Schriftelijke vragen : De kabinetsreactie op het 73e OMT COVID-19 advies en de berichten over het testbeleid van Duitsland en Frankrijk, respectievelijk het bericht over mogelijke problemen met veilige en snelle verspreiding van een coronavaccin
Vragen van de leden Diertens, Paternotte en Pia Dijkstra (allen D66) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over de kabinetsreactie op het 73e OMT COVID-19 advies en de berichten over het testbeleid van Duitsland en Frankrijk, respectievelijk het bericht over mogelijke problemen met veilige en snelle verspreiding van een coronavaccin (ingezonden 3 augustus 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de berichten «How testing at German airports aims to stop
coronavirus at the border», «France to test travellers from 16 coronavirus high-risk
countries including US», «The supply chain to save the world is unprepared for a vaccine»
en «Voorkom een lockdown en grijp nu stevig in»?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u het Duitse plan om alle terugkerende reizigers uit risicogebieden
waarvoor een negatief reisadvies geldt, kosteloos te laten testen wanneer ze terugreizen
naar Duitsland? Hoe beoordeelt u voorts het Franse plan om hetzelfde te doen voor
reizigers uit zestien landen met een hoog besmettingsrisico?
Vraag 3
Onderschrijft u de stelling dat het wenselijk is om zicht te hebben op terugkeerders
en toeristen die het virus dragen, in het bijzonder uit gebieden waar vele malen meer
dagelijkse besmettingen plaatsvinden dan in Nederland? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
In hoeverre wordt het verzoek om in quarantaine te gaan na terugkeer uit een gebied
met een negatief reisadvies, nageleefd volgens u?
Vraag 5
Deelt u de inschatting dat het beschikbaar maken van direct testen op vliegvelden
een betere waarborg vormt tegen mogelijke besmettingen door inreizigers uit coronabrandhaarden
dan het huidige beleid? Zo ja, bent u bereid net als Duitsland en Frankrijk een testbeleid
voor inreizigers uit risicogebieden in te stellen?
Vraag 6
Onderschrijft u de stelling dat het – mede gezien de open grenzen in de Schengenzone
– wenselijk is zoveel mogelijk één Europees beleid te hebben voor inreizigers uit
coronahotspots? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Bent u bereid om in overleg te treden met de Duitse en Franse regering over hun aanpak
ten aanzien van testen van inreizigers uit risicogebieden en de wetenschappelijke
onderbouwing daarvan? Kunt u deze onderbouwing betrekken bij uw reactie op het aankomende
Outbreak Management Team (OMT)-advies, dat ziet op het testen van personen die asymptomatisch
zijn?
Vraag 8
Is het mogelijk dat reizigers op een vlucht uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten,
of andere landen waarvoor een oranje of rood reisadvies geldt, thans bij aankomst
op Schiphol geen enkel verschil merken qua veiligheidsmaatregelen of informatievoorziening
ten opzichte van reizigers uit landen met een geel reisadvies?
Vraag 9
Wat is – mede gezien de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding (LCI)-richtlijn
van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) van 28 juli 2020, waarin
aerogene verspreiding van SARS-CoV-2 wordt beschreven, de rationale om in het geval
dat een inreiziger positief getest is, alleen de medepassagiers die binnen anderhalve
meter van deze persoon zaten te informeren, en niet alle reizigers in het vliegtuig?
Vraag 10
Bent u bereid de reizigers die hebben gevlogen aan boord van een vliegtuig met hierin
een virusdragend persoon, te informeren wanneer een reiziger kort na de vlucht positief
getest wordt en daarbij de reiziger te informeren over de zone in het vliegtuig waar
de virusdrager tijdens de vlucht zat, zodat medereizigers zich desgewenst kunnen laten
testen?
Vraag 11
Hoe beoordeelt u de waarschuwing van (lucht)vrachtbedrijven dat het gebrek aan luchtvrachtcapaciteit
een forse belemmering kan zijn voor effectieve distributie van een vaccin?
Vraag 12
Onderschrijft u de stelling van de luchtvrachtbedrijven dat effectieve en snelle distributie,
zonder schaarse vaccins verloren te laten gaan, een mondiale strategie vereist, alsmede
de stelling dat luchthavens niet voldoende klaar zijn om met kwetsbare vaccins om
te gaan die specifieke temperatuurcondities vereisen? Zo ja, wat doet Nederland momenteel
om een mondiale strategie op tijd gereed te hebben?
Vraag 13
In hoeverre is er, gezien de problemen beschreven in de bovengenoemde berichten, sprake
van mondiale afstemming om beschikbare vaccins voor ontwikkelingslanden veilig en
snel in de landen te krijgen waar de grootste uitbraken plaatsvinden, conform de principes
van deCOVAX facility?
Vraag 14
Beschikken Schiphol en de grootste vrachtbedrijven op Schiphol over alle benodigde
Center of Excellence for Independent Validators in Pharmaceutical Logistics(CEIV Pharma)-certificaten om snel transport van vaccins in gecontroleerde omstandigheden
af te werken?
Vraag 15
Beschikt u, indien private vrachtbedrijven niet (volledig) kunnen voorzien in snelle,
veilige distributie van vaccins, over mogelijkheden om een luchtvloot te mobiliseren
die kan bijdragen aan veilige en snelle distributie, parallel aan het Civil Reserve Air Fleet programme zoals dat in de Verenigde Staten bestaat voor een dergelijke uitzonderlijke situatie?
Zo nee, heeft u andere mogelijkheden om snelle en veilige distributie in Europees
verband te waarborgen indien private vrachtbedrijven hiertoe niet in staat zijn?
Vraag 16
Hoe beoordeelt u de stijging van meer dan 100% in tarieven voor luchtvrachtvervoer
in het eerste halfjaar van 2020, onder andere veroorzaakt door de toegenomen vraag
naar persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals vermeld in het bericht van Bloomberg
News? Verwacht u dergelijke prijsstijgingen ook indien er schaarste is in de capaciteit
voor het distribueren van vaccins?
Vraag 17
Gezien het feit dat de grote vaccinmakers hebben aangegeven initieel hun vaccins tegen
kostprijs te willen aanbieden, verwacht u een vergelijkbare verantwoordelijke houding
van andere onmisbare schakels in de vaccinatieketen, in het bijzonder de luchtvrachtsector,
om niet met onevenredige prijsstijgingen een eerlijke en snelle distributie van vaccins
in de weg te staan? Zo ja, bent u bereid hierover afspraken met de luchtvrachtsector
te maken?
Vraag 18
Deelt u de zorgen van gezant Feike Sijbesma over het verloop van EU-onderhandelingen
met vaccinmakers, los van het vaccin van Oxford/AstraZeneca, zoals geuit in bovengenoemd
NRC-interview «Voorkom een lockdown en grijp nu stevig in»?
Vraag 19
Kunt u de Kamer informeren over afspraken van de Europese Commissie met vaccinmakers
die ambiëren om nog dit jaar goedkeuring voor hun vaccin te krijgen, zoals Moderna
en Pfizer-BioNTech?
Vraag 20
Kunt u, gelet op de snelle ontwikkelingen, deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden
voor het algemeen overleg van 12 augustus aanstaande?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.E. Diertens, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Jan Paternotte, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
P.A. (Pia) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.