Schriftelijke vragen : Het dubbele testbeleid voor vliegreizen
Vragen van de leden Paternotte, Diertens (beiden D66) en Kuiken (PvdA) aan de Ministers van Infrastructuur van Waterstaat, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Buitenlandse Zaken over het dubbele testbeleid voor vliegreizen (ingezonden 25 februari 2021).
Vraag 1
Kunt u aangeven hoeveel reizigers sinds de invoering van de negatieve testverplichting
voor reizigers uit hoogrisicogebieden op 29 december 2020 positief zijn getest alvorens
zij naar Nederland wilden afreizen?
Vraag 2
Kunt u delen hoeveel reizigers sinds de invoering van de extra negatieve (snel)testverplichting
voor reizigers uit hoogrisicogebieden op 23 januari 2021 positief testten bij de verplichte
sneltest, terwijl zij bij de eerste test niet positief waren getest?
Vraag 3
Kunt u delen hoeveel bemanningsleden van luchtvaartmaatschappijen sinds de invoering
van het testprotocol positief zijn getest voorafgaand aan de vlucht sinds het invoeren
van het nieuwe protocol?
Vraag 4
Kunt u aangeven hoeveel procent van de aangekomen vliegtuigpassagiers gebruik heeft
gemaakt van de testmogelijkheid op dag vijf van de quarantaine, die vanaf 1 december
2020 mogelijk is? Indien u dit niet kunt aangeven, wordt dit wel geregistreerd en
bent u het eens met de stelling dat dit percentage belangrijke informatie bevat om
de testbereidheid van reizigers te kennen?
Vraag 5
Op welke manier wordt bijgehouden of het alternatieve testprotocol voor bemanningsleden
effectief is in het inperken van besmettingen van bemanning tijdens hun werkzaamheden
en het verblijf in het buitenland? Kunt u deze data met de Kamer delen?
Vraag 6
Kunt u aan de hand van uw antwoorden op vraag 1, 2 en 3 reflecteren op de effectiviteit
van de verschillende maatregelen, zowel voor de maatregelen op zichzelf als in samenhang?
Vraag 7
Kunt u delen of mensen zich sinds de invoering van de reismaatregelen minder goed
aan de quarantaineverplichting hebben gehouden, zoals eerder werd gesteld toen D66
en de PvdA verzochten om het invoeren van een tweede test bij aankomst?
Vraag 8
Klopt het dat in de pilot met de reiscorridor tussen Atlanta en Schiphol mensen zich
juist beter aan de quarantaine hielden, omdat 97% zich aan de post-flight quarantaine hield ten opzichte van de 27% voor reguliere vluchten toen er nog geen testverplichting
was?
Vraag 9
Kent u het bericht «Grote onrust KLM-personeel: klanten lopen weg vanwege sneltestplicht»?1
Vraag 10
Kunt u reflecteren op de signalen dat op dit moment uitwijkgedrag vertoond wordt naar
omliggende landen zoals Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk of dat KLM-tickets
worden omgeboekt naar Air France door het invoeren van de dubbele (snel)testverplichting?
Vraag 11
Kunt u reflecteren op de voor- en nadelen die de afgelopen weken zichtbaar zijn geworden
van een extra verplichte (snel)test voorafgaand aan de vlucht zoals nu is ingevoerd,
en de extra verplichte (snel)test bij aankomst zoals voorgesteld door D66 en de PvdA
in het wetgevingsoverleg over Wijziging van de Wet publieke gezondheid, waarin de
juridische grondslag is opgenomen voor de verplichte negatieve testuitslag voor reizigers
die gebruikmaken van lucht- of scheepvaart op 7 januari 2021? Bent u nog steeds overtuigd
dat een sneltest voorafgaand aan de vlucht een betere keuze was en, zo ja, kunt u
dit onderbouwen?
Vraag 12
Bent u het eens met de stelling dat dergelijke signalen reden zouden moeten zijn om
in Europees verband te pleiten voor het gelijktrekken van deze maatregelen omdat deze
niet bevorderend zijn voor de publieke gezondheid? Zo ja, heeft een dergelijk overleg
plaatsgevonden en wat waren de argumenten voor andere landen om wel of niet een dubbele
testverplichting in te stellen?
Vraag 13
Klopt het dat de KLM de afgelopen weken met lege toestellen moest terugvliegen uit
Lagos, Nigeria, omdat er geen sneltest te verkrijgen valt in de buurt van luchthavens
die de verplichte tweede test mogelijk zouden maken?
Vraag 14
Klopt het dat dit de reden is dat vanaf 3 maart 2021 alleen nog een PCR-test of een
andere NAAT-test afgenomen hoeft te worden, mits die uiterlijk 12 uur voor vertrek
is afgenomen? Zo ja, lost deze oplossing het probleem zoals genoemd bij vraag 11 op?
Zo niet, waarom is dan voor deze aanpak gekozen?
Vraag 15
Is het, naar uw weten, op de drukste tien bestemmingen van Schiphol, mogelijk om met
zekerheid binnen 12 uur de uitslag van een PCR-test te krijgen?
Vraag 16
Op welke manier draagt het Ministerie van Buitenlandse Zaken op dit moment bij aan
een adequate testvoorziening op de verschillende luchthavens, zodat reizigers die
willen voldoen aan de verplichting daar ook wel aan kunnen voldoen? Welke rol spelen
luchtvaartmaatschappijen hier bijvoorbeeld bij? Mogen zij ook sneltesten aan reizigers
verschaffen en, zo ja, gebeurt dat in de praktijk ook? Indien dit in de praktijk niet
gebeurt, kunt u aangeven waarom niet?
Vraag 17
Heeft u de beschikbaarheid van sneltesten in de buurt van luchthavens op de verschillende
luchthavens in Europa aangekaart in Europees verband? Zo ja, welke knelpunten werden
hierbij gevonden en welke conclusies werden er aan de hand van dit overleg getrokken?
Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit zo snel mogelijk alsnog te doen?
Vraag 18
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk zo spoedig mogelijk beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Indiener
Jan Paternotte, Kamerlid -
Medeindiener
A.E. Diertens, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
A.H. Kuiken, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.