Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht ‘Restanten Paddepoelsterbrug zijn definitief verwijderd’
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Restanten Paddepoelsterbrug zijn definitief verwijderd» (ingezonden 5 oktober 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
26 oktober 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Restanten Paddepoelsterbrug zijn definitief verwijderd»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u toelichten waarom reeds twee jaar sinds de aanvaring met de Paddepoelsterbrug
er nog geen tijdelijke oplossing is gekomen?
Antwoord 2
IenW heeft voorbereidende onderzoeken uitgevoerd en overleggen gehad met betrokken
stakeholders over de opties voor het aanleggen van een tijdelijke hoge fiets-voetgangersbrug
op de locatie van de oude Paddepoelsterbrug. Uit het onderzoek naar een kansrijke
tijdelijke fietsvoetgangersbrug blijkt dat een tijdelijke modulaire brug vanwege de
grootte van de overspanning niet veilig kan worden gerealiseerd en enkel een reguliere
brug een reële optie is. Uit overleg met de omwonenden en stakeholders is gebleken
dat zij liever sneller een structurele dan een tijdelijke oplossing willen. Om de
hinder te minimaliseren heb ik vorig jaar € 350.000 beschikbaar gesteld aan de regio
ten behoeve van verbeteringen aan de infrastructuur op de omleidingsroutes.
Vraag 3
Kunt u toelichten waarom Rijkswaterstaat ervoor kiest om publiekelijk te communiceren
over het verwijderen van de resten van de brug, zonder in te gaan op welke oplossing
nu wordt gegeven aan de omwonenden?
Antwoord 3
Het verwijderen van de resten van de Paddepoelsterbrug staat los van de onderzoeken
en de MIRT-Verkenning. Al eerder heb ik besloten om de aangevaren brug te verwijderen,
omdat de brug een obstakel was in de vaarweg en voor nautisch onveilige situaties
zorgde. Als gevolg van de krappe doorvaartbreedte (slechts 22 meter) konden tegemoetkomende
schepen elkaar ter plaatse van de brug niet passeren. Dat is nu opgelost door het
verwijderen van de brugdelen die in het water staan. De omgeving is door Rijkswaterstaat
geïnformeerd dat er brugdelen verwijderd zouden worden om de doorvaart te verbreden.
Vraag 4
Kunt u toelichten waarom de vaarsnelweg van schepen lijkt te worden verkozen voor
de leefbaarheid en bereikbaarheid voor omwonenden?
Antwoord 4
Het scheepvaartverkeer moet op een vaarweg veilig, vlot en betrouwbaar kunnen varen.
Dat geldt ook voor de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl die deel uitmaakt van een internationale
vaarweg en zowel van regionaal als nationaal belang is. Voor een vaarweg gelden richtlijnen
ten aanzien van kruisende oeververbindingen. Voor deze vaarweg hebben de regio en
ik die met elkaar in 2018 bestuurlijk vastgelegd in het «Eindresultaat functionaliteit
Hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl». Bij het herstel en de aanleg van nieuwe verbindingen
wordt bij het in beeld brengen van de alternatieven en varianten uiteraard ook rekening
gehouden met de wensen en belangen van omwonenden en gebruikers als het gaat om bereikbaarheid
en inpassing voor zover die binnen de gestelde richtlijnen passen.
Vraag 5
Kunt u inzicht geven in de gesprekken en contact dat er is met omwonenden? Snapt u
dat de omwonenden behoefte hebben aan duidelijkheid? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Er is op verschillende manieren en momenten contact geweest met omwonenden om hen
te betrekken bij de te nemen stappen. In de periode direct na de aanvaring van de
brug, kwam dat contact te stroef op gang. Wel was er direct contact met de betrokken
gemeenten en provincie. Er is echter sindsdien regelmatig contact geweest tussen Rijkswaterstaat
en omwonenden en gebruikers. Dat betrof informatiebijeenkomsten, keukentafelgesprekken,
schriftelijke informatie, klankbordbijeenkomsten, beantwoording van vragen per mail
en telefonisch, gesprekken met direct aanwonenden en nieuwsbrieven. Er is gesproken
over de aanpak van de aangevaren brug, de omleidingsroutes, de tijdelijke brug en
de verschillende onderzoeken. Ik begrijp heel goed dat de bewoners graag snel duidelijkheid
willen.
Vraag 6, 7
Wanneer kunt u duidelijkheid geven over de totstandkoming van een definitieve nieuwe
brug?
Kunt u toezeggen dat u voor het geplande notaoverleg Meerjarenprogramma Infrastructuur,
Ruimte en Transport (MIRT) op 7 december aanstaande een definitieve planning kunt
overleggen aan de Tweede Kamer wanneer de nieuwe brug gereed is?
Antwoord 6, 7
Inmiddels zijn de belangrijkste onderzoeken voor de MIRT-Verkenning op hoofdlijnen
bekend. Ik vind het belangrijk om deze eerst met de bestuurlijke partners te bespreken.
Verder kwam recent naar voren dat de gemeente Groningen nog aanvullende informatie
wil aanleveren die mogelijk van invloed is op mijn besluit over een structurele oplossing.
Afgesproken is dat zij dit voor het BO MIRT van 26 november as. beschikbaar stellen,
zodat ik tijdens het BO MIRT een weloverwogen besluit kan nemen over de Paddepoelsterbrug.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.