Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over de berichten 'Tegenstanders rondweg tevreden, gemeente mag geen damwanden slaan zolang vergunning niet op orde is' en 'Amersfoort wil plafondbedrag Westelijke Rondweg verhogen'
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «Tegenstanders rondweg tevreden, gemeente mag geen damwanden slaan zolang vergunning niet op orde is» en «Amersfoort wil plafondbedrag Westelijke Rondweg verhogen» (ingezonden 17 maart 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 7 april 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Tegenstanders rondweg tevreden, gemeente mag geen damwanden
slaan zolang vergunning niet op orde is»1 en het artikel «Amersfoort wil plafondbedrag Westelijke Rondweg verhogen»?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat zijn de gevolgen van de door de rechter geconstateerde gebreken aan de onderbouwing
van de vergunning voor dit project?
Antwoord 2
Het project staat momenteel on-hold, dat betekent dat er op dit moment geen werkzaamheden
zijn. De gemeente Amersfoort mag geen damwanden slaan voor de verdiepte weg en de
tunnelbak op het tracé van de Westelijke Ontsluiting zolang de vergunning voor de
ingreep niet in orde is.
Vraag 3
Leidt het project in uitvoering of realisatie tot extra stikstof, bijvoorbeeld door
toegenomen verkeer?
Antwoord 3
De gemeente Amersfoort heeft mij laten weten dat in 2019 een stikstofdepositieberekening
voor het project Westelijke Ontsluiting is uitgevoerd met de toen vigerende versie
van AERIUS Calculator. Hieruit volgde dat het project zowel in de aanlegfase als de
gebruiksfase niet leidt tot een toename van stikstofdepositie in Natura 2000-gebieden.
De gemeente heeft aangegeven deze berekening binnenkort te actualiseren.
Vraag 4
Acht u een motivering voor wat betreft vergunning of ontheffing op grond van de Wet
natuurbescherming noodzakelijk voor er (onomkeerbare) stappen gezet worden ten aanzien
van de uitvoering van werkzaamheden of de aanbesteding door de gemeente Amersfoort
en ProRail?
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Betreft de wijziging van het plafondbedrag een zelfstandig besluit van de gemeente
Amersfoort, of is er sprake van een nieuwe afspraak met de provincie en/of het Rijk?
Antwoord 5
Het betreft een zelfstandig besluit van de gemeente Amersfoort. Het is een project
van de gemeente Amersfoort en de gemeente is dan ook verantwoordelijk voor de aanbesteding
en uitvoering van het project.
Vraag 6
Kunt u het in opdracht van de gemeente opgestelde rapport van onderzoeksbureau Nimas,
over het verloop van de aanbestedingsprocedure, ter informatie met de Kamer delen?
Antwoord 6
De gemeente Amersfoort heeft dit openbaar gemaakt op haar website.3
Vraag 7
Draagt ProRail financiële risico’s in verband met de betrokkenheid bij dit project?
Zijn er (voldoende) voorzieningen getroffen voor mogelijke kosten voor ProRail bij
tegenvallers?
Antwoord 7
Nee, ProRail draagt conform artikel 40 lid 1 van de beheerconsessie geen kosten en
risico’s voor het project in trajecten werken voor derden. Het gaat om een project
van de gemeente Amersfoort. De rekening en risico’s van het project liggen dan ook
bij deze partij. Overigens is ProRail alleen betrokken bij het projectdeel westelijke
ontsluiting (de onderdoorgang en het fietspad over het spoor) en niet bij het gehele
project westelijke rondweg.
Vraag 8
Hoe is de tijdige betrokkenheid van het Rijk als aandeelhouder geborgd, wanneer ProRail
dit soort grootschalige werken voor derden onderneemt?
Antwoord 8
In mijn rol als aandeelhouder van ProRail word ik niet geïnformeerd als het gaat om
werken voor derden trajecten, omdat de beheerconcessie de rekening en het risico van
dergelijke trajecten bij de opdrachtgevende partij legt. Als concessieverlener, word
ik wel geïnformeerd als het om een aanmerkelijke aanpassing van de hoofdspoorweginfrastructuur
(HSWI) gaat. In het geval van dit project is het hoofddoel een aanpassing van de doorkruising
met een weg. Dat valt niet onder aanpassing van de HSWI.
Vraag 9
Bent u het eens met de stelling dat met de omvorming van ProRail naar een zelfstandig
bestuursorgaan (zbo) deze besluitvorming en aansturing beter geregeld worden?
Antwoord 9
Bij de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan blijft net als nu de mogelijkheid
voor derden bestaan om opdracht te geven aan ProRail voor werken aan, op of nabij
de hoofdspoorweginfrastructuur. Als onderdeel van de Omvorming van ProRail is gewerkt
aan een afsprakenkader ten aanzien van het werken voor derden. In de Bestuurlijke
Overleggen MIRT 2019 ben ik met de provincies zo’n afsprakenkader overeengekomen.
In navolging daarvan ben ik nu in algemene zin in gesprek met ProRail, provincies
en gemeenten over onder meer het verder verbeteren van de sturingsrelatie tussen derden
en ProRail bij werken die ProRail voor derden uitvoert.
Vraag 10
Wat is de stand van zaken en het tijdpad voor de beoordeling van de Europese Connecting
Europe Facility (CEF)-subsidieaanvraag voor het project door de gemeente en ProRail?
Antwoord 10
ProRail heeft half maart een eerste CEF aanvraag ingediend. Deze aanvraag is voor
de ontwerp- en engineeringkosten en de uitkomst zal naar verwachting eind tweede kwartaal
bekend worden gemaakt. De Europese Commissie voor transport (INEA) heeft de intentie
uitgesproken om in de zomer van 2021 een oproep te plaatsen voor het indienen van
voorstellen voor uitvoeringskosten, dit zijn relatief de hoogste kosten. Het resultaat
daarvan wordt niet eerder verwacht dan eind 2021.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.