Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kamminga en Amhaouch over ontwikkelingen omtrent de Brexit met specifiek het Noord-Ierland protocol
Vragen van de leden Kamminga (VVD) en Amhaouch (CDA) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over ontwikkelingen omtrent de Brexit met specifiek het Noord-Ierland protocol (ingezonden 18 oktober 2021).
Antwoord van Minister Knapen (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 29 oktober 2021).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Zijn Europese concessies voldoende voor de Britten?»1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Klopt het dat er nog geen overeenstemming is tussen de Europese Commissie en het Verenigd
               Koninkrijk over de implementatie van het Noord-Ierland protocol?
            
Antwoord 2
            
De Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn het Protocol Ierland/Noord-Ierland
               (hierna: Protocol), als onderdeel van het Terugtrekkingsakkoord, overeengekomen als
               wederzijds acceptabele oplossing, die de Belfast-/Goedevrijdagakkoorden respecteert,
               de integriteit van de interne markt van de EU beschermt en een harde grens op het
               Ierse eiland voorkomt. De EU en het VK zijn beide gebonden aan de internationaalrechtelijke
               verplichtingen uit het Terugtrekkingsakkoord. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld, komt
               het VK de afspraken in het Protocol niet in zijn totaliteit na2. De Europese Commissie en het VK zijn sinds de inwerkingtreding van het Terugtrekkingsakkoord
               continu in gesprek met als doel om gemaakte afspraken in het Protocol nader uit te
               werken binnen de afgesproken kaders. Sinds het aflopen van de overgangsperiode per
               1 januari 2021 spreken het VK en de Europese Commissie over volledige implementatie
               van de afspraken in het Protocol, om praktische oplossingen te vinden voor problemen
               zoals opgebracht door het VK en de Noord-Ierse belanghebbenden. Op het moment van
               schrijven lopen deze gesprekken. Volledige implementatie van het Protocol blijft voor
               Nederland, net als voor de Europese Commissie, het einddoel.
            
Vraag 3
            
Kunt u aangeven wat het precieze voorstel vanuit de Europese Commissie is waar in
               dit artikel naar wordt gerefereerd?
            
Antwoord 3
            
De Europese Commissie heeft op 13 oktober jl. een viertal non-papers gepubliceerd
               met oplossingsrichtingen op de terreinen douane, sanitaire en fytosanitaire goederen
               (SPS), medicijnen en betrokkenheid van Noord-Ierse belanghebbenden bij de governance van het Protocol. Deze voorstellen moeten worden gezien als reactie op de problemen
               met de implementatie van het Protocol, zoals opgebracht door het VK en de Noord-Ierse
               belanghebbenden tijdens gesprekken op verschillende niveaus. De non-papers bieden
               oplossingsrichtingen, nader uit te werken in gesprekken tussen de Europese Commissie
               en het VK, waarbij onder strikte voorwaarden, zoals functionerende grenscontroleposten
               en toegang van EU functionarissen tot de relevante databases, minder controles en
               formaliteiten nodig zijn bij de implementatie van het Protocol. Ten eerste stelt de
               Europese Commissie voor om certificeringsprocedures te kunnen versimpelen en fysieke
               checks te kunnen verminderen voor een afgebakende groep sanitaire en fytosanitaire
               (SPS) goederen bij export vanuit Groot-Brittannië (GB) naar eindgebruikers in Noord-Ierland
               (NI). Ten tweede gaat het om een nader uit te werken uitbreiding van het concept goods not at risk3, waardoor bedrijven voor bepaalde goederen aan minder douaneformaliteiten zouden
               hoeven te voldoen bij export vanuit GB naar eindgebruikers in NI. Ten derde zou de
               Europese Commissie met een wetsvoorstel kunnen komen dat het mogelijk moet maken dat
               wettelijke controles op medicijnen mogen worden uitgevoerd in GB in plaats van in
               NI/EU, aangevuld met een dialoog tussen experts om dubbele productielijnen voor medicijnen
               bestemd voor de NI-markt te voorkomen. Dit moet de beschikbaarheid van medicijnen
               in NI waarborgen. Ten vierde zouden Noord-Ierse belanghebbenden zoals het maatschappelijk
               middenveld, het bedrijfsleven en het Noord-Ierse parlement een grotere rol kunnen
               krijgen in de governance van het Protocol.
            
Deze non-papers identificeren enkel mogelijke oplossingsrichtingenen behoeven daarmee nadere uitwerking. De komende periode zal de Europese Commissie
               de gesprekken met het VK op alle niveaus voortzetten om te proberen tot gezamenlijke
               oplossingen te komen. Dit doet de Europese Commissie in nauwe samenspraak met de Raad.
            
Vraag 4 en 5
            
Klopt het dat de Europese Commissie onder meer aanbiedt dat het aantal controles en
               benodigde papierwerk voor transporten van Groot-Brittannië naar Noord-Ierland sterk
               te reduceren? En kunt u aangeven of hiermee geen toename van fraude en import van
               ongewenst producten zal toenemen?
            
Welke risico’s ziet u voor integriteit van de interne markt door verminderde checks zoals binnenkomst van producten die niet aan de Europese standaarden voldoen, of
               van smokkelen?
            
Antwoord 4 en 5
            
Het nader uitwerken van de oplossingsrichtingen, zoals hierboven beschreven m.b.t.
               sanitaire en fytosanitaire maatregelen (SPS) en douane, zou moeten leiden tot een
               vermindering van fysieke controles en versimpeling van benodigde formaliteiten voor
               een afgebakende groep goederen die vanuit Groot-Brittannië naar eindgebruikers in
               Noord-Ierland (NI) wordt getransporteerd. Tegelijkertijd moet de integriteit van de
               interne markt van de EU beschermd worden en daarvoor moet het VK aan bepaalde voorwaarden
               voldoen. De Europese Commissie bespreekt met het VK, als integraal onderdeel van het
               uitwerken van de oplossingsrichtingen, drie categorieën mitigerende maatregelen om
               de integriteit van de interne markt van de EU te waarborgen en zo een toename van
               fraude en import van ongewenste goederen te voorkomen. Allereerst worden enkel oplossingsrichtingen
               voorgesteld voor een afgebakende groep goederen die een zogenaamde eindgebruiker kent
               in NI, en vanuit NI niet verder wordt verplaatst naar de interne markt van de EU buiten
               NI, bijvoorbeeld goederen bestemd voor verkoop in supermarkten in NI. De Europese
               Commissie en het VK zullen nog nader uitwerken hoe gegarandeerd kan worden dat deze
               goederen niet op de interne markt buiten NI terecht kunnen komen, maar gedacht wordt
               aan specifieke labelling, het autoriseren van bepaalde bedrijven die voor de oplossingsrichtingen in aanmerking
               komen en specifieke procedures zodat deze goederenstroom eenvoudig geïdentificeerd
               kan worden. Ten tweede zullen de Europese Commissie en het VK nog nader werken aan
               een reactiemechanisme dat geactiveerd kan worden indien er problemen met een bepaald
               goed worden geconstateerd. Ten derde stelt de Europese Commissie voorwaarden aan het
               nader uitwerken en implementeren van voornoemde oplossingsrichtingen, zoals functionerende
               grenscontroleposten, toegang van EU-functionarissen tot de relevante databases om
               handelsstromen te kunnen monitoren en het naleven van EU-regelgeving m.b.t. technische
               vereisten voor productie van bepaalde goederen. De oplossingsrichtingen zijn bedoeld
               om de huidige implementatie van het Protocol te verbeteren, waarbij volledige implementatie
               het einddoel blijft.
            
Vraag 6 en 8
            
Waar zit volgens u het belangrijkste knelpunt in de onderhandelingen en hoe weegt
               u dat?
            
Hoe ziet u de weg voorwaarts om uit deze ogenschijnlijke patstelling te komen?
Antwoord 6 en 8
            
De komende periode zal de Europese Commissie intensief de gesprekken met het VK op
               alle niveaus voortzetten om te proberen tot gezamenlijke oplossingen te komen op basis
               van voornoemde oplossingsrichtingen. Het VK heeft in aanloop naar en tijdens deze
               gesprekken meermaals verwezen naar diens toekomstvisie op het Protocol, zoals gepresenteerd
               in het zogenaamde Command Paper van 21 juli jl.4 Hierin stelt het VK een groot aantal aanpassingen van het Protocol voor met als doel
               1) minder controles op goederen tussen Groot-Brittannië en Noord-Ierland (NI), 2) mogelijkheid
               tot uiteenlopende standaarden voor goederen op de NI-markt, 3) een beperktere rol
               voor EU-instellingen bij de implementatie van het Protocol, met name voor het Europees
               Hof van Justitie. De voorstellen van het VK vergen aanpassing van de juridische kaders
               van het Protocol. De oplossingsrichtingen zoals geïdentificeerd door de Europese Commissie
               gaan uit van het maximaal benutten van de mogelijkheden die het Protocol biedt. De
               Europese Commissie sluit heronderhandeling van het Protocol uit. De inzet van de Europese
               Commissie is gericht op het met praktische oplossingen verhelpen van de problemen
               zoals opgebracht door het VK en de Noord-Ierse belanghebbenden. Het kabinet steunt
               deze aanpak. Voornoemde maakt duidelijk dat, om tot een oplossing te komen, alle partijen
               zich maximaal zullen moeten inspannen.
            
Vraag 7
            
Wat zijn de potentiele effecten voor de relatie met het Verenigd Koninkrijk en Nederlandse
               bedrijven en instellingen die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk?
            
Antwoord 7
            
Gelet op de brede belangen die Nederland in de relatie met het VK heeft, zowel vanuit
               EU als bilateraal en zowel beleidsmatig als economisch, steunt het kabinet de aanpak
               van de Europese Commissie om tot gemeenschappelijke oplossingen met het VK te komen.
               Een duurzame oplossing en wederzijds vertrouwen kan bijdragen aan intensivering van
               handel tussen Nederland en het VK. Daarbij dient te worden opgemerkt dat de geïdentificeerde
               oplossingsrichtingen m.b.t. sanitaire en fytosanitaire goederen (SPS) en douane enkel
               van toepassing zijn op een afgebakende groep goederen die vanuit Groot-Brittannië
               naar Noord-Ierland (NI) wordt getransporteerd en een zogenaamde eindgebruiker in NI
               kent. In hoeverre deze oplossingsrichtingen van toepassing zijn en effect hebben op
               het Nederlandse bedrijfsleven valt nader te bezien. Gezien de inkadering van de oplossingsrichtingen
               is het niet de verwachting dat deze significante effecten voor de handel met het VK
               voor het Nederlands bedrijfsleven met zich mee dragen.
            
Vraag 9
            
Hoe weegt u de uitspraak van de Britse Brexit-Minister David Frost dat het Noord-Ierland
               protocol niet werkt?
            
Antwoord 9
            
De uitspraak van Minister Frost is in lijn met de toekomstvisie van het VK op het
               Protocol, zoals uiteengezet in het Command Paper van 21 juli jl.5 Het VK stelt hierin dat het Protocol moet worden aangepast om het functioneren ervan
               te verbeteren. Ik ben bekend met het standpunt van het VK. Het kabinet neemt de praktische
               problemen die Noord-Ierse belanghebbenden ervaren serieus en steunt de aanpak van
               de Europese Commissie om tot gemeenschappelijke oplossingen met het VK te komen. Vicevoorzitter
               van de Europese Commissie Šefčovič onderstreepte bij de publicatie van voornoemde
               voorstellen dat zijn bezoek aan Noord-Ierland en Ierland op 9 en 10 september jl.
               de noodzaak heeft laten zien om met alle betrokken partijen te zoeken naar dergelijke
               oplossingen, binnen de kaders van het Protocol.
            
Vraag 10
            
Kunt u aangeven wat het eventueel inroepen van artikel 16 van het protocol door het
               Verenigd Koninkrijk precies voor consequenties zou hebben?
            
Antwoord 10
            
Artikel 16 van het Protocol biedt de EU en het VK de mogelijkheid om, wanneer de toepassing
               van het Protocol leidt tot ernstige economische, maatschappelijke of milieuproblemen
               of leidt tot verlegging van handelsverkeer, unilateraal passende vrijwaringsmaatregelen
               te nemen. Dergelijke vrijwaringsmaatregelen moeten qua reikwijdte en duur beperkt
               zijn tot hetgeen strikt noodzakelijk is om de situatie te verhelpen, en de werking
               van het Protocol zo min mogelijk verstoren. Mocht het VK onverhoopt vrijwaringsmaatregelen
               nemen die het evenwicht tussen de rechten en plichten uit hoofde van het Protocol
               verstoort, dan kan de Unie evenredige evenwichtsherstellende maatregelen nemen zolang
               die strikt noodzakelijk zijn.
            
Indien het VK op basis van artikel 16 vrijwaringsmaatregelen wil gaan instellen, dient
               het de EU, zoals opgenomen in annex 7 van het Terugtrekkingsakkoord6, hiervan onverwijld kennis te geven via het Gemengd Comité en daarbij alle daarvoor
               relevante informatie te overleggen. Vervolgens dient met het oog op het vinden van
               een oplossing overleg plaats te vinden tussen de EU en het VK in het Gemengd Comité.
               In principe kunnen de voorgenomen vrijwaringmaatregelen pas worden ingevoerd nadat
               een maand is verstreken sinds de kennisgeving ervan, tenzij het overleg tussen de
               EU en het VK eerder is afgesloten of wanneer uitzonderlijke omstandigheden onmiddellijke
               maatregelen vereisen die slechts beperkt mogen zijn tot het oplossen van het geconstateerde
               probleem.
            
De precieze consequenties van dergelijke vrijwaringsmaatregelen zijn momenteel niet
               in te schatten, aangezien onbekend is hoe het VK hier invulling aan zou geven in het
               onverhoopte geval dat het VK zich op dit artikel beroept. De Europese Commissie stelt
               dat momenteel niet aan de voorwaarden voor het inroepen van artikel 16 kan zijn voldaan,
               zoals het VK beweert, aangezien de gevolgen toe te schrijven moeten zijn aan de toepassingvan het Protocol. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld7, komt het VK de afspraken in het Protocol niet in zijn totaliteit na.
            
Het Protocol is door de EU en het VK overeengekomen als oplossing om zowel de Belfast-/Goedevrijdagakkoorden
               als de integriteit van de interne markt van de EU te beschermen en een harde grens
               op het Ierse eiland te voorkomen. Het inroepen van artikel 16 zal per definitie de
               balans tussen deze doelen verstoren. Voor het kabinet staat voorop dat dit voorkomen
               moet worden.
            
Vraag 11
            
Kunt u nader ingaan op hoe de risico’s uit bovenstaande vraag Nederland kunnen raken?
Antwoord 11
            
De precieze consequenties wanneer het VK zich onverhoopt zou beroepen op artikel 16
               zijn momenteel niet in te schatten, aangezien onbekend is hoe het VK hier invulling
               aan zou geven. Hiermee zijn dus ook de risico’s voor Nederland niet op voorhand duidelijk.
               Gelet op de doelen van het Protocol, namelijk het voorkomen van een grens op het Ierse
               eiland, het beschermen van de Belfast-/Goedevrijdagakkoorden en het garanderen van
               de integriteit van de interne markt van de EU, is het voor alle partijen van groot
               belang om deze precaire balans niet te verstoren en de risico’s tot een minimum te
               beperken. De Europese Commissie houdt de Raad goed op de hoogte van de ontwikkelingen
               zodat de EU zich adequaat kan voorbereiden op elk mogelijk scenario.
            
Vraag 12
            
Kunt u aangeven hoe het staat met de inbreukprocedure welke de Europese Unie vorig
               jaar is gestart?
            
Antwoord 12
            
Bij de beantwoording van deze vraag wordt onderscheid gemaakt tussen twee inbreukprocedures,
               namelijk de inbreukprocedure van vorig jaar (2020) en de inbreukprocedure van dit
               jaar (2021), allebei in reactie op de gebrekkige implementatie van het Protocol door
               het VK.
            
In september 2020 publiceerde de Britse regering een wetsvoorstel, de Internal Market Bill, dat de Britse regering de mogelijkheid zou geven om op permanente basis af te wijken
               van de afspraken uit het Protocol. Dit zou in strijd zijn met het Protocol en het
               Terugtrekkingsakkoord. De Europese Commissie is in reactie hierop op 1 oktober 2020
               een inbreukprocedure gestart. Op 8 december 2020 bereikten de Europese Commissie en
               het VK een akkoord over deze kwestie en heeft het VK de omstreden passages uit de
               Internal Market Bill geschrapt. Het was daarom voor de Europese Commissie niet noodzakelijk om de gestarte
               inbreukprocedure voort te zetten.
            
In maart 2021 is de Europese Commissie een nieuwe inbreukprocedure tegen het VK gestart,
               ditmaal in reactie op de aankondiging van het VK om de toepassing van het Protocol
               voor wat betreft het vrij verkeer van goederen en het reizen met gezelschapsdieren
               eenzijdig uit te stellen. Door dit besluit is volgens de Europese Commissie sprake
               van niet-nakoming van de bepalingen van het Protocol en van de verplichting om overeenkomstig
               het Terugtrekkingsakkoord te goeder trouw te handelen. Middels een aanmaningsbrief
               (letter of formal notice) heeft de Europese Commissie het VK opgeroepen spoedig maatregelen te treffen om de
               afspraken uit het Protocol na te leven. Op 14 mei jl. heeft het VK gereageerd op deze
               brief. Zoals reeds aan uw Kamer gemeld8 hebben sindsdien intensieve gesprekken plaatsgevonden op zowel politiek als ambtelijk
               niveau, met als doel om tot nadere afspraken te komen over de implementatie. De Europese
               Commissie heeft tot nu toe geen verdere stappen gezet in deze inbreukprocedure (reasoned opinion), al behoudt zij zich het recht voor om dit in de toekomst alsnog te doen indien een
               gezamenlijke oplossing uitblijft.
            
Vraag 13
            
Kunt u garanderen, zoals de Europese Commissie overigens ook al heeft gedaan, dat
               het Hof van Justitie van de Europese Unie altijd blijft gelden als toezichthouder
               op de regels van de interne markt ook wanneer het protocol wordt aangepast? En wanneer
               daar toch aan getornd zou worden, hoe wordt dat dan besloten aan de zijde van de Europese
               Unie?
            
Antwoord 13
            
Het Europees Hof van Justitie is en blijft bevoegd uitspraak te doen over de interpretatie
               van EU-regelgeving, waaronder EU-regelgeving met betrekking tot de interne markt van
               de EU. Indien een gezamenlijke uitkomst van voornoemde gesprekken zou uitblijven,
               zal de Europese Commissie in nauwe samenspraak met de Raad volgende stappen bezien.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.P.M. Knapen, minister van Buitenlandse Zaken 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.