Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht 'Coronacrisis helpt Minister van Nieuwenhuizen van rekeningrijden af'
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Coronacrisis helpt Minister van Nieuwenhuizen van rekeningrijden af» (ingezonden 28 augustus 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
22 september 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Coronacrisis helpt Minister van Nieuwenhuizen van rekeningrijden
af»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herinnert u zich de afspraak in de Kamerbrief «Voorstel voor een Klimaatakkoord» tot
het voorbereiden van varianten voor betalen naar gebruik?2
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Hoe rijmt u uw uitspraak met deze afspraak uit het Klimaatakkoord?
Antwoord 3
Het is bekend dat 10–15% voertuigen uit de file reeds de file kan oplossen. Nu werknemers
en werkgevers door de Coronacrisis positieve ervaring opdoen met thuiswerken, zet
het kabinet erop in om afspraken met werkgevers te maken om zoveel mogelijk werknemers
ook na de huidige crisis vaker dan voorheen de mogelijkheid te geven om (gedeeltelijk)
thuis te werken. Als werkgevers thuiswerken faciliteren en voldoende mensen in de
toekomst een of twee dagen in de week, of een aantal uur op een dag, thuiswerken,
zou dit bijdragen aan het verminderen of oplossen van het fileprobleem. In het interview
heb ik aangegeven dat daarom rekeningrijden in de vorm van een spitsheffing niet nodig
is voor de oplossing van het fileprobleem. De mate waarin dit daadwerkelijk gebeurt
is afhankelijk van de mate waarin de Corona crisis zal leiden tot een structurele
verandering van mobiliteitspatronen.
Daarnaast heb ik aangegeven dat werkgevers de sleutel in handen hebben. Als zij van
hun werknemers eisen dat ze tussen 9–17 uur op kantoor aanwezig zijn, zullen werknemers
ook als er een systeem van rekeningrijden zou worden ingevoerd in de spits naar kantoor
moeten, ongeacht dat ze dan duurder uit zijn.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat in elk geval 3 varianten van betalen naar
gebruik door het kabinet worden onderzocht ten behoeve van de volgende kabinetsformatie.
Betalen naar gebruik wordt in het Klimaatakkoord in een breder perspectief geplaatst.
Het gaat daarbij niet alleen om doorstroming, maar ook om milieu en klimaateffecten,
lastenverdeling en houdbaarheid van het stelsel van autobelastingen. Dit onderzoek
vindt momenteel plaats.
Vraag 4
Herkent u dat het betalen naar gebruik juist in combinatie met thuiswerken leidt tot
een eerlijke kostenverdeling en tegelijkertijd files kan verhelpen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 4
Met goede afspraken met werkgevers over thuiswerken, kan een deel van de files op
de Nederlandse wegen worden verminderd. Op dit moment loopt het onderzoek betalen
naar gebruik. De verdeling van de kosten is een belangrijk aandachtspunt. Ik kan daar
niet op vooruitlopen.
Vraag 5
Wanneer kan de Tweede Kamer de resultaten van het onderzoek naar de drie varianten
ontvangen?
Antwoord 5
Er wordt momenteel gewerkt aan een tussenrapportage. Hierin wordt uw Kamer geïnformeerd
over de tussentijdse resultaten van het onderzoek. De Staatsecretaris van Financiën
zal de Tweede Kamer hierover in het najaar van 2020 informeren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.