Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de Algemene Rekenkamer, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Kamerstuk 35830-VIII-2)
2021D19983 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Algemene Rekenkamer over de brief van 19 mei 2021 van de Algemene Rekenkamer
inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Kamerstuk 35 830 VIII, nr. 2).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, De Vrij
Nr
Vraag
1
Wat doet de Minister er op dit moment aan om de kansengelijkheid in het onderwijs
tegen te gaan en de achterstanden, die de kansengelijkheid verder dreigen te vergroten,
weg te werken?
2
Uit het rapport van de Algemene Rekenkamer blijkt dat de overheid geen informatie
heeft over de keuzes die scholen maken omtrent de inhaalprogramma’s, klopt dit?
3
Wat doet de overheid eraan om de risico’s die samenhangen met het gebrek aan zicht
op de inhaalprogramma’s, zoals grotere kansenongelijkheid, te verkleinen? Kan de Minister
toelichten hoe zij de kansenongelijkheid probeert te verkleinen, vooral met het oog
op de doelmatigheid van de eenmalige investering van 8,5 miljard in het Nationaal
Programma Onderwijs, en welke KPI’s1 hiervoor worden gehanteerd?
4
Welke manier raadt u aan dat het ministerie de besteding van de 8,5 miljard euro binnen
het Nationaal Programma Onderwijs op zowel school als landelijk niveau inzichtelijk
maakt?
5
Wat zijn de resultaten van de vergevorderde pilotfase van traject 1: Role Based Access
Control? Indien deze nog niet bekend zijn, wanneer worden de resultaten verwacht?
6
Wil de Minister, in het licht van de aanbeveling op pagina 24 van het ARK-rapport
die stelt dat het cruciaal is dat de 8,5 miljard euro uit het Nationaal Programma
Onderwijs recht- en doelmatig besteed wordt en de adviezen en bezwaren gehoord tijdens
het rondetafelgesprek naar aanleiding van het Nationaal Programma Onderwijs op 26 mei
jongstleden, opnieuw kijken naar zowel de hoogte van het bedrag als wel de duur van
de termijn om de 8,5 miljard euro te mogen uitgeven?
7
Hoe had het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de subsidieregeling op
moeten zetten, zodat achteraf wel de effectiviteit kon worden geëvalueerd? Hoe kan
zij dit in het vervolg beter doen?
8
Welke verklaring heeft u dat 35% van de scholen in het primair onderwijs en 3% van
de scholen in het middelbaar beroepsonderwijs geen subsidieregeling heeft aangevraagd?
9
Welke verklaring kunt u geven dat vijftig procent van de po2-scholen met een lage achterstandsscore geen aanvraag hebben gedaan?
10
Hoe kijkt u aan tegen de constatering van de vijfde directeur dat de behoefte bij
leerlingen aan extra ondersteuning losstaat van eventuele leerachterstanden? Zou de
regeling breder toegepast moeten worden?
11
Welk onderdeel uit de afspraken omtrent de lumpsumsystematiek wordt niet nageleefd?
X Noot
1
KPI: Kritieke prestatie indicator.
X Noot
2
Po: Primair onderwijs.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
A.M. de Vrij, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.