Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Gerven over het bericht 'Goedkope sigaretten nog volop verkrijgbaar'
Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Goedkope sigaretten nog volop verkrijgbaar» (ingezonden 10 juli 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
            27 augustus 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 3605.
         
Vraag 1 t/m 4
            
Wat is uw reactie op het bericht «Goedkope sigaretten nog volop verkrijgbaar»?1
Klopt het dat tabaksfabrikanten en importeurs de prijs van een pakje sigaretten zelf
               kunnen bepalen? En dus ook of een pakje sigaretten inderdaad een euro duurder wordt
               of dat ze het verschil uit hun winstmarge betalen? Zo ja, wat vindt u hiervan?
            
Waarom blijft het voor tabakswinkeliers mogelijk om sigaretten en shag voor de oude
               prijs te bestellen? Hoelang blijft dit mogelijk? Waarom worden sigaretten en shag
               niet meteen op de dag van de accijnsverhoging duurder?
            
Waarom bestaat er geen maximale termijn voor de verkoop van tabakswaren tegen de oude
               prijs?
            
Antwoord 1 t/m 4
            
Het kabinet heeft in het kader van het Nationaal Preventieakkoord verschillende maatregelen
               op het terrein van tabaksontmoediging genomen. Een accijnsverhoging maakt daarvan
               onderdeel uit en is één van de meest effectieve maatregelen om roken terug te dringen.
            
Tabaksfabrikanten en importeurs bepalen op grond van artikel 15 van de Europese Richtlijn
               2011/64/EU van de Raad van 21 juni 2011 betreffende de structuur en tarieven van de
               accijns op tabaksfabrikaten (hierna: richtlijn tabaksaccijns) zelf de maximumkleinhandelsprijs
               (de winkelprijs). Het is dan ook aan de tabaksfabrikanten zelf of zij een verschil
               uit hun winstmarge betalen. Verder is het zo dat er in de accijnswetgeving voor de
               detailhandel geen beperking is aangebracht tot wanneer zij tabaksproducten voor de
               oude prijs te koop mogen aanbieden aan de consument. Wel geldt een beperking ten aanzien
               van de leverende fabrikant en importeur. De fabrikant of importeur mag vanaf het moment
               van de tariefswijziging geen sigaretten of rooktabak met het oude tarief tot verbruik
               uitslaan en uitleveren. Daarnaast geldt ook een beperking voor de groothandel. Na
               een tariefsverhoging mag de groothandel slechts twee maanden na de datum van de tariefsverhoging
               nog sigaretten of rooktabak met het oude tarief leveren aan de detailhandel. Het moet
               hierbij wel gaan om pakjes die door de fabrikant of importeur tijdig tot verbruik
               zijn uitgeslagen, dat wil zeggen voor de datum van de tariefsverhoging. Op deze manier
               wordt de voorraadvorming van sigaretten en rooktabak bij tariefsverhogingen beperkt.
               Voor de tariefsverhoging van 1 april jl. betekent dat dus dat de groothandel per 1 juni
               2020 geen sigaretten of rooktabak tegen het oude tarief meer mag leveren aan de detailhandel.
               Het kan zo zijn dat na 1 juni 2020 de detailhandel nog sigaretten en shag tegen het
               oude tarief in voorraad heeft en tegen het oude tarief verkoopt, dit valt buiten het
               terrein van de accijnswetgeving, het belastbaar feit heeft zich immers al voorgedaan.
            
Vraag 5
            
Waarom stelt Nederland geen minimumverkoopprijs voor tabakswaren in?
Antwoord 5
            
Zoals reeds aangegeven kunnen tabaksfabrikanten op grond van artikel 15 van de Europese
               richtlijn tabaksaccijns «vrijelijk» de maximumkleinhandelsprijs bepalen. Op basis
               van dit artikel is het lidstaten dan ook niet toegestaan om een minimumverkoopprijs
               in te stellen. Een aantal lidstaten heeft dit in het verleden geprobeerd, maar telkens
               heeft het Europese Hof van Justitie bevestigd dat het de lidstaten op basis van de
               richtlijn tabaksaccijns niet is toegestaan een minimumverkoopprijs in te stellen.
               Het staat lidstaten wel vrij om de accijns te verhogen.
            
Vraag 6
            
Hoe is het mogelijk dat iemand in Nederland een pakje sigaretten (cigarillo’s) voor
               zo’n drie euro kan kopen?
            
Antwoord 6
            
In de accijnswetgeving wordt onderscheid gemaakt tussen sigaretten, sigaren en rooktabak.
               Indien aan de vereisten is voldaan kwalificeert een cigarillo als een sigaar. Voor
               sigaren en cigarillo’s gelden bijvoorbeeld speciale eisen ten aanzien van het dekblad.
               Het accijnstarief op sigaren en cigarillo’s is een ad-valorem-accijns van 8% van de
               kleinhandelsprijs.
            
Vraag 7
            
Waarom vallen sigaretten en sigaren onder verschillende accijnsregelingen?
Antwoord 7
            
Sigaretten en sigaren vallen onder dezelfde accijnswetgeving. Wel wordt er een onderscheid
               gemaakt tussen de vaststelling van het tarief. Het onderscheid volgt uit de Europese
               richtlijn tabaksaccijns. Het zijn producten die zich door hun eigenschappen en hun
               gebruiksdoeleinden onderscheiden van elkaar. Dit onderscheid wordt gevolgd in de nationale
               accijnswetgeving.
            
Vraag 8 en 9
            
Is het correct dat tabaksfabrikanten een voorraad tabakswaren kunnen aanleggen om
               deze voor de oude prijs te kunnen verkopen? Hoeveel voorraad tabakswaren tegen de
               oude prijs hebben tabaksfabrikanten aangelegd? Heeft u hier (voldoende) zicht op?
            
Is het mogelijk een maximum aan deze voorraden te stellen? Zo nee, zou dit mogelijk
               moeten worden?
            
Antwoord 8 en 9
            
De tabaksfabrikant of importeur mag vanaf het moment van de tariefswijziging geen
               sigaretten of rooktabak tegen het oude tarief tot verbruik uitslaan en uitleveren.
               Daarnaast geldt ook een beperking voor de groothandel, na een tariefsverhoging mag
               de groothandel slechts twee maanden na de datum van de tariefverhoging nog sigaretten
               of rooktabak met het oude tarief leveren aan de detailhandel. Op deze manier wordt
               de voorraadvorming van sigaretten en rooktabak bij tariefsverhogingen beperkt. Voor
               de tariefsverhoging van 1 april jl. betekent dat dus dat de groothandel per 1 juni
               2020 geen sigaretten of rooktabak tegen het oude tarief meer mag leveren aan de detailhandel.
               Er is geen maximum gesteld aan de grootte van de voorraden, maar wel aan de termijn
               waarin die nog kunnen worden uitgeleverd na de accijnsverhoging. Naar verwachting
               heeft deze termijn invloed op de grootte van de voorraden. Een groothandel zal willen
               voorkomen dat er na deze twee maanden nog restanten zijn die niet meer tegen het oude
               tarief kunnen worden uitgeleverd.
            
Vraag 10 en 11
            
Indien het gestelde bij vraag 2 klopt, welke gevolgen heeft dit betreffende uw voornemen
               om verdere accijnsverhogingen voor een pakje sigaretten door te voeren?
            
Kunt u uw plannen richting het verhogen van de accijnzen op een pakje sigaretten toelichten,
               hierin meenemend dat het blijkbaar mogelijk is deze accijnsverhogingen niet of slechts
               gedeeltelijk door te berekenen aan de roker?
            
Antwoord 10 en 11
            
Zoals in het Nationaal Preventieakkoord is aangegeven en in het door u genoemde artikel
               op TabakNee is aangehaald, streef ik er naar de prijs van een pakje sigaretten verder
               te verhogen naar 10 euro in 2023. In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken
               dat voordat die verhoging kan plaatsvinden er een evaluatie plaats vindt naar mogelijke
               grenseffecten. Zoals ook uit beantwoording van vraag 2 blijkt bepaalt de overheid
               niet de uiteindelijke kleinhandelsprijs. De overheid bepaalt alleen hoeveel accijns
               per pakje moet worden afgedragen. De tabaksfabrikant bepaalt hoeveel van deze accijnsverhoging
               wordt doorberekend aan de roker. Een kleine rondgang langs de supermarkten en bekende
               internetverkopers leert dat een pakje sigaretten van een merk uit het hogere segment
               na de accijnsverhoging van een euro nu 8 euro kost. Sigaretten uit het lagere segment
               kosten na de accijnsverhoging 7 euro.
            
Vraag 12
            
Zijn er gegevens beschikbaar over de gevolgen van de coronacrisis op het aantal rokers?
Antwoord 12
            
Het Trimbos-instituut onderzocht wat de impact is van de coronacrisis op het rookgedrag
               en de behoefte om te stoppen2. Hieruit komt naar voren dat 14% van de rokers, vooral om gezondheidsredenen, minder
               is gaan roken. Ook wordt het alleen thuis zijn of het zien van minder mensen, genoemd
               als reden om minder te roken. Er is ook een groep die nu zegt juist méér te zijn gaan
               roken (19%). Dit zijn voornamelijk vrouwen en mensen in de leeftijdsgroep van 18–39 jaar.
               De reden is verveling, stress of omdat ze vaker alleen zijn. Zij geven aan hierdoor
               veel minder gemotiveerd te zijn om te stoppen. Tegelijkertijd geeft 1 op de 3 aan
               te willen stoppen met roken. Er is ook behoefte aan meer informatie. De ondersteuning
               is aangepast, zodat het past binnen de gestelde corona-richtlijnen. Het Trimbos kan
               rokers die hulp zoeken adviseren over verschillende manieren om te stoppen in deze
               tijd via de Stoplijn (tel: 0800 - 1995) of de website www.ikstopnu.nl, ook ondersteunt het Trimbos zorgprofessionals bij de stoppen met roken zorg voor
               hun cliënten.
            
Zoals in de voortgangsbrief van het Nationaal Preventieakkoord is vermeld is door
               de coronauitbraak de stoppen-met-rokencampagne die in het voorjaar zou starten vertraagd.
               Inmiddels zijn de voorbereidingen weer opgestart en zal de campagne eind oktober starten.
               Daarnaast is een aantal verschillende leefstijladviezen, waaronder ook een stoppen-met-rokenadvies,
               opgenomen in de «Alleen Samen» campagne van de rijksoverheid.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.