Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Markuszower over de berichten ‘Complete pakketreizen met als doel een al dan niet succesvolle asielaanvraag in Nederland’ en ‘Vooral Syriërs met valse documenten’
Vragen van het lid Markuszower (PVV) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over de berichten «Complete pakketreizen met als doel een al dan niet succesvolle asielaanvraag in Nederland» en «Vooral Syriërs met valse documenten» (ingezonden 4 mei 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 23 juni
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2855.
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Complete pakketreizen met als doel een al dan niet
succesvolle asielaanvraag in Nederland»1 en «Vooral Syriërs met valse documenten»?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van het feit dat Nederland onder uw verantwoordelijkheid is uitgegroeid
tot een mensensmokkelparadijs en dat er in Syrië complete all-in pakketreizen richting
Nederland luilekkerland worden verkocht waar oplichterij wordt beloond?
Antwoord 2
Het standpunt dat Nederland is uitgegroeid tot een mensensmokkelparadijs deel ik niet.
De aanpak van mensensmokkel is al jaren een prioriteit van dit kabinet. In de afgelopen
jaren zijn verschillende maatregelen genomen om het business model van mensensmokkel
aan te pakken, zoals: de ontwikkeling van een barrièremodel mensensmokkel, het instellen
van het multidisciplinaire team mensensmokkel, plaatsen van liaisons in het buitenland,
ook door het Openbaar Ministerie. Verder werken we Europees verband nauw samen met
andere lidstaten in het Europol European Multidisciplinary Platform Against Crime
Threat (EMPACT)-project illegale immigratie. Binnen dit Europol project worden verschillende
operationele acties door de lidstaten uitgevoerd om mensensmokkel aan te pakken. Al
deze maatregelen moeten bijdragen om mensensmokkel al in een vroegtijdig stadium tegen
te gaan en om te voorkomen dat migranten met behulp van smokkelaars naar Nederland
reizen.
Vraag 3
Hoeveel mensensmokkelaars zijn afgelopen jaar opgepakt en veroordeeld? Wat was de
gemiddelde straf?
Antwoord 3
In 2020 zijn er circa 245 verdachten personen ingestroomd bij het OM.
In 2020 zijn er circa 120 personen veroordeeld voor mensensmokkel. Er zijn geen concrete
cijfers beschikbaar over de gemiddelde straf. Wel is bekend dat door het Hof in Den
Haag voor wat betreft de strafmaat in de meeste zaken drie maanden gevangenisstraf
per gesmokkelde persoon wordt gehanteerd.
Vraag 4
Bent u bereid alle mensensmokkelaars in geval van een dubbele nationaliteit op te
pakken en uit te zetten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
De aanpak van mensensmokkel is niet gerelateerd aan het hebben van een dubbele nationaliteit.
Het uitgangspunt is dat personen die zich schuldig hebben gemaakt aan mensensmokkel
strafrechtelijk aangepakt worden op grond van artikel 197a van het Wetboek van Strafrecht.
Het Europees verdrag inzake nationaliteit, waarbij Nederland is aangesloten, staat
het intrekken van de nationaliteit wegens een veroordeling voor mensensmokkel niet
toe.
Vraag 5
Aan hoeveel leugenachtige, frauderende asielzoekers is een verblijfsvergunning verleend?
Antwoord 5
Het algemene uitgangspunt is dat mogelijke fraude in toelatingsprocedures wordt tegen
gegaan en in een vroegtijdig stadium wordt onderkend. Het is niet mogelijk om cijfers
te geven over het aantal verblijfsvergunningen die mogelijk op basis van valse of
vervalste identiteits- of nationaliteitsdocumenten en/of verklaringen zijn verleend.
Vraag 6, 7
Bent u het eens dat wanneer op deze manier door asielzoekers een spelletje wordt gespeeld
met Nederland, zij direct moeten worden uitgezet omdat anders de deuren wagenwijd
worden opengegooid voor een stroom aan nog meer bedriegende asielzoekers? Zo nee,
waarom niet?
Kunt u toezeggen dat u deze bedriegers en de meehuilende asieladvocaten die ze in
bescherming nemen keihard zal aanpakken om te voorkomen dat ons asielbeleid nog verder
wordt ondermijnd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6, 7
Als bij de IND een melding of signaal binnenkomt van een gekocht verhaal en er is
aan hem of haar een asielvergunning verleend, dan beoordeelt de IND (team herbeoordelingen
asiel) of de melding voldoende objectieve informatie bevat die tot intrekking kan
leiden. Als dat niet het geval is, wordt beoordeeld of nader onderzoek alsnog objectieve
informatie kan opleveren. Wanneer zich een intrekkingsgrond voordoet, wordt altijd
beoordeeld of een intrekking in strijd is met het Vluchtelingverdrag of artikel 3
EVRM. Als dat niet aan de orde is, kan de vergunning worden ingetrokken. Als er concrete
aanwijzingen zijn van een strafbaar feit, zoals handel in asielverhalen, dan wordt
dit gemeld bij het Expertisecentrum Mensenhandel/Mensensmokkel (EMM) en/of er wordt
aangifte gedaan.
Nagenoeg alle asielzoekers worden bijgestaan door asieladvocaten die hiervoor speciaal
zijn opgeleid. Deze advocaten worden toegewezen door de Raad voor de Rechtsbijstand,
zodat is gewaarborgd dat het altijd gaat om gekwalificeerde rechtsbijstandverleners.
De Raad vergoedt de kosten van deze rechtsbijstand. Dat laat onverlet dat het een
asielzoeker vrij staat om zelf op eigen kosten advies bij derden in te winnen.
Vraag 8
Bent u bereid de grenzen te sluiten, alle verblijfsvergunningen van frauderende gelukszoekers
in te trekken en hen per direct op te pakken en het land uit te gooien? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 8
Op dit moment worden in het kader van het vreemdelingentoezicht en Mobiel Toezicht
Veiligheid door de nationale politie en de KMar controles uitgevoerd bij asielzoekerscentra
en landsgrenzen om mensensmokkel tegen te gaan.
Daarnaast is het algemeen uitgangspunt dat een verblijfsvergunning die is afgegeven
op grond van valse voorwendselen kan worden ingetrokken.
Het sluiten van de binnengrenzen heeft enorme impact op het vrij verkeer van personen
en goederen en deze maatregel is onwenselijk en niet nodig om mensensmokkel via de
binnengrenzen tegen te gaan.
De aanpak van mensensmokkel vraagt om een integrale aanpak van verschillende maatregelen
conform het barrièremiddel mensensmokkel.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.