Schriftelijke vragen : Het plots sluiten van de teststraat op Schiphol
Vragen van de leden Paternotte en Diertens (beiden D66) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het plots sluiten van de teststraat op Schiphol (ingezonden 20 oktober 2020).
Vraag 1
Kunt u aangeven hoeveel reizigers vanuit risicogebieden naar Schiphol zijn gevlogen
tussen het begin van juni tot 5 augustus, de periode die u omschreef als de periode
waarin het vliegverkeer nog niet echt van start was gegaan?1
Vraag 2
Klopt het dat u de teststraat op Schiphol nooit een proef hebt genoemd tijdens een
persconferentie?
Vraag 3
Waren het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de luchthaven Schiphol N.V.
op de hoogte van het feit dat de teststraat een proef was?
Vraag 4
Klopt het dat u in elke Kamerbrief waarin de ontwikkelingen rond de teststraat vermeld
werden, heeft gezegd dat deze «opgeschaald» dan wel «beheerst opgeschaald» zou worden?
Waaruit kon worden afgeleid dat het uw voornemen was de teststraat na de «proef» weer
te sluiten?
Vraag 5
Herinnert u zich dat u in antwoord op vraag 49 schreef dat er voorafgaand aan de start
van de proef geen proefopzet of doelomschrijving van de proef was, en deze «gaandeweg
is ontwikkeld»? Kunt u aangeven wanneer de proefopzet wél was ontwikkeld en wilt u
in uw antwoord een gedetailleerd tijdpad opnemen?
Vraag 6
Herinnert u zich uw antwoord op vraag 50, waarin u aangeeft dat afspraken over duur,
doel en omvang van de proef mondeling zijn gemaakt met de GGD Kennemerland en het
RIVM? Wilt u hiermee zeggen dat alle afspraken aangaande duur, doel en omvang van
de proef mondeling zijn gemaakt en hierover niets in communicatie per e-mail noch
whatsapp tussen het ministerie, de GGD en het RIVM is terechtgekomen?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het feit dat de teststraat op Schiphol een lager vindpercentage
had dan andere teststraten, geen reden is om te concluderen dat mensen zonder klachten
uit een risicogebied testen geen meerwaarde heeft? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Deelt u de mening van de vragenstellers dat het feit dat er 325 positief geteste mensen
zijn gevonden in de korte periode dat de teststraat met maar beperkte openingstijden
open was, terwijl de teststraat voornamelijk bedoeld was voor mensen zonder klachten,
juist aangeeft dat een dekkend testbeleid kan bijdragen aan het beheersen van de verspreiding
van het coronavirus? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Klopt het dat uit de cijfers verzameld bij het testen van álle reizigers uit risicogebieden
bij terugkomst in Duitsland halverwege augustus juist een vindpercentage werd gevonden
dat meer dan twee keer zo hoog was als dat bij andere teststraten?2
Vraag 10
Kunt u bevestigen dat uit gedragsonderzoek van het RIVM blijkt dat maar 3 op de 10
mensen aangaf thuis in quarantaine te blijven in geval van milde klachten of bij terugkomst
uit een (hoog)risicogebied?3 Zo ja, wat vindt u ervan dat dit op dit moment één van de weinige maatregelen is
om de verspreiding van het virus over de grens in te dammen?
Vraag 11
Een beroep doende op art. 68 van de Grondwet houdende tot een plicht de Staten-Generaal
inlichtingen te verschaffen waarvan het verstrekken niet in strijd is met het belang
van de staat; kunt u de Kamer de «ontwikkelde en uitgewerkte opzet en aanpak» van
de teststraat op Schiphol doen toekomen, ongeacht wanneer deze ontwikkeld is? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 12
Wanneer kan de Kamer de conclusies op de onderzoeksvragen van de proef verwachten?
Vraag 13
Kunt u aangeven waarom u in uw antwoord op vraag 52 van onze eerdere Kamervragen stelt
dat ««in Duitsland de gratis tests voor alle reizigers uit het buitenland sinds 15 september
zijn afgeschaft»», terwijl deze uitspraak eerder al is ontkracht omdat dit voor terugkeerders
uit risicogebieden nog wel gratis toegankelijk is?4
Vraag 14
Kunt u bevestigen dat voor de categorie reizigers waar Nederland de teststraat op
Schiphol voor open had gesteld, namelijk uit oranje gebieden met veel coronabesmettingen,
op dit moment in Duitsland op alle luchthavens al sinds juli gratis coronatesten mogelijk
zijn?
Vraag 15
Klopt het dat sinds september een aantal Europese landen, zoals België, Italië en
Luxemburg, juist coronateststraten op luchthavens aan het openen zijn?5 Klopt het dat deze luchthavens doorgaans gebruik maken van (snelle) antigeen testen
in plaats van PCR-testen?
Vraag 16
Kunt u bevestigen dat Schiphol medio oktober de enige luchthaven in Europa was met
meer dan 600 vluchten per dag?6
Vraag 17
Acht u het wenselijk dat wanneer onder andere België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg
en Italië op luchthavens terugkerende inwoners laten testen dit juist op de drukste
luchthaven van Nederland helemaal niet gebeurt? Zo ja, kunt u dit toelichten?
Vraag 18
Deelt u de mening dat dekkend testbeleid op luchthavens een noodzakelijk onderdeel
vormt van een doeltreffende beheersing van het coronavirus? Zo ja, bent u bereid om
ook op de Nederlandse luchthavens zo snel mogelijk naar een dekkend testbeleid toe
te werken, desnoods door de inzet van commerciële sneltesten die door de reizigers
zelf betaald moeten worden? Zo ja, hoe wenst u dit te doen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 19
Indien de teststraat op Schiphol weer heropstart, wordt het dan een voortzetting van
de proef of een volledig functionerende teststraat?
Vraag 20
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden voor het schriftelijk overleg Covid-19
en personenverkeer, dat mogelijk in de week na het herfstreces wordt gepland door
de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat in de Kamer?
Indieners
-
Gericht aan
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Indiener
Jan Paternotte, Kamerlid -
Medeindiener
A.E. Diertens, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.