Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Terpstra over het bericht ‘Vergunningsvrij bouwen gaat tijd opleveren’
Vragen van het lid Terpstra (CDA) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Vergunningsvrij bouwen gaat tijd opleveren» (ingezonden 4 september 2020).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
28 september 2020)
Vraag 1
Kent u het bericht «Vergunningsvrij bouwen in Rotterdam gecertificeerd»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van het initiatief Architect aan Zet (AZZ)?
Antwoord 2
Het initiatief Architect aan Zet is een experiment op grond van het Besluit uitvoering
Crisis- en herstelwet (CHW). Ik denk dat de resultaten van dit experiment en andere
experimenten onder de CHW en de pilots rond de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen,
kunnen bijdragen aan een versnelling van de procedures in de bouw én een goede bouwkwaliteit.
Ik kijk vol verwachting uit naar de resultaten van deze experimenten.
Vraag 3
Zijn er andere gemeenten die al eerder dezelfde soort pilots hebben gedaan? Zo ja,
welke zijn dat en kunt u de ervaringen en onderzoeksresultaten delen? In hoeverre
biedt de Crisis- en Herstelwet ruimte om deze pilot ook landelijk mogelijk te maken?
Antwoord 3
Onder het stelsel van de Omgevingswet zullen de mogelijkheden voor vergunningvrij
bouwen verder verruimd gaan worden. De huidige bouwactiviteit wordt gesplitst in een
technische bouwactiviteit en een omgevingsplanactiviteit voor het bouwen. Aan de technische
kant kunnen meer activiteiten vergunningvrij worden omdat ruimtelijke randvoorwaarden
geen rol meer spelen. De afbakening van deze activiteiten wordt gezien het belang
van de veiligheid en gezondheid uniform landelijk bepaald. Aan de ruimtelijke kant
krijgen gemeenten de ruimte om te bepalen in welke gevallen een vergunning nog noodzakelijk
is. De verwachting is dat het aantal vergunningplichten hierdoor zal afnemen en bouwactiviteiten
sneller gerealiseerd kunnen worden.
Vooruitlopend hierop is op basis van de CHW in gemeenten die dit wensten geexperimenteerd
met een verruiming van het vergunningvrij bouwen. Over de ervaringen met de CHW wordt
jaarlijks gerapporteerd.2
De experimenten op grond van de CHW gelden voor gemeenten die zich daarvoor aangemeld
hebben. Op dit moment ligt het, gezien de beoogde inwerkingtreding van de Omgevingswet
en de Wet kwaliteitsborging (Wkb) per 1 januari 2022, niet in de rede dat deze experimenten
nog uitgebreid zullen worden. Vanaf inwerkingtreding van de Wkb geldt een vergelijkbaar
stelsel in heel Nederland. Experimenten als Architect aan Zet onder de Crisis- en
herstelwet blijven mogelijk tot inwerkingtreding van de Wkb. Daarna kan voor dergelijke
projecten gebruik worden gemaakt van de generieke mogelijkheden van de Omgevingswet
en de Wkb.
Daarnaast kunnen gemeenten ook proefprojecten starten in het kader van de Wkb. In
de afgelopen jaren is ter voorbereiding op de door uw Kamer aangenomen Wkb al een
groot aantal proefprojecten uitgevoerd. Op 30 november 2018 heb ik uw Kamer in een
evaluatie van de in de periode 2015–2018 uitgevoerde proefprojecten aangeboden. Tot
aan inwerkingtreding van de Wkb zijn en worden er door gemeenten en andere stakeholders
(integrale) proefprojecten uitgevoerd. In deze proefprojecten wordt, door alle partijen
gewerkt volgens de nieuwe rol- en taakverdeling. De komende maanden zullen er naar
verwachting nog een groot aantal nieuwe proefprojecten starten.
Vraag 4
Wat zijn de mogelijk verwachte nadelige effecten van vergunningsvrij bouwen?
Antwoord 4
Bouwwerken die vergunningvrij worden gebouwd moeten gewoon aan de eisen van de bouwregelgeving
voldoen. Vergunningvrij betekent daarmee dus nooit regelvrij bouwen. Wanneer het bouwen
vergunningvrij is, wordt niet vooraf preventief door de gemeente getoetst of het bouwplan
(op papier), aan de regels voldoet. Er bestaat dus een risico dat er in afwijking
van één of meerdere eisen gebouwd gaat worden. Afhankelijk van de ernst van deze afwijking
zal deze bij latere ontdekking, bijvoorbeeld via een handhavingstraject, hersteld
moeten worden of zal het bouwwerk moeten worden afgebroken.
Bij de afbakening van de categorie vergunningvrije bouwwerken in het Besluit omgevingsrecht
is gekeken welke gebouwen, gezien hun aard en omvang en met het oog op de veiligheid,
zonder een te groot risico vergunningvrij gebouwd kunnen worden. Zoals in het antwoord
op vraag 3 aangegeven wordt het vergunningvrij bouwen onder de Omgevingswet aan de
technische kant verder uitgebreid. Daarbij is ook bezien welke bouwactiviteiten zich
ervoor lenen om zonder vergunning gebouwd te worden.
Opgemerkt wordt dat binnen de kaders van het experiment Architect aan Zet er wel sprake
is van controle. De gemeente toetst de plannen niet en er is ook geen sprake van een
vergunning, maar er is in tegenstelling tot vergunningvrij bouwen wel controle op
de uitvoering. De architect kijkt namelijk voor en tijdens het bouwproces mee of het
bouwen in overeenstemming met de regels plaatsvindt en doet een check op het gereed
gekomen bouwwerk. Dit resulteert naar verwachting dus juist in het positieve effect
dat het gerede bouwwerk zal voldoen aan de bouwregelgeving.
Vraag 5
Kunt u het onderzoek dat wethouder Kurvers van Rotterdam heeft uitgevoerd of de verantwoordelijkheid
voor de toetsing en het toezicht op de bouwregels aan marktpartijen overgelaten kan
worden delen met de Kamer?
Antwoord 5
Het project Architect aan Zet is in 2014 gestart. De Afdeling Bouw- en Woningtoezicht
van gemeente Rotterdam heeft in de periode 2014–2017 onderzocht hoe de aanpak van
het experiment in praktijk werkt. Met het onderzoek dat wethouder Kurvers van de gemeente
Rotterdam heeft uitgevoerd over de verantwoordelijkheid voor de toetsing en het toezicht
op de bouwregels wordt gerefereerd naar de evaluatie van het project Architect aan
Zet tussen 2014 en 2018. Deze evaluatie van vijf proefprojecten is in de vorm van
een brochure beschikbaar via de website van gemeente Rotterdam.3
Vraag 6
Deelt u de mening dat in tijden van wooncrisis naar onorthodoxe maatregelen gekeken
moet worden? Zo ja, bent u bereid actief met andere gemeenten, de VNG en provincies
in gesprek te gaan om vergunningsvrije bouwpilots op te starten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Ik heb diverse maatregelen genomen om het woningtekort te verkleinen. Dat betekent
vooral doorgaan met bouwen en excessen wegnemen. De maatregelen betreffen onder meer
het naar voren halen van financiële middelen uit de Woningbouwimpuls, het aanpakken
van knelpunten bij gemeenten en woningcorporaties, in te zetten op de transformatie
van winkels en/of kantoorpanden naar woningen en extra geld voor flexpools. Met middelen
om de stikstofproblematiek aan te pakken, versnelling van besluitvorming op grootschalige
woningbouwlocaties, onderzoek naar de mogelijkheden van een actief grondbeleid door
het Rijk en concretere afspraken met gemeenten en provincies over plancapaciteit en
woningbouw wordt de productie voor een langere termijn verhoogd.
Versnelling van de procedures rond het bouwen maak ik mogelijk met genoemde uitbreiding
van het (technisch) vergunningvrij bouwen en door invoering van de Wkb. In dat geval
maakt vergunningverlening in gevolgklasse 1 plaats voor een bouwmelding en wordt het
bouwproces gecontroleerd door een onafhankelijk kwaliteitsborger. De ervaringen van
deelnemers uit eerdere proefprojecten (zie het antwoord op vraag4 laten zien dat deze manier van werken tijdwinst oplevert, zeker naarmate partijen
vaker volgens de nieuwe werkwijze bouwen. Ik verwacht dan ook dat de lopende proefprojecten
en de invoering van het nieuwe stelsel voor kwaliteitsborging zullen bijdragen aan
versnelling van de bouwproductie. In voorbereiding op de invoering van de Wkb kunnen
gemeenten tevens nieuwe proefprojecten starten volgens deze versnelde werkwijze.
Vraag 7
Welke maatregelen neemt u op dit moment om de procedures rondom vergunningverlening
te versnellen zodat de woningbouwbouw versneld doorgang kan vinden? Kijkt u daarbij
ook naar innovatieve oplossingen?
Antwoord 7
Zie de diverse maatregelen genoemd in het antwoord op vraag 6.
Waar dit verantwoord is worden de mogelijkheden rond vergunningvrij bouwen verder
uitgebreid onder de Omgevingswet. Dit zorgt voor besparing in tijd en lasten. De Wkb
levert ook een bijdrage aan het versnellen van de vergunningverlening in de woningbouw.
Met de invoering van het stelsel van kwaliteitsborging voor het bouwen en de Omgevingswet
wordt de preventieve toets en vergunningverlening door het bevoegd gezag in gevolgklasse
1 vervangen door een bouwmelding door de initiatiefnemer. De reguliere proceduretijd
van 8 weken voor een vergunningaanvraag wordt door de vervanging van een bouwmelding
verkort naar 4 weken.
Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheden voor innovatieve oplossingen zoals conceptueel
bouwen. Dergelijke oplossingen kunnen bijdragen aan het versneld doorlopen van het
bouwproces, door een meer gestandaardiseerde werkwijze te hanteren. Bekeken wordt
of innovatieve oplossingen zoals conceptueel bouwen in proefprojecten voor de Wkb
kunnen worden meegenomen.
Vraag 8
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.