Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kuik en Palland over het bericht ‘Werkgevers: creatieve oplossing nodig voor meer stageplekken mbo’ers’
Vragen van de leden Kuik en Palland (beiden CDA) aan de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Werkgevers: creatieve oplossing nodig voor meer stageplekken mbo’ers» (ingezonden 29 maart 2021).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), mede namens
de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 22 april 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Werkgevers: creatieve oplossing nodig voor meer stageplekken
mbo’ers»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de oproep van onder andere MBK Nederland, Techniek Nederland, Actiz en de
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) om creatievere oplossingen
toe te passen voor stageplekken van mbo’ers?
Antwoord 2
Ja, de huidige crisis vraagt om meer flexibiliteit dan normaal. Ik heb in het servicedocument
aanpak COVID-19 mbo aangegeven dat scholen verschillende mogelijkheden hebben om met
stagetekorten om te gaan. Op 31 maart jl. is een Webinar georganiseerd door OCW en
de MBO Raad om de mogelijkheden verder toe te lichten en uit te leggen. Ook worden
er Q&A’s en een infographic over de mogelijkheden verspreid2.
Vraag 3
Deelt u de mening dat praktijkervaring voor veel mbo’ers cruciaal is en dat snelheid
en creativiteit geboden is om studenten dit wel te kunnen bieden?
Antwoord 3
Ja, praktijkervaring is een zeer belangrijke component binnen het mbo-onderwijs. Daarom
heeft het kabinet ook in de eerste maand na de corona-uitbraak 8 miljoen euro vrijgemaakt
voor het Actieplan Stages en Leerbanen van SBB en is met het servicedocument meer
ruimte gecreëerd voor het opdoen van praktijkervaring. Herhaaldelijk heb ik het onderwijs
en het bedrijfsleven opgeroepen om van de ruimte die er wordt geboden, gebruik te
maken. Dat doe ik nu weer. Op plekken waar men met deze ruimte aan de slag is gegaan,
is ook daadwerkelijk resultaat te zien. Dat is te zien aan de goede voorbeelden op
de website van het Kennispunt Onderwijs en Examinering.
Vraag 4
Kunt u ingaan op de gestelde oplossingen als meer stagiaires per bedrijf, een variabele
stagelengte en inzet van recent gepensioneerde stagebegeleiders?
Antwoord 4
Ja, dit zijn oplossingen die met het servicedocument mogelijk zijn en waartoe ik scholen
en bedrijfsleven van harte oproep om deze toe te passen.
Vraag 5
Wat is er nu nog niet mogelijk van de voorgestelde oplossingen en waarom niet?
Antwoord 5
De bij vraag 4 genoemde oplossingen zijn allemaal mogelijk.
Vraag 6
De SBB heeft van het ministerie opdracht gekregen te werken aan een actieplan voor
stageplekken; tegen welke knelpunten lopen zij aan om zoveel mogelijk mbo’ers een
praktijkplek te bieden? Kunt u aangeven wat het actieplan tot dusver heeft opgeleverd?
Antwoord 6
Uw Kamer heb ik dit voorjaar een voortgangsrapportage van SBB gestuurd met analyses
over de eerste helft van studiejaar 2020–20213. Daaruit blijkt dat in die periode 265.000 studenten op stage zijn geweest of een
leerbaan hebben gevonden. Daar tegenover staat dat er nog zo’n 20.000 studenten op
zoek waren naar een stage of leerbaan. SBB merkt daarbij op dat de tekorten verschillen
per sector en per regio. In de zorg is het gebrek aan begeleidingscapaciteit voor
stagiairs bijvoorbeeld een groot knelpunt. In goed overleg met het Ministerie van
VWS, SBB, MBO Raad en de zorgsector zijn crisismaatregelen genomen, zoals het erkennen
van teststraten en vaccinatiestraten als leerbedrijf, en wordt gewerkt aan een structurele
aanpak van het tekort aan begeleidingscapaciteit.
Vraag 7
Hoe gaat u samen met de ondertekenaars van de brandbrief bij wie de wil is om meer
mogelijkheden te bieden voor mbo’ers ervoor zorgen dat die mogelijkheden op korte
termijn er zijn voor de studenten?
Antwoord 7
Bedrijven die zich willen inspannen om een of meer stagiairs of bbl-werknemers in
dienst te nemen, kunnen zich melden bij SBB voor een erkenning. SBB is in staat om
erkenningsprocedures binnen 10 dagen uit te voeren, of sneller als er sprake is van
urgentie. Ik roep de werkgeversorganisaties dan ook op om binnen de sector de vraag
aan bedrijven om leerbedrijf te worden, te blijven herhalen.
Met het Webinar van 31 maart jl. en de daarop volgende communicatie over de mogelijkheden
uit het servicedocument en de goede voorbeelden, hoop ik dat scholen een nog beter
beeld hebben gekregen over de mogelijkheden om noodzakelijke oplossingen in gang te
zetten. Als ik merk dat dit nog niet volstaat, zal ik mij samen met SBB en andere
partners inspannen om te zorgen dat de extra ruimte uit het servicedocument zoveel
mogelijk wordt benut. Daarnaast blijf ik in gesprek met mijn collega van het Ministerie
van VWS over het vergroten van de begeleidingscapaciteit in de zorg.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede namens
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.