Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Hijink en Kwint over ventilatiesystemen in schoolgebouwen
Vragen van de leden Hijink en Kwint (beiden SP) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over ventilatiesystemen in schoolgebouwen (ingezonden 17 augustus 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de
Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media (ontvangen 18 november 2020).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Volgens onderzoek moeten scholen de lucht elke 4 minuten
verversen, maar dat lukt amper»?1
Antwoord 1
Ik heb het artikel met belangstelling gelezen. Een aantal aannames in het artikel
komt niet overeen met de adviezen die ten grondslag liggen aan de maatregelen die
nu worden genomen. Voor meer informatie verwijs ik u naar de websites van de rijksoverheid
en van het RIVM.
Vraag 2
Klopt het dat zo’n 25 procent van de ventilatiesystemen op Nederlandse scholen onder
de maat is?2
Antwoord 2
Het Landelijk Coördinatieteam Ventilatie in Scholen (LCVS) heeft op verzoek van de
Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media op 1 oktober een beeld gegeven
van de ventilatie in schoolgebouwen in het funderend onderwijs in Nederland. 3 Op dat moment was van bijna de helft van de schoolgebouwen in het funderend onderwijs
informatie aangeleverd over de ventilatie. 11procent van de schoolgebouwen voldeed
niet aan de luchtverversingsnormen uit het Bouwbesluit en aanvullende richtlijnen.
Vraag 3
Hoe kunnen deze ventilatiesystemen op korte termijn zodanig worden verbeterd dat de
werking goed is en geen risico vormt voor extra COVID-19 besmettingen? En wat kost
dit qua tijd en geld?
Antwoord 3
Uw vraag is tweeledig. Ten eerste wil ik nogmaals benadrukken dat het OMT sinds het
voorjaar meermaals heeft geadviseerd over de rol van ventilatie in de verspreiding
van COVID-19. Het RIVM en OMT geven aan dat het op dit moment onduidelijk is of aerogene
transmissie een
relevante rol speelt bij de verspreiding van het virus en dat er tot nu toe geen signaal
is ontvangen dat ventilatiesystemen een rol lijken te hebben gespeeld in de epidemie
en dat er geen reden is het huidige beleid ten aanzien van ventilatie aan te passen.
Gevraagd naar mogelijke maatregelen met betrekking tot ventilatie heeft het RIVM in
de technische briefing van 11 augustus daarom verwezen naar de bestaande wettelijke
eisen in het bouwbesluit. Het advies aan scholen is – voor zover dat nog niet gedaan
is – hun ventilatie te controleren op de daarvoor geldende eisen. Indien er twijfels
zijn of het aanwezige ventilatiesysteem aan die eisen voldoet, kunnen scholen voor
informatie en advies terecht op de website www.lesopafstand.nl/ventilatie, of bij Ruimte-OK, GGD of arbodeskundige.
Ten tweede geldt dat, indien de ventilatievoorzieningen in een schoolgebouw niet voldoen
aan het bouwbesluit en de aanvullende richtlijnen, dan is het bevoegd gezag aan zet
om passende maatregelen te treffen. Op de website lesopafstand.nl/ventilatie staat het Informatieblad kortetermijnhandelingsperspectieven ventilatie in scholen
(winterperiode) dat behulpzaam kan zijn voor het treffen van maatregelen.4 Per schoolgebouw is de situatie verschillend welke maatregelen genomen moeten worden
en welke kosten daaraan verbonden zijn. De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs
en Media heeft u op 1 oktober 2020 geïnformeerd over de bevindingen van het LCVS en
aangekondigd € 360 miljoen beschikbaar te stellen voor het treffen van maatregelen
voor het verbeteren van ventilatie in schoolgebouwen. In samenspraak met scholen kunnen
gemeenten aanspraak maken op deze middelen.
Vraag 4
Op welke landen doelde het RIVM ter onderbouwing van zijn standpunt dat de opening
van scholen niet hoeft te worden uitgesteld?5
Antwoord 4
In de technische briefing van dinsdag 11 augustus noemde Dhr. Van Dissel Denemarken,
die eerder dan wij de scholen weer heropende en daar geen negatieve gevolgen van heeft
gezien. Daarnaast noemde hij ook dat IJsland de lagere scholen niet gesloten heeft
tijdens de uitbraak en daar ook geen negatieve gevolgen van heeft gezien (zie verslag
technische briefing). Ook Zweden heeft de scholen niet gesloten, en er is onder kinderen
weinig transmissie gevonden.
Vraag 5
In hoeverre zijn de ventilatiesystemen op scholen in deze landen, waar ook sprake
is van fysiek onderwijs tijdens de coronacrisis, zodanig op orde dat zij geen bijdrage
leveren aan de verspreiding van het coronavirus in klaslokalen? Wat kan volgens u
worden geleerd van deze landen?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 4.
Vraag 6
Hoeveel kost het qua tijd en geld om de ventilatie op alle scholen in Nederland op
orde te brengen, waaronder het plaatsen van ventilatiesystemen en het op niveau brengen
van al bestaande ventilatiesystemen? En bent u bereid hierin te investeren? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 3.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.