Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda voor de videoconferentie van de leden van de Raad Algemene Zaken van 18 januari 2021 en de videoconferentie van de leden van de Europese Raad van 21 januari 2021 (Kamerstuk 21501-02-2257)
2021D01993 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Europese Zaken bestond bij een aantal fracties de behoefte
om aan de Minister van Buitenlandse Zaken enkele vragen en opmerkingen voor te leggen
met betrekking tot de geannoteerde agenda voor de videoconferentie van de leden van
de Raad Algemene Zaken van 18 januari 2021 en de videoconferentie van de leden van
de Europese Raad van 21 januari 2021
De voorzitter van de vaste commissie voor Europese Zaken, Veldman
De adjunct-griffier van de vaste commissie voor Europese Zaken, Buisman
Algemeen
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda voor de
videoconferentie van de leden van de Raad Algemene Zaken van 18 januari 2021 en de
videoconferentie van de leden van de Europese Raad van 21 januari 2021. Zij hebben
hierbij nog enkele vragen.
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda voor de
videoconferentie van de leden van de Raad Algemene Zaken van 18 januari 2021 en de
videoconferentie van de leden van de Europese Raad van 21 januari 2021. Zij hebben
hierbij nog enkele vragen.
De leden van de CDA-fractie willen dit schriftelijk overleg aangrijpen om geïnformeerd
te worden over de voortgang van de Brexit en de daarbij gepaard gaande problemen.
Tevens hebben deze leden vragen over de Conferentie over de Toekomst van Europa, de
aanpak van de COVID-19-crisis en een vraag over de mogelijkheid om het Wereldkampioenschap
ijshockey in Wit-Rusland te boycotten door de Europese Unie.
Ten eerste willen de leden van de CDA-fractie opmerken dat het weer gaat over twee
informele vergaderingen waarbij geen agenda, geen notulen en geen besluitvorming voorzien
zijn. Deze leden vragen het kabinet in beide vergaderingen er bij het Portugese Voorzitterschap
op aan te dringen om transparantie in de Europese Raden te bevorderen en verzoeken
het kabinet voorts eventuele afspraken tot besluitvorming, in bijvoorbeeld een schriftelijke
procedure naar aanleiding van deze informele vergaderingen, expliciet en tijdig met
de Kamer te delen.
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda. Hierover
hebben zij nog enkele vragen.
De leden van de fractie van GroenLinks hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda
voor de videoconferentie van de leden van de Raad Algemene Zaken van 18 januari 2021
en de videoconferentie van de leden van de Europese Raad van 21 januari 2021. Zij
hebben hierbij nog enkele vragen.
De leden van de PvdA-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda voor
de videoconferentie van de leden van de Raad Algemene Zaken van 18 januari 2021 en
de videoconferentie van de leden van de Europese Raad van 21 januari 2021. Zij hebben
hierbij nog enkele vragen.
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda
voor de videoconferentie van de leden van de Raad Algemene Zaken van 18 januari 2021
en de videoconferentie van de leden van de Europese Raad van 21 januari 2021 en de
Kabinetsappreciatie Commissie Werkprogramma 2021 en hebben hierover nog enkele vragen.
COVID-19
De leden van de VVD-fractie hechten eraan dat gezondheidszorg een nationale competentie
is, en dat dit ook zo moet blijven. Maar gezien de ongekende schaal van de huidige
coronacrisis is het wel van groot belang dat lidstaten nauw samenwerken en de Europese
Commissie hierbij een actieve ondersteunende en coördinerende rol op zicht neemt.
De leden van de VVD-fractie zijn dankbaar voor de onderlinge steun tussen lidstaten.
Zo hebben Nederlandse patiënten gebruik mogen maken van de beschikbaarheid van Intensive
Care (IC)-capaciteit in Duitsland en is het verstandig om samen te werken bij de inkoop
van vaccins of het zoveel mogelijk onderling afstemmen van beperkingen aan de grens.
De leden van de VVD-fractie lezen dat de huidige stand van zaken rondom de verschillende
variaties van het coronavirus besproken gaan worden tijdens de komende Raad Algemene
Zaken (RAZ). In hoeverre ziet het kabinet een rol weggelegd voor de Commissie in het
coördineren van een Europese aanpak? In welke vorm zouden de lidstaten gezamenlijk
kunnen optrekken om de verspreiding van bijvoorbeeld «de Britse variant» zo veel als
mogelijk tegen te gaan? Worden de eerste lessons learned daarbij in overweging genomen? En zo ja, op welke manier?
Voorts lezen de leden van de VVD-fractie dat er tijdens de Raad Algemene Zaken gesproken
gaat worden over «het tegengaan van de verspreiding van desinformatie over vaccins.»
Betekent dit dat er vooral informatie zal worden gedeeld of voorziet het kabinet ook
een concrete aanpak vanuit de Commissie? En zo ja, hoe gaat dat er uit zien?
De leden van de CDA-fractie constateren dat er vanuit Europese landen steeds meer
kritiek komt op het regelen van nieuwe vaccins door de Europese Commissie. Brussel
verwerpt deze kritiek en verwijt de nationale overheden juist gebrek aan samenwerking.
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet of dit dispuut geagendeerd is voor
de komende Raad Algemene Zaken, hoe deze onenigheid wordt opgelost en het belangrijkste,
welke strategie de Europese Commissie aanhangt om meer nieuwe vaccins te verwerven.
Voorts vragen deze leden het kabinet hoe de lidstaten en de Europese Commissie elkaar
kunnen aanvullen en versterken in de werving van vaccins. De leden van de CDA-fractie
vragen het kabinet hoe de Europese Unie dus gaat zorgen dat er meer vaccins beschikbaar
komen.
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet hoe er op zeer korte termijn voor de
hele Europese Unie een consistente strategie wordt ontwikkeld om de verspreiding van
de Britse variant van het virus in te perken. Deze leden vragen het kabinet wat Nederland
tijdens de Raad Algemene Zaken en tijdens de Raad hierover zal inbrengen. Daarbij
vragen de leden in hoeverre de mogelijkheid op tafel ligt om grenzen tijdelijk te
sluiten zoals dat ook het geval was in het voorjaar 2020. De leden van de CDA-fractie
vragen het kabinet of het kabinet het uitgangspunt deelt dat de nood hoog is en er
snel actie ondernomen moet worden en hoe dat valt te verenigen met informele raden
waar geen beslissingen kunnen worden genomen.
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet of er gesproken wordt over uitbreiden
van capaciteit en het mandaten van het Europees Medicijnagentschap (EMA) en het Europese
Centrum voor Infectiebestrijding (ECDC) naar aanleiding van voorstellen van de Europese
Commissie hierover en hoe hoog de urgentie hiervan is.
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister en de premier nadere toelichting te
vragen bij de Europese Commissie over de alleingang van Duitsland in het kopen van dertig miljoen extra vaccins, wat dit doet met de
solidariteit van EU-samenwerking, welke formele en informele reactie de Europese Commissie
heeft gegeven richting Duitsland en wat de beweegredenen van Duitsland zijn geweest
om dit te doen.
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet of het klopt dat de Europese Commissie
onderhandelingen voert met het Gamaleya Research Institute, de ontwikkelaar van het
Sputnik V-vaccin uit Rusland. Tevens vragen deze leden of de EU ook onderhandelt over
het vaccin dat in China wordt gebruikt.
De vaccinovereenkomst met CureVac is vertrouwelijk ter inzage beschikbaar gemaakt
voor Europarlementariërs. De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet om via de
Raad er bij de Europese Commissie op aan te dringen om de onderhandelingsdocumenten
met de vaccin producenten vertrouwelijk te delen met nationale parlementen. De leden
van de CDA-fractie vernemen graag van het kabinet hoe de overdracht van de inkoop
van vaccins in juni 2020 verlopen is. Hoe en waarom hebben de nationale regeringen
dit overgedragen aan de Europese Commissie en zijn alle bestelde vaccins ook overgenomen
door de Unie. Voorts willen deze leden graag een lijst hebben, wanneer besluiten om
vaccins te kopen zijn voorgelegd aan de Ministers en wanneer er wel en wanneer er
niet ingestemd is met de inkoop en wat daarvoor de redenen waren. De leden van de
CDA-fractie vragen het kabinet een lijst van al deze besluiten.
De leden van de D66-fractie zien dat sommige lidstaten, zoals Polen, individueel zijn
begonnen met het vormgeven van vaccinatiebewijzen. Ook vliegtuigmaatschappijen geven
aan te willen werken met dergelijke bewijzen. Commissievoorzitter Von der Leyen verwelkomde
de Griekse oproep voor een gezamenlijke erkenning van een vaccinatiebewijs, zodat
mensen die gevaccineerd zijn sneller vrij kunnen reizen. Andere lidstaten, waaronder
Frankrijk, staan kritisch tegenover dit plan. Steunt het kabinet de Griekse oproep
voor een gezamenlijke erkenning van vaccinatiebewijzen? Hoe garanderen we dat het
vrij verkeer van personen niet belemmerd door een gefragmenteerde erkenning van vaccinatiebewijzen,
zo vragen de leden van de D66-fractie? Verwacht het kabinet een voorstel van de Commissie
hiertoe? Welke eisen moeten er volgens het kabinet worden gesteld aan een EU-breed
vaccinatiebewijs? Hoe wordt de privacy van medische gegevens gewaarborgd? Welke autoriteiten
zouden toegang moeten krijgen tot de gegevens? Wordt er nagedacht of de vrijheid van
personenverkeer in het geding komt indien mensen (om wat voor een reden dan ook) niet
gevaccineerd kunnen worden? De aan het woord zijnde leden horen graag van het kabinet
of lidstaten van plan zijn vaccinatiestrategieën af te stemmen met elkaar? Er wordt
over het algemeen gekozen voor ouderen en zorgmedewerkers maar we zien ook daar verschillen.
Bijvoorbeeld Nederland die ouderen niet als allereerst vaccineert.
Momenteel kennen Denemarken, Duitsland en Oostenrijk vliegverboden voor Zuid-Afrika
en het Verenigd Koninkrijk, maar vele andere landen niet, zo constateren de leden
van de D66-fractie. Is het kabinet voornemens (voor te stellen) de reisbeperkingen
van en naar het Schengengebied beter Europees te coördineren? Zowel voor inreizende
EU-burgers als inreizende niet-EU-burgers die uitgezonderd zijn van het algemene inreisverbod.
Acht het kabinet het ook noodzakelijk om op het gebied van reizen en quarantaineregels
meer eensgezindheid te krijgen binnen Europa, zo vragen de leden van de D66-fractie.
Zo zijn er voorbeelden van verschillen in de duur van de quarantaine en het wel of
niet overhandigen van negatieve tests.
De leden van de fractie van GroenLinks hebben vragen over eerdere plannen om middels
een «Inclusieve Vaccinatie Alliantie» van Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland
COVID-19-vaccins beschikbaar te stellen voor ontwikkelingslanden. Zij vragen of het
kabinet meer informatie heeft over deze reeds in april 2020 ingestelde ambitie en
wat hiervan terecht is gekomen tot nu toe? Zij vragen zich tevens af wat het kabinet
vindt van de appreciatie dat er geen mondiaal economisch herstel mogelijk is, zonder
dat ontwikkelingslanden tijdig deze vaccins ontvangen, en zijn benieuwd of het kabinet
deze bevindingen wil delen tijdens de aankomende Raad Algemene Zaken op 18 januari?1
De leden van de PvdA-fractie verwelkomen de inspanningen van de Europese Commissie
en de lidstaten om zoveel samen te werken om nationale gezondheidszorgstelsels te
versterken en de verspreiding van het virus tegen te gaan. In dat kader is het positief
dat de Commissie namens lidstaten onderhandelt om op korte termijn meer vaccins voor
de lidstaten ter beschikking te stellen. Op welke termijn krijgt Nederland beschikking
over de extra vaccins die vallen onder de recent gesloten vaccinovereenkomsten? Kan
het kabinet er daarnaast voor zorgen dat de reeds gesloten en toekomstige overeenkomsten
ook ter inzage worden voorgelegd aan de Tweede Kamer?
Voor de leden van de PvdA-fractie staat voorop dat de vaccins voor iedereen toegankelijk
en betaalbaar moeten zijn. Is het kabinet bereid om de toegankelijkheid en betaalbaarheid,
ook voor lage- en middeninkomenslanden, van vaccins op de agenda te zetten? Heeft
de Commissie bij het onderhandelen over de recente inkoop van vaccins ook onderhandeld,
of de optie overwogen, om gebruik te maken van dwanglicenties? Zo niet, is het kabinet
bereid om er bij de Commissie voor te pleiten dat er bindende afspraken worden gemaakt
over het delen van octrooien van vaccins?
De leden van de ChristenUnie-fractie waarderen de inzet van de Commissie op het gebied
van vaccinatiedeals en erkennen het belang van het akkoord met BioNTech-Pfizer over
uitbreiding van de doses en daarnaast de gesprekken met Valneva. Het is positief dat
na eerdere frictie over Europese vaccinaankopen de Commissie zich nu verzekerd heeft
van genoeg doses om – naar eigen zeggen – 80% van de Europese bevolking te kunnen
vaccineren. Tegelijkertijd lopen de lidstaten qua daadwerkelijke vaccinaties momenteel
nog fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk (VK) en Israël. Wordt er ook
Europees gesproken over lessen die daarvan geleerd kunnen worden? We weten dat de
voorzitter van de Europese Commissie aangaf dat het de verwachting is dat voor zomer
2021 het grootste deel van de bevolking ingeënt moet kunnen zijn. Tegelijkertijd wordt
het grootste deel van de 300 miljoen extra vaccins pas in de tweede helft van dit
jaar geleverd. Kan het kabinet meer duidelijkheid geven over deze ambitie? Daarnaast
zien we dat de vaccinatiebereidheid in Europa erg verschilt per lidstaat en bovendien
in verschillende lidstaten daalt. Is dit onderdeel van de Europese politieke beraadslaging
en hoe wordt hier op ingezet? Verder constateren deze leden dat er op 17 december
2020 Raadsconclusies zijn aangenomen over de lessons learned over COVID-19 in de gezondheidszorg. Zij zien het belang van verschillende aanbevelingen,
bijvoorbeeld op het gebied van het aanbod van geneesmiddelen. Zij vragen het kabinet
daarnaast om een appreciatie van thema vier voor de lessons learned: een sterkere rol van de Europese Unie in de mondiale volksgezondheid. Deelt het kabinet
deze ambitie?
Prioriteiten EU-voorzitterschap Portugal (informatiepunt)
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de prioriteiten
van het Portugese voorzitterschap en de bijbehorende vijf actielijnen. Wat de leden
van de VVD-fractie betreft is het goed dat Portugal aanzet geeft tot een discussie
over de open strategische autonomie van de EU, zeker in het licht van de coronacrisis.
In de bredere discussie onderstrepen de leden van de VVD-fractie het standpunt van
het kabinet: het nastreven van autonomie moet voor de Unie geen doel op zich zijn,
maar het is van belang dat de weerbaarheid wordt versterkt zodat Europa in staat is
om zijn eigen publieke belangen te borgen en economisch concurrerend te blijven.
De leden van de VVD-fractie willen hier graag nogmaals benadrukken dat zij grote waarde
hechten aan respect voor gedeelde waarden binnen de Europese Unie, zoals rechtsstatelijkheid.
Zij zijn dan ook benieuwd op welke manier het Portugese voorzitterschap de implementatie
van het rechtsstaatmechanisme gaat faciliteren en bevorderen. Hoe ziet het kabinet
dit?
De leden van de D66-fractie horen graag hoe het kabinet staat tegenover het voornemen
van het Portugees voorzitterschap om India als eerste te plaatsen op de lijst met
partners van de Europese Unie. Welke gevolgen verwacht het kabinet hierdoor in de
relatie tussen de Europese Unie en India?
De leden van de fractie van GroenLinks kijken uit naar de uitvoering van de prioriteiten
die het Portugese voorzitterschap heeft opgesteld. Deze leden hebben met grote belangstelling
kennisgenomen van de prioriteit Green Europe: «Promoting the EU as a leader in climate action» en de in dat kader geplande conferenties, en hebben hierover enkele vragen. Kan het
kabinet toelichten welke rol Nederland voor deze prioriteit ziet weggelegd, met name
op het gebied van biodiversiteit en de aankomende biodiversiteitsconferentie in Kunming,
China van 17 tot30 mei 2021?
De leden van de PvdA-fractie hebben kennisgenomen van de prioriteiten van het Portugese
voorzitterschap voor het komende halfjaar. Het is positief dat het voorzitterschap
zich middels een sociale EU-top op 7 mei 2021 richt op de sociale dimensie van Europa.
Het is tijd dat gemeenschappelijke sociale ondergrenzen in Europa sociale dumping
tegengaan. Op welke manier is het voorzitterschap van plan toe te werken naar deze
top? Is het kabinet bereid om samen met Portugal op te trekken om tot afspraken te
komen op het gebied van nul-urencontracten, hogere minimumlonen en meer betaalbare
woningen?
Daarnaast verwelkomen de leden van de PvdA-fractie de focus van het voorzitterschap
op het buitenlandbeleid van de Europese Unie. Op welke manier wordt de komende maanden
de nieuwe Trans-Atlantische agenda met de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden vormgegeven?
Wat moeten volgens het kabinet prioriteiten zijn in de relatie tussen Europa en de
Verenigde Staten (VS)? Ook is het positief dat het voorzitterschap een nieuwe agenda
wil maken met landen in Afrika. De leden van de PvdA-fractie pleiten voor een gelijkwaardig
en geopolitiek partnerschap met ons buurcontinent, waarbij er afspraken worden gemaakt
over eerlijke handel, het tegengaan van belastingontwijking, klimaatverandering, veiligheid
en gereguleerde migratie. Wat gaat het kabinet doen om de gelijkwaardige samenwerking
met Afrikaanse landen te intensiveren en is de Minister daarnaast bereid om ervoor
te pleiten dat de uitgestelde top tussen de EU en de Afrikaanse Unie (AU) zo snel
mogelijk doorgang weet te vinden?
De leden van de PvdA-fractie zijn bezorgd over de implementatie van het nieuwe Europese
migratiepact. Met name de aanhoudende humanitaire situatie op de Griekse eilanden
blijft zeer schrijnend. Welke stappen zijn er sinds de presentatie van het migratiepact
gezet om de onmenselijke omstandigheden in de opvangkampen te verbeteren? Wat gaat
er de komende maanden op Europees niveau gebeuren om de intenties uit het migratiepact
te verwezenlijken? Is het kabinet bereid om namens Nederland ook zelf verantwoordelijkheid
te nemen door een groter aantal kwetsbare mensen op korte termijn een veilig thuis
in Nederland te bieden?
De leden van de fractie van de ChristenUnie constateren voorts dat Portugal op 1 januari
2021 het voorzitterschap van de Europese Unie heeft overgenomen van Duitsland. Zij
hebben met interesse kennisgenomen van de prioriteiten tijdens dit voorzitterschap.
Op welke manier zal Portugal (samen met de Europese Commissie) de implementatie van
de nieuwe EU-meerjarenbegroting en het corona-herstelfonds, inclusief het rechtsstaatmechanisme,
faciliteren en bevorderen? Hoe ziet het kabinet dit, en hoe gaat zij hier een bijdrage
aan leveren?
Relatie Europese Unie – Verenigd Koninkrijk
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet of er al is overwogen om gebruik te
maken van artikel X uit de Verzamelwet Brexit.
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet duidelijkheid te geven over de commotie
die is ontstaan in de Britse media over Nederlandse douaniers die het vleesbeleg van
de lunch van Britse vrachtwagenchauffeurs niet toelieten in de Europese Unie. Nederland
zou uit het Brexit Adjustment Reserve (BAR) ruim 700 miljoen euro ontvangen, de leden
van de CDA fractie vragen het kabinet dit te bevestigen, wanneer komt dat geld de
Nederlandse kant op en op welke manier is dat gelabeld, wat komt er bij de visserijsector
terecht?
Inwoners van de Europese Unie zouden vanaf oktober niet meer naar het Verenigd Koninkrijk
kunnen met alleen een identiteitskaart. Dat melden Britse media. De leden van de CDA-fractie
vragen het kabinet dit te bevestigen en via gewenste kanalen bij de Britten aan te
geven dat dit niet wenselijk is.
Het koeriersbedrijf DPD zal voorlopig geen bestellingen via de weg meer uitvoeren
tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie, zo weten de leden van de CDA-fractie.
Dat geldt ook voor bestellingen van en naar Ierland. Het bedrijf wijt dat aan de complexe
procedures wegens de Brexit. Veel vrachtwagens die op weg zijn van het Verenigd Koninkrijk
naar Frankrijk hebben niet het juiste papierwerk en worden daarom tegengehouden bij
de grens of lopen vertraging op, zegt ferryorganisatie DFDS. De leden van de CDA-fractie
vragen het kabinet dit te bevestigen en aan te geven of dat ook de dagelijkse praktijk
in Nederland is. Tevens vragen deze leden het kabinet aan te geven of er meer bedrijven
zijn die handel en contact met het Verenigd Koninkrijk zijn gestopt vanwege onduidelijkheden
uit de Brexit deal.
De prijzen van vis die is gevangen in Schotland staan sterk onder druk vanwege grensvertragingen
bij het transporteren naar de Europese Unie door de Brexit. Door bureaucratische rompslomp
duurt het erg lang voordat de vis kan worden verkocht in de Europese Unie. De prijs
van sommige visproducten is met 80 procent ingestort. De leden van de CDA-fractie
vragen het kabinet dat te bevestigen en aan te geven in hoeverre dit gevolgen heeft
voor Nederlandse bedrijven in de visverwerkende industrie.De Vissersbond roept de
leden, die in Engelse wateren vissen of willen gaan vissen, op om kennis te nemen
van de Britse voorschriften op het gebied van panelen en het feit dat er verschillen
zijn met de Europese regels hiervoor. De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet
hoe de overheid deze vissers ondersteund in informatievoorziening over voorschriften
en veranderende regelgeving die gelden in het Verenigd Koninkrijk.Nederlandse vissers
hadden nog geen groen licht om vanaf het nieuwe jaar in Britse wateren te vissen.
Vanwege het Brexit-akkoord moest het Verenigd Koninkrijk visvergunningen afgeven en
dat was nog niet gebeurd. De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet hoe het staat
met de afgifte van deze vergunningen.
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet aangaande de Brexit tenslotte een gedetailleerd
verslag van de voortgang van de uitvoering van de toezeggingen uit het notaoverleg
Brexit deal, en verzoeken het kabinet daarbij aan te geven welke van deze toezeggingen
worden geadresseerd tijdens de aanstaande RAZ. Voorts vragen deze leden of het kabinet
kan aangeven op welke manier er nu verder wordt onderhandeld tussen de Europese Unie
en het Verenigd Koninkrijk.
De leden van de D66-fractie hebben nog enkele vragen over de Brexit. Ten eerste vragen
zij graag naar het Brexitfonds, dat Brexitschade zal vergoeden. Klopt het dat Nederland
aanspraak kan maken op 757,4 miljoen euro in 2021? Kan het kabinet toelichten hoe
dit geld besteed dient te worden? Hoe wordt het verdeeld over sectoren? Welke voorwaarden
zijn daaraan verbonden? Steunt het kabinet de verdeling van het geld zoals die door
de Commissie is voorgesteld? Wanneer zal dit geld uitgekeerd worden? Deze leden begrijpen
dat het voorstel een voorstel van wet is. Kan het kabinet een inschatting maken van
het krachtenveld in de Raad en de positie van het Europees Parlement? Verwacht het
kabinet dat het bedrag van 757,4 miljoen euro voor dit jaar de uitkomst zal zijn?
Kan het kabinet een tijdpad voor besluitvorming schetsen?
Verder vragen de leden van de D66-fractie graag een overzicht van «open eindjes» uit
het recent bereikte akkoord. Op welke onderwerpen zijn de Europese Unie en het Verenigd
Koninkrijk verplicht de komende jaren nog nieuwe afspraken te maken of basisafspraken
nader uit te werken? Voorbeelden hiervan zijn Horizon Europe enfinanciële diensten.
Kan het kabinet hiervan een overzicht met de Kamer delen? Wat is de Nederlandse inzet
op die punten?
Ook vragen de leden van de D66-fractie graag naar de uitvoering van de moties die
het lid Bouali heeft ingediend bij het notaoverleg over het handelsakkoord met het
Verenigd Koninkrijk op 28 december 2020 over de volgende onderwerpen: samenwerking
met het Verenigd Koninkrijk in buitenland- en veiligheidsbeleid, wederkerige afspraken
met het Verenigd Koninkrijk over diensten en over de uitwisseling van studenten (Kamerstuk
35 393 nr. 25, Kamerstuk 35 393 nr. 26 en Kamerstuk 35 393 nr. 27). Kan het kabinet toelichten welke acties het onderneemt of zal ondernemen om deze
aangenomen moties uit te voeren?
De leden van de GroenLinks-fractie constateren dat er nog enige onduidelijkheden zijn
rondom de Brexit-deal. De leden van de fractie van GroenLinks hopen dat er ruimte
gezocht zal worden een ambitieuze samenwerking op het terrein van buitenlandbeleid
van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk vorm te geven en hebben daarover enkele
vragen. De leden van de GroenLinks-fractie constateren dat ook het Portugese voorzitterschap
van de Europese Unie aangeeft dat ze willen dat de samenwerking met Verenigd Koninkrijk
«as close as possible» is. Kan het kabinet toelichten hoe het traject eruit ziet waarin de vormgeving van
deze samenwerking besproken zal worden? Hoe schat het kabinet de bereidheid van de
Britten in om ook zonder harde afspraken samen te werken met de EU op deze gebieden,
en kan het kabinet hiervan enkele concrete voorbeelden geven?
Conferentie over de Toekomst van Europa (informatiepunt)
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet wat de status is en de tijdlijn tot
het begin van de Conferentie over de Toekomst van Europa. Deze leden vragen het kabinet
of er al teksten zijn van de gezamenlijke verklaring van de Raad, Europees Parlement
en Commissie. Tevens vragen deze leden hoe het kabinet aankijkt tegen het idee van
een roulerend voorzitterschap.
De leden van de D66-fractie zijn teleurgesteld over het feit dat er nog steeds geen
akkoord is bereikt over de inhoud en de vormgeving van de Conferentie over de Toekomst
van Europa. Wat de leden van de D66-fractie betreft is deze Conferentie nodig om eerste
stappen te zetten om de Europese Unie democratisch te hervormen en daarbij burgers
van alle lidstaten intensief te betrekken. De Unie is niet alleen een unie van staten,
maar ook van burgers. Is het kabinet het eens met de aan het woord zijnde leden dat
de vertraging die de Conferentie heeft opgelopen, ongewenst is? Klopt het dat de Raad,
het Europees Parlement (EP) en de Commissie er niet uit komen vanwege onenigheid over
wie de Conferentie moet voorzitten? Zijn er nog andere punten waarop de drie instellingen
het niet eens zijn? Hoe zet het kabinet zich er voor in dat er snel een akkoord komt
voor een ambitieuze conferentie? Kan hij afstand nemen van de woorden van de premier
die de Conferentie gelijk stelde aan «eindeloos naar je eigen navel staren»? Ook vragen
deze leden zich af hoe het kabinet Nederlandse burgers wil betrekken bij deze Conferentie?
Rechtsstaat
Het lid Groothuizen van de D66-fractie heeft samen met de leden Van Dam (CDA) en Buitenweg
(GroenLinks) een motie ingediend (Kamerstuk 35 570 VI, nr. 58) – die de Kamer vervolgens heeft aangenomen – die het kabinet verzoekt te onderzoeken
en de nodige voorbereidingen te treffen om, bij voorkeur in samenwerking met gelijkgezinde
lidstaten, Polen voor het Hof van Justitie van de Europese Unie te dagen voor het
niet-nakomen van een verplichting die krachtens de verdragen op Polen rust. Kan het
kabinet toelichten hoe het kabinet deze motie uitvoert? Eerder stelde de premier dat
de voorbereidingen gestart zijn. Kan het kabinet dit toelichten? Met welke lidstaten
werkt Nederland samen? Wat is de planning, zo vragen deze leden?
EU-uitbreiding
De leden van de fractie van GroenLinks hebben ook enkele vragen met betrekking tot
het uitbreidingsbeleid van Europese Unie. Deze leden lezen in het verslag van de Raad
Algemene Zaken van 8 december 2020 dat één lidstaat niet kan instemmen met het onderhandelingsraamwerk
voor Noord-Macedonië, laat staan voor Albanië. Zij vragen zich af welke lidstaat dit
is en of er enig zicht is dat deze lidstaat zal bijdraaien bij het bereiken van consensus
over deze belangrijke kwestie? De leden van de fractie van GroenLinks vragen zich
af welke rol Nederland hierbij speelt en of het kabinet bereid is deze lidstaat richting
een «akkoord» te bewegen? Deelt het kabinet met de leden van de GroenLinks-fractie
dat het onwenselijk is dat deze onderhandelingen en het komen tot een onderhandelingsraamwerk
verdere vertraging oploopt? Kan het kabinet ook een indicatie geven van hoeveel vertraging
de onderhandelingen hierdoor oplopen? Kan het kabinet tot slot toelichten wat de consequenties
zijn voor de toetredingsonderhandelingen als hierover geen overeenstemming wordt bereikt
en hoe Noord-Macedonië en Albanië deze opstelling appreciëren, zo vragen de leden
van de fractie van GroenLinks?
Commissiewerkprogramma / Overig
Naar aanleiding van de aangenomen motie (Kamerstuk 21 501-20, nr. 1627) van het lid Emiel van Dijk (PVV) over een krachtig statement tegen de provocatie
betreffende de aangifte van de Turkse president Erdogan tegen de heer Wilders, zijn
de leden van de PVV-fractie benieuwd naar de reactie van de overige lidstaten in de
Raad. Hoe hebben de overige lidstaten gereageerd op de oproep van het kabinet om deze
aangifte te verwerpen? Welke landen steunen deze oproep? Is de aangifte tegen de heer
Wilders al van tafel? Zo nee, wanneer gaat dit alsnog gebeuren?
Op het moment dat president Erdogan met Turkije toenadering zoekt tot de Europese
Unie, moet, wat de leden van de PVV-fractie betreft, eens en temeer duidelijk worden
gemaakt dat het over en uit is met de pret. Turkije wordt nooit lid van de Europese
Unie zolang Nederland lid is van de Unie. Is het kabinet bereid om nu eens en voor
altijd deze duidelijkheid te geven aan de Turken en daarmee ook een eind te maken
aan de grenzeloze stroom aan miljarden richting dat land? Kan het kabinet dit toezeggen?
Zo nee, waarom niet, en wat gaat het kabinet dan wel verkondigen tijdens de informele
en formele Raad betreffende Turkije? Wat wordt het standpunt van het kabinet? Mag
Turkije wel of geen lid worden van de Europese Unie als het aan het Nederlandse kabinet
ligt, zo vragen de leden van de PVV-fractie?
De leden van de PVV-fractie hebben met afgrijzen de kabinetsappreciatie op het werkprogramma
van de Europese Commissie (Kamerstuk 22 112, nr. 2998) gelezen. Het kabinet is voorstander van de Europese Green Deal die ons vele miljarden
euro’s gaat kosten. Kan het kabinet aangeven wat bij benadering de kosten zijn voor
Nederland van deze Europese Green Deal? Het kan toch niet zo zijn dat het kabinet
staat te jubelen voor plannen, waarvan ze niet eens op de hoogte zijn wat de financiële
consequenties voor de Nederlandse belastingbetalers zullen zijn, zo vragen de leden
van de PVV-fractie. De leden van de PVV-fractie zijn hoe dan ook tegenstander van
nog meer klimaatwaanzin en al helemaal als die Brusselse dictaten met zich meebrengen
die de Nederlanders van hun zuurverdiende loon zullen ontdoen om deze linkse hobby
te betalen.
De Europese Commissie heeft het in haar hoofd gehaald om een offensief te beginnen
tegen de vrijheid van meningsuiting, zo constateren de leden van de PVV-fractie. Dit
onder het mom van het bestrijden van «haat zaaien». De leden van de PVV-fractie leggen
de grens bij aanzetten tot geweld. Onwelgevallige meningen, hoe onsmakelijk soms ook,
dienen te worden beschermd, niet gecensureerd. We kunnen zien wat er momenteel in
de Verenigde Staten gebeurt op het gebied van «het bestrijden van haat zaaien». Grote
technologische bedrijven met de facto een monopolie op «het internet» zijn gaan bepalen welke meningen wel en niet zijn
toegestaan, zo vinden de leden van de PVV-fractie. Zo mogen linkse oproepen tot geweld
en antisemitisme gewoon blijven staan, terwijl conservatieve en non-conformistische
meningen worden gecensureerd. De leden van de PVV-fractie zijn daarom ook van mening
dat de Europese Unie ver weg moet blijven van ONZE vrijheid van meningsuiting en dat
het laatste dat we nu kunnen gebruiken is (naast de Google’s en Twitter’s en Facebook’s
van deze wereld) een zoveelste politiek correcte gedachtenpolitie die gaat bepalen
welke meningen wel en niet meer zijn toegelaten in de Europese Unie. Genoeg is genoeg,
zo vinden de leden van de PVV-fractie. Kan het kabinet garanderen dat er niet zal
worden getornd aan de vrijheid van meningsuiting en dat er onder geen beding meningen,
hoe onwelgevallig dan ook, zullen worden gecensureerd, zo vragen deze leden?
Wit-Rusland zal van 21 mei tot 6 juni 2021 het Wereldkampioenschap ijshockey organiseren.
De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet in de Raad Algemene Zaken te adresseren
dat de Europese Unie zich daar tegen uitspreken en de EU-lidstaten die mee zouden
gaan doen oproepen dit toernooi te boycotten en daar eveneens voor te pleiten bij
bondgenoten Verenigde Staten en Canada.
Tijdens de Europese Top op 8 december 2020 heeft Nederland op alle niveaus kraakhelder
de boodschap richting Turkije overgebracht dat de vrijheid van meningsuiting van het
grootste belang is in Nederland, zeker ook die van parlementariërs. Het kabinet heeft
tijdens de Raad uitgesproken dat het onacceptabel is dat de Turkse president probeert
de vrijheid van meningsuiting van Geert Wilders te beperken door tegen hem aangifte
te doen. De leden van de CDA-fractie vragen het kabinet welke gevolgen uit deze adressering
in de Raad zijn voortgevloeid, dus welke acties de Europese Unie inmiddels ondernomen
heeft.
De leden van de ChristenUnie-fractie onderstrepen de kernprioriteiten vanuit het werkprogramma
van de Europese Commissie. Het is goed om te constateren dat er specifieke aandacht
is voor bijvoorbeeld de aanpak van mensenhandel en bestrijding van antisemitisme.
Tegelijkertijd constateren zij in het programma en de kabinetsappreciatie weinig aandacht
voor en ambitie op het gebied van de rechtsstaat. Kan het kabinet reflecteren op het
belang hiervan – zeker met het oog op het streven naar «Een Unie van vitaliteit in
een kwetsbare wereld»? Had dit thema niet een prominentere plek verdiend binnen bijvoorbeeld
kernambitie 4) Een sterker Europa in de wereld en 6) Een nieuwe impuls voor Europese democratie, zo vragen deze leden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.S. Veldman, voorzitter van de vaste commissie voor Europese Zaken -
Mede ondertekenaar
H.P.C. Buisman, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.