Schriftelijke vragen : De noodkreet dat het lerarentekort niet meer wordt gemeld.
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de noodkreet dat het lerarentekort niet meer wordt gemeld (ingezonden 16 september 2020).
Vraag 1
Wat is uw reactie op de noodkreet van de leerkracht die al tijden in zijn vrije tijd
het lerarentekort probeert bij te houden, namelijk dat wegens het gebrek aan meldingen
de site geen beeld geeft van het reële tekort?1
Vraag 2
Deelt u de analyse van deze leerkracht dat docenten en schoolleiders niet langer het
tekort melden omdat het voor hen voelt als «water naar de zee dragen»? Zo nee, hoe
verklaart u dan dat er niet of nauwelijks meer gemeld wordt?
Vraag 3
Welke acties heeft u ondernomen om het aantal meldingen op deze website te doen toenemen?
Waren dit meer acties dan het bericht meenemen onderaan een nieuwsbrief? En hoe verklaart
u dat vlak na uw uitlatingen over de inspanningen van het ministerie om deze website
onder de aandacht te brengen, de initiatiefnemer ermee op dreigt te houden omdat hij
de meldingen niet langer representatief vindt?
Vraag 4
Deelt u de mening dat er nu op geen enkele wijze zicht is op de omvang van het lerarentekort
en vooral de dagelijkse gevolgen hiervan in het klaslokaal?
Vraag 5
Bent u het eens dat de eigen berekeningen in Amsterdam en Rotterdam aantonen dat het
lerarentekort groter is dan verwacht?
Vraag 6
Deelt u het algemene uitgangspunt dat om een probleem op te lossen, het wel zo handig
is om te weten wat de omvang van dit probleem is?
Vraag 7
Deelt u in het specifieke geval van het lerarentekort en de lesuitval dan nu ook de
mening dat het melden hiervan niet afhankelijk zou moeten zijn van de goodwill van
scholen, maar een essentieel onderdeel is van de gegevensvergaring van het ministerie?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Wanneer gaat u over tot het in eigen hand nemen van zowel het lerarentekort als het
aantal uitgevallen lessen, naar huis gestuurde klassen, samengevoegde klassen, onbevoegd
gegeven lessen en andere onderwijsverstoringen die door het lerarentekort – maar ook
door het ziek thuis zitten of het wachten op een coronatest – ontstaan? En bent u
bereid dit inzicht ook te gaan vergaren in het voortgezet onderwijs? Zo niet, waarom
bent u niet bereid om te investeren in het verkrijgen van deze essentiële informatie?
Indieners
-
Gericht aan
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Indiener
J.P. Kwint, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.