Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Markuszower, Madlener en Wilders over het bericht 'Geweld en overlast asielzoekers in ov regio Emmen: ’We zijn het spuugzat’'
Vragen van de leden Markuszower, Madlener en Wilders (allen PVV) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Geweld en overlast asielzoekers in ov regio Emmen: «We zijn het spuugzat»» (ingezonden 15 juli 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid), mede namens
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 6 september 2021). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 3681.
Vraag 1
Kent u dit bericht?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat buschauffeurs in de regio Emmen afgelopen week dagelijks te maken hadden
intimidatie en geweld van asielzoekers? Zo ja, om hoeveel incidenten gaat het, uitgesplist
per land van herkomst en delict?
Antwoord 2
In week 27 (5 t/m 11 juli 2021) hebben buschauffeurs van lijn 73 van de regio Emmen
volgens Qbuzz melding gedaan van 7 incidenten verspreid over 5 dagen. Deze incidenten
betroffen voornamelijk betalingsproblemen. Ik vind het bijzonder vervelend dat, ondanks
de inzet van de pendelbus en overige maatregelen, nog steeds overlast wordt ervaren
op de buslijn 73 Ter Apel-Emmen. Wel wil ik meegeven dat het aantal incidenten op
deze buslijn in vergelijking met 2017 en 2018 fors is gedaald (van gemiddeld 50 naar
5 per week), maar elk incident is er natuurlijk één teveel.
Vraag 3
Hoeveel van deze criminele asielzoekers zijn opgepakt en vastgezet?
Antwoord 3
Van die 7 incidenten is volgens Qbuzz geen melding en/of aangifte gedaan bij de politie.
Daarom is er verder geen actie ondernomen door de politie. Ik spoor alle chauffeurs
aan om bij crimineel gedrag aangifte te doen bij de politie, zodat de strafrechtketen
in positie wordt gebracht om strafrechtelijke maatregelen in te zetten. Daarnaast
is een verdenking van een misdrijf tegen een persoon met een veilige publieke taak
een van de criteria voor een plek op de landelijke Top-X lijst met de meest overlastgevende
en/of criminele asielzoekers. Zij worden nauwlettend in de gaten gehouden door de
migratieketen, waarbij passende maatregelen worden opgelegd.
Vraag 4
Klopt het dat een beveiliger onlangs een kaakslag kreeg van een asielzoeker? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, is deze asielzoeker gearresteerd en wordt hij vervolgd? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 4
Er heeft een incident plaatsgevonden dat tot een gevoel van onveiligheid heeft geleid
bij een chauffeur. Qbuzz heeft ons echter laten weten dat, in tegenstelling tot wat
eerder gemeld was, bij het betreffende incident geen sprake was van fysieke agressie.
Dit neemt niet weg dat ik verbale agressie ook hoog opneem en dat dit absoluut niet
wordt getolereerd. Zie ook de beantwoording op vraag 6 waarin ik aangeef welke extra
maatregelen ik neem om overlast tegen te gaan danwel te voorkomen.
Vraag 5
Kunt u uitleggen hoe het mogelijk is dat dit asieltuig geen strobreed in de weg wordt
gelegd, ons openbaar vervoer en onze buschauffeurs kan terroriseren en Nederland onveilig
maakt?
Antwoord 5
Net zoals voor Nederlanders is ook voor asielzoekers de Nederlandse wet- en regelgeving
van toepassing. Dus ongeacht wat de verblijfstitel van een overlastgever in het openbaar
vervoer is, geldt dat bij overtreding van wet- en regelgeving, het strafrecht kan
worden toegepast.
Vraag 6
Bent u bereid dit criminele en overlastgevende asieltuig per direct het land uit te
knikkeren? Zo nee, waarom niet? Wat gaat u dan doen om de veiligheid van het personeel
in het openbaar vervoer te garanderen?
Antwoord 6
Het veroorzaken van overlast in het openbaar vervoer biedt wettelijk gezien onvoldoende
grond om over te gaan tot afwijzing van een asielaanvraag en tot directe uitzetting.
Indien de overlast tot een strafbaar feit leidt waaruit een veroordeling volgt, dan
wordt dit wel meegenomen in de beoordeling van de asielaanvraag.
Voor wat betreft uw vraag over het garanderen van de veiligheid van het personeel
in het openbaar vervoer, geldt dat in alle gevallen van overlast aangifte kan worden
gedaan die kan leiden tot strafrechtelijke maatregelen, ongeacht of de overlastgever
een Nederlander of asielzoeker is, ofwel op andere titel in Nederland verblijft.
Daarnaast zijn in het specifieke geval van de buslijn Emmen-Ter Apel vanaf 2019 extra
maatregelen genomen waardoor het aantal incidenten fors is afgenomen. Deze maatregelen
betreffen bijvoorbeeld de inzet van OV-stewards op station Emmen en de inzet van een
pendelbus tussen station Emmen en aanmeldcentrum Ter Apel. Om de veiligheid van de
reizigers en personeel te waarborgen zijn door de vervoerder ook extra maatregelen
getroffen door in de bussen camera’s te plaatsen, toegangscontroles uit te voeren
en extra toezichthoudend personeel in te zetten.
Vraag 7
Bent u bereid een totale asielstop in te stellen en alle AZC’s te sluiten? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 7
Nee. Iedereen heeft op grond van (inter)nationale wet- en regelgeving recht op een
eerlijke asielprocedure.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.