Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Dam over de verlenging van de jachtakte
Vragen van het lid Van Dam (CDA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de verlenging van de jachtakte (ingezonden 18 februari 2021).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 31 maart
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2018.
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat de afdelingen Korpscheftaken van de politie onlangs
brieven hebben gestuurd aan jachtaktehouders over de verlening van de jachtakte?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat in deze brieven staat dat, bij het ophalen van de nieuwe jachtakte,
óók de leges voor het jaar 2020/2021 moeten worden voldaan? Is het niet zo dat afgelopen
jaar alle aktes, verloven en erkenningen ambtshalve (standaard) met een jaar verlengd
zijn? Waar dienen de leges voor als de politie feitelijk geen werkzaamheden heeft
hoeven te verrichten om de verleningen te realiseren?
Antwoord 2
Ja, ik ben hiermee bekend. Hierbij moet gezegd worden dat de in die brief voorgestane
werkwijze is gewijzigd. In eerste instantie had mijn departement de korpschef toegestaan
zijn werkproces anders in te richten (van twee contactmomenten zowel bij het indienen
van document als bij het ophalen van de akte, naar een contactmoment) gezien de contactbeperkende
maatregelen vanwege het coronavirus. In de tussentijd is mijn inzicht hieromtrent
veranderd en heb ik de korpschef toegestaan de aktes automatisch te verlengen tot
1 juli 2021. Dit is ook gecorrespondeerd met de KNJV. Voor 1 juli 2021 moet de korpschef
het gehele proces hebben doorlopen zodat op uiterlijk 1 juli sprake is van een verlenging.
Ik vind het van belang met uw Kamer te delen dat de publiekscontacten bij de teams
korpscheftaken zijn opgestart vanaf het moment dat publiekscontact op afspraak weer
mogelijk is (3 maart 2021). De korpschef heeft er vertrouwen in dat hij voor 1 juli
2021 vrijwel voor de gehele populatie het proces doorlopen heeft.
Feitelijk zijn de jagers gevraagd de jachtakten in te sturen zodat die administratief
voorbereid konden worden en werkt de korpschef deze vóór 1 april zoveel mogelijk af
binnen de mogelijkheden van bezetting en aanbod en met in achtneming van het contact
met de aanvragers. De aanvragen die uit de termijn dreigen te lopen worden voorzien
van een tijdelijk verlengingsbesluit wat maximaal geldig is tot 1 juli. Deze aanvragen
worden dan alsnog inhoudelijk afgehandeld conform afspraak en de ontstane achterstand
wordt ingelopen voor 1 juli. Dit verschilt van de werkwijze van vorig jaar, toen ik
de korpschef heb toegestaan tot nader orde alle verloven en aktes te verlengen. De
politie heeft dit jaar de jagers verzocht om – vanwege het administratief verwerken
en voorbereiden van de verlengingen – de jachtaktes toe te sturen. Hiermee kon de
politie zaken gereed maken zodat bij afschaling van de lockdown zo snel als mogelijk
tot uitreiking overgegaan kan worden.
Overigens is het niet zo dat de politie feitelijk geen werkzaamheden meer verricht
om de verlengingen te realiseren. Zij bekijken alsnog het WM-32 formulier, doen antecedentenonderzoek
en screenen de aanvrager zoals zij gewoonlijk ook doen. Daarnaast wordt de administratie
bijgewerkt en de registratie van de verlengde aktes verwerkt in het geautomatiseerde
systeem. Voor de goede orde merk ik hierbij op dat de legeskosten die de politie ontvangt
ook zien op de dekking van de structurele kosten die de politie maakt.
Vraag 3
Waarom is een jaar gewacht met het innen van de leges voor het jaar 2020/2021?
Antwoord 3
Met de instructie van de Minister is vanwege het belang om het wapenbezit legaal te
houden gewerkt aan een standaard besluit wat aan alle belanghebbenden is toegestuurd.
De politie is daarna aan de slag gegaan met de inrichting van het proces voor wanneer
de balies weer open mochten. Vanwege de onduidelijkheid over wanneer dit weer mogelijk
zou zijn is ervoor gekozen om te wachten met het innen van de leges. De politie heeft
intern de mogelijkheid onderzocht om door middel van facturatie de leges te laten
betalen, maar vanwege uitvoeringsproblemen is hiervan afgezien. Aanpassen van de financiële
processen en werkwijzen zou extra tijd gaan kosten. Uiteindelijk is ervoor gekozen
om de leges in één keer te innen om zo de inningskosten zo laag mogelijk te houden.
Belanghebbende zijn hierover in het toegestuurde verlengingsbesluit geïnformeerd.
Zoals al in het antwoord bij vraag 2 vermeld heeft de politie intern wel de werkzaamheden
verricht die van haar verwacht worden.
Vraag 4
Kunt u uitleggen waarom jagers de thans geldende jachtakte, inclusief de te overleggen
bescheiden, moeten sturen aan de politie, zoals dat in de brief beschreven staat?
Wat is de reden hiervoor? Deelt u de opvatting dat het per post versturen van dergelijke
waardevolle bescheiden risico’s met zich meebrengt? Moeten jagers in de tussentijd
zonder geldige akte het veld in om te jagen? Of wordt het hun algeheel verboden om
te jagen? Is dat wenselijk?
Antwoord 4
Zoals ik bij het antwoord op vraag 2 heb aangegeven heeft de politie dit jaar voor
deze werkwijze gekozen om zaken te kunnen voorbereiden. Het opsturen van bescheiden
was ingesteld om het aantal contactmomenten te beperken, wat conform de Rijksbrede
maatregelen is om het coronavirus zoveel mogelijk te beperken. Jagers konden er ook
voor kiezen om de bescheiden in een enveloppe bij het bureau in een brievenbus te
doen. Ik deel uw opvatting dat het opsturen risico’s met zich mee kon brengen, maar
hierbij is de afweging gemaakt tussen het risico van opsturen of in de brievenbus
deponeren ten opzichte van het risico van het contactmoment. Om begrijpelijke redenen
heeft de veiligheid van de aanvrager geprevaleerd. Met de brancheorganisaties is afgestemd
over het feit dat jagers – voor zover dat past binnen de coronamaatregelen – gewoon
kunnen voldoen aan de verplichtingen zoals schadebestrijding en dat zij een kopie
van de bestaande akte in het veld bij zich kunnen hebben. Ook heeft de politie met
de landelijke organisatie van de Regionale Uitvoerings Diensten(RUD’s) afspraken gemaakt
om tijdelijk een overgelegde kopie te accepteren bij eventuele controles. Dit zodat
de er zo min mogelijk beperkingen waren voor de jagers. Er is dus geenszins sprake
van een verbod voor jagers om te jagen. Aanvragers die niet voor 1 april afgehandeld
kunnen worden, ontvangen een tijdelijk verlengingsbesluit dat geldig is tot maximaal
1 juli.
Vraag 5
Kunt u zich voorstellen dat onder jagers het opsturen van aktes in combinatie met
het alsnog moeten betalen van leges ervaren wordt als een vorm van «harde incasso»?
Kunt u zich voorstellen dat met name de volgende zin uit de brief zeer onvriendelijk
overkomt: «Als u de leges voor het jaar 2020/2021 nog niet heeft voldaan, moet u deze
alsnog voldoen bij het ophalen van uw jachtakte, dus dan betaalt u twee maal de leges«?
Antwoord 5
Zoals ik heb aangegeven bij het antwoord op vraag 2 hoeven de jagers hun bescheiden
niet meer op te sturen. Los daarvan is het zo dat voor een akte leges gelden. Dat
deze betaald moeten worden kan mijns inziens niet als een verrassing komen.
Vraag 6
Krijgen de jagers hun jachtakte ook geretourneerd als zij niet de leges over het jaar
2020/2021 wensen te betalen?
Antwoord 6
Het betalen van leges is een wettelijk vereiste voor de afgifte van de jachtakte.
Indien jagers de leges niet wensen te betalen dan zal de akte niet geretourneerd worden.
Zoals aangegeven, heeft de politie bepaalde uitvoeringshandelingen wel verricht en
zijn de leges bovendien ook ter dekking van de structurele kosten die de politie maakt.
Vraag 7
Is het zo dat deze brieven over de verlenging van de akte uitsluitend aan jachtaktehouders
verspreid zijn? Is het de verwachting dat óók sportschutters, verzamelaars en erkenninghouders
nog met de leges voor het jaar 2020/2021 worden geconfronteerd? Zo ja, op welke termijn?
Antwoord 7
De brieven zijn aan alle jagers, sportschutters en erkenninghouders gestuurd omdat
voor al deze vergunninghouders de vergelijkbare wettelijke voorwaarden gelden waaronder
het indienen van aanvragen in persoon etc. Ook zij zijn daarbij geïnformeerd dat nader
bericht zou volgen over de afhandeling waarover ik bij het antwoord op vraag 2 en
3 uitvoerig toelichting heb gegeven.
Vraag 8
Bent u bereid de leges voor het jaar 2020/2021 niet te incasseren aangezien reeds
ambtshalve besloten is alle aktes en erkenningen met een jaar te verlengen en bovendien
de meeste verenigingen het grootste gedeelte van het jaar dicht bleven? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 8
Ambtshalve verlengen betekent niet dat de veiligheidswaarborgen niet worden uitgevoerd.
Zoals uitgelegd bij het antwoord op vraag 2 en 3 zijn intern de werkzaamheden wel
uitgevoerd en zijn de leges ook bedoeld voor de dekking van de structurele kosten.
De afgifte van de jachtakte is voorwaardelijk aan de betaling van de leges hiervoor.
De jagers hebben daarbij de dienst genoten en konden beschikken over hun bevoegdheid
om te jagen. Dit wijkt niet af van de normale gang van zaken.
Vraag 9
Hoe is op dit moment de dienstverlening van de afdelingen Korpscheftaken ingericht?
Klopt het dat nieuwe wapens nog steeds niet worden bijgeschreven? Bent u zich bewust
van het feit dat dit tot aanzienlijke financiële problemen bij de wapenhandel (de
erkenningshouders) leidt omdat wapens niet afgeleverd kunnen worden en dus ook niet
betaald worden? Welke mogelijkheden ziet u om hier op korte termijn verandering in
te brengen?
Antwoord 9
Tijdens het afgelopen jaar is ook gekeken naar de mogelijkheden om in de belangen
van de wapenhandel te voorzien. Met inachtneming van de RIVM-voorschriften is daar
waar mogelijk gewerkt aan het kunnen bijschrijven van wapens. De dienstverlening is
weer opgepakt waarbij gewerkt wordt met in achtneming van de coronamaatregelen. Nieuwe
wapens kunnen worden bijgeschreven. Het kan echter voor komen dat er kleine verschillen
zijn van dienstverlening per team. Dit heeft te maken met het werkaanbod en de beschikbare
capaciteit en mogelijkheden per team. De brancheorganisaties zijn hierover geïnformeerd.
Op 18 mei 2020 zijn de brancheorganisaties geïnformeerd dat vanaf 25 mei zou worden
gestart met de hervatting van de publiekscontacten binnen de mogelijkheden die er
zijn.
Op 19 mei 2020 heb ik de brancheorganisatie van de wapenhandel een brief gestuurd
waarin ik aan heb gegeven dat de politie een herstart heeft gemaakt met publiekscontacten
en waarin ik heb aangegeven dat de ondernemers via de site van de rijksoverheid een
verzoek zouden kunnen indienen voor een tegemoetkoming zoals deze voor zovelen ondernemers
ter beschikking was gesteld.
Vraag 10
Kunt u deze vragen apart van elkaar beantwoorden?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.