Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ploumen over verzekeraars die wateroverlastschade van ondernemers in Valkenburg niet vergoeden
Vragen van het lid Ploumen (PvdA) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat, Justitie en Veiligheid, Financiën en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over verzekeraars die wateroverlastschade ondernemers Valkenburg niet vergoeden (ingezonden 2 augustus 2021).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens Minister van
Infrastructuur en Waterstaat, Minister van Financiën en Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 13 augustus 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Na het water voert Valkenburg nu strijd met de verzekeraar»?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2, 3, 6
Hoe vindt u het dat ondernemers getroffen door de ernstige overstroming half juli
niet worden gecompenseerd door hun verzekering?
Bent u hierover in gesprek met het Verbond van Verzekeraars? Zo ja, kunt u dit toelichten?
Zo nee, waarom niet?
Bent u bereid deze dubbel gedupeerde ondernemers te compenseren vanuit de Wet tegemoetkoming
schade bij rampen?
Antwoord 2, 3, 6
De impact van de wateroverlast in Limburg is enorm. Veel ondernemers in de regio hebben
schade geleden, dat is verschrikkelijk voor alle betrokkenen, zeker als een ondernemer
in de (onjuiste) veronderstelling verkeert verzekerd te zijn, maar die schade toch
niet (geheel) wordt vergoed door een verzekeraar. Voor getroffen particulieren en
bedrijven is hun verzekering het eerste aanspreekpunt. Wij staan dan ook in nauw contact
met het Verbond van Verzekeraars. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
heeft een QuickScan op hoofdlijnen naar de omvang van de schade gemaakt. Deze zal
met uw Kamer worden gedeeld.
De Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) biedt de mogelijkheid om geleden schade
te vergoeden die redelijkerwijs niet te verzekeren is. In artikel 4 van de Wts wordt
onder meer genoemd schade aan woning, woonwagen of woonschip, aan inboedel, schade
aan vaste en vlottende activa, teeltplanschade en bedrijfsschade. Welke schade- en
kostencategorieën voor tegemoetkoming in aanmerking komen, en tegen welke vergoedingspercentages,
wordt vastgelegd in een ministeriële regeling. Ik verwijs hiervoor naar de separate
aparte brief aan uw Kamer waarin dit nader wordt toegelicht.
Zoals gezegd is een belangrijke voorwaarde voor tegemoetkoming op grond van de Wts
dat de schade en kosten niet redelijkerwijs verzekerbaar, niet verhaalbaar en niet
vermijdbaar zijn. Daarom wordt naast de Wts in beeld gebracht wat verzekerbaar is.
Ik ben hierover in gesprek met het Verbond van Verzekeraars, zie ook mijn antwoord
op uw vragen ontvangen op 16 juli 2021. Ook ben ik in gesprek met het Verbond over
de compensatie van gedupeerde ondernemers door hun verzekeraars. Het algemene beeld
dat hieruit naar voren komt is dat de leden van het Verbond zich inspannen om voor
hun cliënten tot een oplossing te komen, waarbij breder wordt gekeken dan de vraag
of er op grond van polisvoorwaarden een verplichting tot uitkering bestaat.
Vraag 4
Bent u bereid om in gesprek te gaan met verzekeraars die weigeren de schade te vergoeden,
zoals het Britse Lloyds, en er bij hen op aan te dringen hun verantwoordelijkheid
te nemen?
Antwoord 4
Ik ga ervan uit dat alle verzekeraars in elk geval uitkeren als zij hiertoe op grond
van de polisvoorwaarden verplicht zijn en bij de beoordeling van ingediende claims
rekening houden met de bijzondere omstandigheden van deze overstroming. Lloyd’s heeft
de Minister van Financiën benaderd om hun rol en verantwoordelijkheid met betrekking
tot de dekking van schades als gevolg van de wateroverlast in Limburg nader toe te
lichten. Lloyd’s beziet thans voor hoeveel en welke schades bij ondernemers zij mede
als verzekeraar optreedt en hoe met de betreffende claims moet worden omgegaan. Vooralsnog
lijkt dit te gaan om een klein aantal gevallen, waarbij de beslisbevoegdheid van Lloyd’s
veelal beperkt is. Lloyd’s is thans bezig dit nader in kaart te brengen om op basis
daarvan, rekening houdend met de praktijk van de lokale markt, toepasselijke jurisprudentie,
gedragscodes en polisvoorwaarden, te besluiten hoe met de claims moet worden omgegaan.
Lloyd’s zal de Minister van Financiën informeren over de voortgang van dit proces.
Overigens betreft het hier geen Britse verzekeraar, maar de in 2019 opgerichte Lloyd's
Insurance Company S.A. NV België (Lloyd's Europe).
Vraag 5
Welke extra maatregelen bent u bereid te nemen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
Naast de Ministeriële Regeling Wet tegemoetkoming schade bij rampen (ministeriële
regeling) wordt op dit moment in kaart gebracht of en op welke initiatieven en regelingen
door ondernemers nog meer een beroep kan worden gedaan. De NOW-regeling en TVL in
het kader van corona zijn daar voorbeelden van.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.