Schriftelijke vragen : Problemen die ondernemers ervaren bij het lopende steun- en herstelpakket.
Vragen van de leden Aartsen, Tielen en Nijkerken-De Haan (allen VVD) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de Minister en Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over problemen die ondernemers ervaren bij het lopende steun- en herstelpakket (ingezonden 4 januari 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de diverse klachten van ondernemers uit branches zoals de beautysector,
de kappersbranche, de retailsector, de evenementensector en de horeca over knelpunten
in de uitvoering van diverse regelingen?
Vraag 2
Met welke sectoren heeft u ter voorbereiding op de uitvoering van de regelingen gesproken?
Welke knelpunten zijn hieruit naar voren gekomen en welke daarvan zijn er opgelost?
Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat omdat zowel de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) als
de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) per kwartaal worden
berekend en de huidige lockdown van vijf weken precies op de grens tussen twee kwartalen
valt? Bent u bekend met het feit dat heel veel ondernemers die momenteel van overheidswege
zijn gesloten geen steun ontvangen omdat zij niet aan de criteria van de uitvoering
voldoen? Heeft u deze groep in beeld en zo ja, hoe groot is deze groep?
Vraag 4
Heeft u overwogen om de TVL en de NOW per maand te berekenen in plaats van per kwartaal?
Zo ja, wat waren hier de voor- en nadelen van en waarom heeft u besloten om de regelingen
toch per kwartaal te blijven berekenen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Kunt u aangeven hoe vaak de Voorraad Gesloten Detailhandel (VGD) is toegekend aan
ondernemers? Kunt u aangeven hoe groot het percentage ondernemers is dat de VGD heeft
ontvangen, afgezet tegenover het aantal bedrijven in de detailhandel die gedwongen
gesloten zijn?
Vraag 6
Kunt u reflecteren op het functioneren van de evenementenmodule in de TVL? Heeft u
bij het ontwerp van deze module de betreffende brancheverenigingen van de evenementensector
en hun toeleveranciers betrokken? Zo ja, welke input hebben zij gegeven en welke onderdelen
hiervan zijn er wel en niet overgenomen? Hoe vaak is momenteel gebruik gemaakt van
de evenementenmodule en hoe staat dat in verhouding met het totaal aantal bedrijven
in de evenementensector en de toeleveranciers?
Vraag 7
Kunt u uitsplitsen welke oplossingen u bij het samenstellen van de verschillende regelingen
heeft onderzocht om de groep «startende ondernemers» (die voor 15 maart 2020 ingeschreven
stonden bij de Kamer van Koophandel maar geen of onvoldoende omzet hebben gedraaid
om in aanmerking te komen voor TVL) toch te ondersteunen binnen de TVL? Kunt u alle
relevante informatie over wat deze opties waren en waarom deze wel of niet mogelijk
waren met de Kamer delen?
Vraag 8
Welke oplossingen zijn verkend en verworpen als het gaat om de NOW? Wat is nu het
antwoord dat startende ondernemers ontvangen van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
(UWV) als zij een aanvraag doen ter ondersteuning van het doorbetalen van personeel?
Vraag 9
Kunt u aangeven hoeveel capaciteit nodig is om de groep «startende ondernemers wel
te ondersteunen, gezien het feit dat in het debat over de ontwikkelingen rondom het
coronavirus van 15 december 2020 het kabinet aangaf te concluderen dat het niet uitvoerbaar
is om de groep «startende ondernemers» te ondersteunen? Hoe groot is het beslag van
de uitvoering van de regelingen momenteel op de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
(RVO)? Hoeveel is dit bij het UWV? Hoeveel capaciteit is er sinds het begin van de
coronacrisis extra aangetrokken en welke acties zijn er ondernomen om de uitvoeringscapaciteit
te vergroten?
Vraag 10
Hoe ver bent u met de uitwerking van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten
(TONK)? Wanneer is daarover nadere informatie beschikbaar?
Vraag 11
Bent u van mening dat de uitwerking van de TONK zo snel mogelijk gereed moet zijn
zodat ondernemers die tussen wal en schip vallen zo snel mogelijk in beeld zijn en
geholpen kunnen worden zodat de problemen niet groter worden voor deze huishoudens?
Vraag 12
Kunt u aangeven bij hoeveel gemeenten reeds sprake is van het afhandelen van aanvragen
voor ondersteuning, gezien het feit dat u in uw brief van 9 december 2020 over de
aanpassingen in het steun- en herstelpakket aangeeft dat, voor zover de gemeentelijke
beleidsregels reeds voldoende ruimte bieden, zij aanvragen voor ondersteuning al kunnen
afhandelen? Kunt u aangeven bij hoeveel gemeenten dit het geval is? Kunnen andere
gemeenten vooruitlopend op het gereedkomen van de uitwerking van de TONK ook al anticiperen
hierop en huishoudens van ondernemers al hulp bieden als deze ondernemers zich melden
bij hun gemeente? Zo ja, zijn alle gemeenten hiervan op de hoogte gesteld en ook bereid
hieraan mee te werken?
Vraag 13
Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat vooral ondernemers geïnformeerd worden over
de ondersteuningsmogelijkheden die gemeenten hebben?
Vraag 14
Bent u bereid op korte termijn, actief brede bekendheid te geven aan zowel de TONK
als de overige ondersteuningsmogelijkheden die gemeenten hebben om ondernemers die
tussen wal en schip vallen te helpen? Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Judith Tielen, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
C.N.A. Nijkerken-de Haan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.