale geheimhoudingplicht die is neergelegd in artikel 67 van de
Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) kan het kabinet niet ingaan op de fiscale
positie van een individuele belastingplichtige.
Er is geen algemene definitie van wat een belastingparadijs is. Belastingparadijzen
kenmerken zich doorgaans door lage belastingtarieven en mogelijkheden om winsten en
vermogen te verbergen. Nederland belast de winsten die bedrijven in Nederland realiseren
tegen een toptarief van 25,8% in de vennootschapsbelasting. Ook voldoet Nederland
aan de internationale standaarden voor transparantie en uitwisseling van informatie.3 Nederland is daarom geen belastingparadijs.
Dat neemt niet weg dat het Nederlands fiscaal stelsel vanwege de internationale oriëntatie
ook gebruikt wordt voor structuren waarmee belasting wordt ontweken. Dat vindt het
kabinet onwenselijk. Wanneer bedrijven door internationale ontwijkingstructuren de
belastingheffing kunnen uitstellen of afstellen, dan worden de kosten van algemene
voorzieningen afgewenteld op burgers en bedrijven die wel op tijd belasting betalen.
Dat is onrechtvaardig, te meer
omdat degenen die zich aan de belastingheffing onttrekken wel profijt hebben van met
belastinggeld gefinancierde voorzieningen als een goede infrastructuur en hoogopgeleide
werknemers. Belastingontwijking is bovendien schadelijk voor de belastingmoraal, voor
het internationale aanzien van Nederland en daarmee voor het investeringsklimaat.
Nederland heeft daarom de afgelopen jaren meerdere maatregelen genomen tegen belastingontwijking.
Het kabinet verwacht dat de maatregelen belastingontwijking in belangrijke mate terugdringt.
Het kabinet monitort de effecten van deze maatregelen zo goed mogelijk en rapporteert
hierover aan uw Kamer.4 Naast unilaterale maatregelen werkt Nederland actief samen met andere landen om tot
een herziening van het internationale belastingsysteem te komen (pijler 1 en 2). Het
kabinet verwacht dat de Nederlandse aanpak onze internationale reputatie verbetert.
Het IMF en de OESO hebben aangegeven dat Nederland op de goede weg is.5
Vraag 5
Waarom zouden deze multinationals anders zo extreem oververtegenwoordigd zijn in Nederland?
Antwoord 5
Ik hecht eraan te benadrukken dat Nederland een sterk ondernemingsklimaat heeft. Het
Nederlands ondernemingsklimaat scoort over het algemeen bijvoorbeeld zeer goed in
internationale rankings.6 Bedrijven kunnen daarom in Nederland een vestiging hebben voor het uitoefenen van
reële economische activiteiten. Het kan ook zijn dat bedrijven zich in Nederland om
niet-fiscale redenen vestigen zonder dat hier noodzakelijkerwijs productie- of andere
fysieke activiteiten plaatsvinden. In het rapport van de Commissie Doorstroomvennootschappen7 wordt bijvoorbeeld gewezen op de goede juridische infrastructuur, de mogelijkheden
om de rechtsvorm van een onderneming flexibel in te vullen en de door Nederland gesloten
investeringsbeschermingsovereenkomsten (IBO’s) die ervoor zorgen dat investeerders
in Nederland en in het buitenland minder risico lopen.
Vraag 6
Klopt het deze 55 bedrijven in hun Nederlandse vennootschappen 774 miljard euro aan
bezittingen hebben staan? Zo nee, hoeveel dan? Zo ja, waarom hebben zij hier zo extreem
veel bezittingen? Welk doel dient dit?
Antwoord 6
Er is geen overzicht beschikbaar van de bezittingen van de genoemde 55 bedrijven in
hun Nederlandse vennootschappen.
In algemene zin is duidelijk dat de bezittingen van in ieder geval de zogenoemde doorstroomvennootschappen
in Nederland zeer omvangrijk zijn. Volgens het rapport van de Commissie Doorstroomvennootschappen8 is de balansomvang van deze vennootschappen meer dan € 4.000 miljard. Het grote bedrag
aan buitenlandse investeringen kan met een veelheid van factoren te maken hebben.
In dit verband wijst de Commissie Doorstroomvennootschappen op zowel fiscale als niet-fiscale
factoren, waaronder het uitgebreide Nederlandse verdragennetwerk, het aantrekkelijke
vestigingsklimaat en de onafhankelijke en efficiënte rechtspleging in Nederland. Zie
in dit verband ook het laatste deel van het antwoord op vraag 5.
Vraag 7 en 8
Klopt het dat deze bedrijven veelal de rechtsvorm van een coöperatie hebben en er
over uitgekeerde dividenden geen dividendbelasting of bronbelasting wordt betaald?
Deelt u de mening dat deze omissie dient te worden gerepareerd en er wel dividendbelasting
of bronbelasting dient te worden betaald?
Antwoord 7 en 8
In een Kamerbrief uit 2016 is een analyse van de ontwikkeling van het gebruik van
de coöperatie als rechtsvorm opgenomen.9 Tot de wetswijziging die houdster coöperaties inhoudingsplichtig maakte werd veelvuldig
gebruik gemaakt van een Nederlandse coöperatie in internationale structuren. Van oudsher
was de coöperatie niet inhoudingsplichtig voor de dividendbelasting.10 Dat gold ook voor coöperaties die niet voor hun oorspronkelijke doel werden gebruikt,
maar als houdstercoöperatie werden ingezet in internationale structuren om onder de
heffing van dividendbelasting uit te komen. In 2018 is de wetgeving op dit punt aangepast.11 Sindsdien zijn gerechtigden met een kwalificerend lidmaatschapsrecht in een in Nederland
gevestigde houdstercoöperatie onderworpen aan de dividendbelasting. Deze houdstercoöperaties zijn dus vanaf 1 januari 2018 inhoudingsplichtige voor de dividendbelasting.
Het kabinet onderschrijft nog steeds dit onderscheid in de dividendbelasting tussen
houdstercoöperaties en niet-houdstercoöperaties en ziet geen reden om de dividendbelasting
op dit punt aan te passen. Uitgangspunt is namelijk (nog steeds) dat het reële coöperatieve
bedrijfsleven (zoals bijvoorbeeld zuivelcoöperaties) niet moet worden geraakt.12
Om te voorkomen dat Nederland wordt gebruikt als toegangspoort naar laagbelastende
jurisdicties en om het risico van belastingontwijking door het verschuiven van de
(Nederlandse) belastinggrondslag naar laagbelastende jurisdicties te verkleinen heeft
het vorige kabinet een bronbelasting ingevoerd. Als gevolg daarvan worden stromen
vanuit Nederland naar laagbelastende jurisdicties zoveel mogelijk aan banden gelegd.
Alle coöperaties zijn onderworpen aan die bronbelasting. De bronbelasting op renten
en royalty’s die sinds 2021 wordt geheven en de aanvullende bronbelasting op dividenden
– die per 1 januari 2024 in werking treedt – kennen het onderscheid tussen de niet-houdstercoöperaties
en houdstercoöperaties dus niet. Elke coöperatie die binnen concernverband een rentebetaling,
royaltybetaling of, vanaf 1 januari 2024, een winstuitkering doet aan een lichaam
dat is gevestigd in een laagbelastende jurisdictie of in een niet-coöperatieve jurisdictie
dient bronbelasting in te houden. Er is dan ook geen reden om de bronbelasting aan
te passen.
Vraag 9
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het tegengaan van brievenbusfirma’s die
in Nederland zijn gevestigd met (mede) als doel het ontwijken van belasting?
Antwoord 9
Het vorige kabinet heeft veel maatregelen genomen die ongewenste doorstroom in Nederland
tegengaan. Het kabinet heeft ook op nationaal niveau maatregelen genomen om te voorkomen
dat Nederland gebruikt wordt voor doorstroomactiviteiten. Zo heeft het vorige kabinet
onder meer een conditionele bronbelasting op renten en royalty’s ingevoerd. Deze bronbelasting
zorgt ervoor dat Nederland sinds begin 2021 25% bronbelasting heft op renten en royalty’s
vanuit Nederland naar laagbelastende jurisdicties (en in misbruiksituaties). Vanaf
2022 is dit conform de verhoging in de vennootschapsbelasting 25,8%. Het kabinet verwacht
dat door deze maatregel ook de rente- en royaltystromen die via doorstroomvennootschappen
naar laagbelastende landen stromen nagenoeg zullen verdwijnen. Het CPB onderschrijft
deze conclusie13. Bovendien heeft uw Kamer op 30 september jl. het wetsvoorstel Wet invoering conditionele
bronbelasting op dividenden aangenomen.14 Door deze wet worden vanaf 2024 ook dividendstromen belast die onder de bestaande
wetgeving binnen concernverband onbelast kunnen worden uitgekeerd aan lichamen die
zijn gevestigd in laagbelastende jurisdicties. Daarnaast voorkomt de invoering van
de Principal Purpose Test (PPT) dat van het uitgebreide Nederlandse verdragennetwerk
oneigenlijk gebruik kan worden gemaakt. Als het verkrijgen van verdragsvoordelen een
van de voornaamste doelen is van een structuur of transactie, dan voorkomt de PPT
dat een verdragspartner van Nederland wordt beperkt in de heffingsbevoegdheid. Ongewenste
doorstroomstructuren worden hierdoor beperkt. Het kabinet zal de effecten van de maatregelen
tegen belastingontwijking zo goed mogelijk monitoren en hierover aan uw Kamer rapporteren15.
Ook op internationaal niveau worden belangrijke stappen gezet om onwenselijk gebruik
van doorstroomvennootschappen tegen te gaan. Naast de herziening van het internationale
belastingsysteem (pijler 1 & 2) heeft de Europese Commissie recentelijk een voorstel
gepresenteerd om ongewenste doorstroom via doorstroomvennootschappen tegen te gaan.
Het kabinet bestudeert dit voorstel en zal binnenkort in de vorm van een BNC-fiche
een inhoudelijke reactie geven.
Vraag 10
Hoeveel geld stroomt er door Nederland met als doel een eindheffing te vinden in een
land met een laag belastingtarief? Klopt het dat tot voor kort een bedrag van 4.000 miljard euro
in dit kader werd genoemd?
Antwoord 10
Relevant voor de belastingheffing zijn in dit verband niet de balanstotalen, maar
de inkomensstromen, bestaande uit renten, royalty’s en dividenden. Uit het rapport
van de Commissie Doorstroomvennootschappen16 blijkt dat in de periode 2015–2019 in totaal jaarlijks circa € 170 miljard door doorstroomvennootschappen
in Nederland stroomde. Daarvan stroomde naar schatting € 30 miljard naar laagbelastende
jurisdicties. Door de conditionele bronbelasting zal deze laatstgenoemde stroom naar
alle waarschijnlijkheid nagenoeg verdwijnen.
Vraag 11
Hoeveel belasting is er inmiddels geheven middels de nieuwe wetgeving op bronbelasting
op dividenden, royalties en rentes?
Antwoord 11
Het is op dit moment nog niet bekend hoeveel belasting er is geheven op basis van
de Wet bronbelasting 2021. De bronbelasting op renten en royalty’s is op 1 januari
2021 in werking getreden. De aangiften over het jaar 2021 moeten binnen een maand
na afloop van dit jaar zijn ingediend. Voor het jaar 2021 moeten de aangiften dus
uiterlijk op 31 januari 2022 zijn ingediend bij de Belastingdienst. De bronbelasting
op dividenden treedt in werking op 1 januari 2024. Er is om deze reden nog geen bronbelasting
op dividenden geheven. Aangezien het doel van de wetgeving is om te voorkomen dat
Nederland nog langer als toegangspoort naar laagbelastende jurisdicties wordt gebruikt,
is overigens ook de verwachting dat er geen substantiële belasting geheven wordt op
basis van deze wetgeving.
Vraag 12
Kunt u uitsluiten dat u ooit zelf betrokken was bij het opzetten van of adviseren
over een constructie die tot doel had belasting (legaal of illegaal) te ontwijken?
Zo nee, waarbij was u precies betrokken? Hoeveel belastinginkomsten is de Staat hierdoor
misgelopen?
Antwoord 12
Ik heb gedurende mijn carrière altijd gepleit voor het belang van maatschappelijke
verantwoordelijkheid bij belastingadviseurs. Hierbij heb ik nooit advies gegeven dat
ik zowel volgens de letter als de geest van de wet niet kon verantwoorden. Als Staatssecretaris
zal ik mij inzetten om het gesprek en concrete acties op thema’s als ethisch handelen
van belastingadviseurs en bedrijven verder te brengen. Tegen die achtergrond kan worden
gedacht aan een Tax Governance Code.
Vraag 13 en 14
Kent u de uitdrukking «ik takes a thief to catch a thief»?
Herkent u zich in deze uitdrukking? Op welke manier kunt u uw fiscale kennis inzetten
om belastingontwijking en belastingontduiking tegen te gaan?
Antwoord 13 en 14
Tijdens mijn carrière als belastingadviseur heb ik ervaren hoe de wet kan achterlopen
op veranderende maatschappelijke opvattingen. Ik zie het als mijn taak als Staatssecretaris
om belastingontwijking en -ontduiking tegen te gaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.