Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over winkelstraten
Vragen van het lid Van Haga (groep Van Haga) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over winkelstraten (ingezonden 14 juni 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 9 juli
2021).
Vraag 1
Bent u bericht met de berichten «Heel veel gaten in de winkelstraten»1 en «Kabinet moet meedenken om kaalslag in winkelstraat te voorkomen»2?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw inzet om winkelstraten, die naast een economische,- ook een belangrijke
sociale functie hebben, te behouden? Graag een toelichting, met daarbij de ondernomen
acties.
Antwoord 2
Bij mijn inzet om winkelstraten te behouden speelt op de eerste plaats het samenwerkingsplatform
de Retailagenda een belangrijke rol. Vanuit het besef dat het lokaal moet gebeuren
en dat geen enkele partij het alleen kan, zetten de landelijke partijen achter de
Retailagenda in op het zo goed mogelijk faciliteren van betrokken lokale stakeholders.
Dit doen ze door actief kenniscreatie te bevorderen en kennis uit te dragen, door
te bevorderen dat partijen kennis en ervaring uitwisselen en door blokkades op te
sporen en te adresseren. De Retailagenda biedt daarnaast een podium voor bestuurlijk
overleg tussen overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen, dat bijdraagt aan wederzijds
begrip en een focus op gezamenlijke strategische doelen.
Daarnaast wordt op dit moment hard gewerkt aan de invulling van de Impulsaanpak Winkelgebieden
(Aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen), waarvoor het Ministerie
van Economische Zaken en Klimaat (EZK) 100 miljoen euro beschikbaar stelt. U bent
hierover geïnformeerd op 12 mei 2021.3 Met de Impulsaanpak worden gemeenten samen met private partijen gestimuleerd met
een gebiedsgerichte aanpak (delen van) winkelgebieden opnieuw vitaal en toekomstbestendig
te maken, door deze gebieden een nieuwe sociale- en economische basis te geven.
Vraag 3
Hoe houdt u qua financiële steun aan winkeliers een vinger aan de pols? Graag een
toelichting
Antwoord 3
De coronacrisis overviel ook de winkeliers. Hierdoor dreigden ondernemers ten onder
te gaan, die in de kern gezond zijn. Om zoveel mogelijk ondernemers door de crisis
te helpen heeft de overheid ingezet op een ruimhartig steunpakket om getroffen ondernemers
financieel te ondersteunen. Het kabinet heeft de ontwikkeling in alle sectoren, ook
de detailhandel, het afgelopen jaar nauwgezet gevolgd en daar de maatregelen uit het
steun- en herstelpakket op aangepast. We gaan nu terug naar de normale situatie waarin
ondernemers, dus ook winkeliers, in de eerste plaats zelf verantwoordelijk dat ze
aantrekkelijk zijn en blijven voor hun klanten. Een goede ondernemer zal bereid moeten
zijn van tijd tot tijd kritisch te kijken naar zijn verdienmodel. Samen met de partijen
achter de Retailagenda worden initiatieven ontwikkeld die individuele ondernemers
daarin ondersteunen.
Vraag 4
Heeft u de bereidheid om op het gebied van ruimtelijke ordening duidelijke richtlijnen
op te stellen om «gatenkaasscenario's» voorkomen? Graag een toelichting hoe u dit
gaat doen.
Antwoord 4
Het instrumentarium op het gebied van ruimtelijke ordening speelt een belangrijke
rol bij het voorkomen van «gatenkaasscenario’s» in winkelstraten. De inzet van deze
instrumenten moet aansluiten bij het realiseren van de specifieke visie voor het betreffende
gebied, gegeven de kansen die het gebied biedt. Een algemene richtlijn zal te weinig
rekening houden met de lokale situatie. Om die reden zetten de partijen achter de
Retailagenda in op het stimuleren van het uitwisselen van inzichten en ervaringen
door stakeholders, zoals gemeenten.
Antwoord 5
Heeft u de bereidheid om de regie te nemen bij het behouden van winkelstraten en samen
met lokale overheden, winkeliers, vastgoedeigenaren en andere betrokkenen te komen
met een Actieplan Winkelstraten.
Antwoord 5
Het besef dat alleen met betrokkenheid van alle partijen de noodzakelijke aanpassingen
in de retail te bewerkstellingen zijn, was de aanleiding voor het opzetten van de
Retailagenda. Het doel van de Retailagenda is het toekomstbestendig maken van binnensteden
en winkelgebieden en het bevorderen van ondernemerschap. Samen met de partijen achter
de Retailagenda kiest het Ministerie van EZK ervoor om vanuit een actief faciliterende
rol, lokale stakeholders te helpen om hun verantwoordelijkheid ten aanzien van het
vitaal en toekomstbestendig maken van winkelgebieden waar te maken. Want de inzet
van lokale partijen hierbij is essentieel.
De coronacrisis heeft een grote impact gehad op de retail en winkelgebieden. Om hierop
adequaat te reageren is de strategische visie achter de Retailagenda herijkt en geconcretiseerd
voor de thema’s transformatie, digitalisering en innovatie en HCA. Ik stel me voor
dat dit ook de relevante thema’s zouden vormen van een Actieplan Winkelstraten.
In het verlengde daarvan stelt het Ministerie van EZK met de Impulsaanpak Winkelgebieden
gemeenten, samen met private ondernemers, in staat om gebiedsgericht, integraal (delen
van) winkelgebieden aan te pakken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.