Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hijink over het bericht 'PGB 2.0 loopt half jaar vertraging op'
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «PGB 2.0 loopt half jaar vertraging op» (ingezonden 8 juli 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 17 juli
2020).
Vraag 1
Kunt u toelichten waaruit de verwachte extra kosten van 12,5 miljoen euro voor het
PGB2.0-systeem precies bestaan?1
Antwoord 1
De additionele kosten van € 12,5 miljoen zijn nodig voor het realiseren van technisch
noodzakelijke aanpassingen. Het voldoen aan de zwaardere eisen van de overheid vereiste
een grotere mate van technische aanpassing dan verwacht. Daarbij bleken er additionele
technische aanpassingen noodzakelijk om een stabiele werking van het systeem bij grotere
aantallen gebruikers te garanderen. Een deel van deze technische aanpassingen is inmiddels
gerealiseerd.
Vraag 2
Kunt u aangeven, aangezien eerder werd gesteld dat het naast elkaar bestaan van twee
systemen zorgt voor een dubbele inspanning, dat er meer middelen nodig zijn om noodzakelijk
beheer uit te voeren en dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en verstrekkers langer
in beide systemen moeten werken, of deze kosten zijn meegenomen in de verwachte extra
kosten? Wat is de reactie van de verstrekkers op het langer moeten werken in twee
verschillende systemen?2
Antwoord 2
Nee, de beheerkosten van het langer werken in beide systemen is geen onderdeel van
de verwachte extra kosten van € 12,5 mln. De beheerkosten van beide systemen zijn
onderdeel van het reguliere begrotingsproces.
Wat betreft de reactie van de verstrekkers op het langer moeten werken met twee verschillende
systemen, kies ik samen met de ketenpartijen kies ik bewust voor een zorgvuldige stapsgewijze
aanpak. Dit is van belang om de continuïteit van de dienstverlening aan budgethouders
en zorgverleners te kunnen borgen. Dit betekent dat zolang nog niet alle budgethouders
en zorgverleners gebruik kunnen maken van PGB2.0, een deel van hen kan blijven rekenen
op de ondersteuning en het gebruik van PGB1.0. De strategie van de doorontwikkeling
en invoering van PGB2.0, met de daarbij te nemen stappen, wordt ketenbreed met verstrekkers
en betrokken partijen vastgesteld en ondersteund.
Vraag 3
Hoe kan het dat de kosten voor het PGB2.0-systeem 60% te laag zijn ingeschat? Ten
laste van welke partijen komen deze extra kosten?
Antwoord 3
Op basis van het onderzoek dat het externe onderzoeksbureau Software Improvement Group
in het najaar 2018 heeft uitgevoerd en een analyse van de Landsadvocaat, was de verwachting
dat de ontwikkeling en implementatie van het PGB2.0-systeem € 39,5 miljoen zou gaan
kosten. In 2019 werd bij de overdracht van het systeem naar VWS zichtbaar dat het
geschikt maken van het Zorgdomein voor de publieke omgeving een grotere mate van technische
aanpassing en doorontwikkeling vereiste dan was voorzien. Ook bleken additionele technische
aanpassingen noodzakelijk om grotere aantallen verstrekkers, en daarmee budgethouders
en zorgverleners, aan te sluiten. De hiermee gepaard gaande kosten worden gedragen
door VWS.
Vraag 4
Op welke wijze wordt geïnventariseerd welke aanpassingen noodzakelijk zijn?3
Antwoord 4
Samen met de ketenpartijen en de ontwikkelpartners heeft mijn departement alle noodzakelijke
technische en functionele aanpassingen geïnventariseerd en gedetailleerd in kaart
gebracht. Tevens is daarbij in kaart gebracht wanneer deze aanpassingen kunnen worden
gerealiseerd.
Vraag 5
Hoe wordt voorkomen dat de kosten voor het PGB2.0-systeem nog verder zullen stijgen?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
Het bewaken van de kosten is een doorlopend punt van aandacht. De programmaraad PGB2.0,
waarin naast de ketenpartijen ook Per Saldo en BVKZ vertegenwoordigd zijn, hanteert
een formele wijzigingsprocedure waarbij voorgestelde wijzigingen (bijvoorbeeld naar
aanleiding van een wetswijziging), vergezeld van een businesscase, ter besluitvorming
aan de programmaraad worden voorgelegd. Zo wordt voorkomen dat de kosten onnodig stijgen.
Vraag 6, 7
Wat betekent de extra tijd die nodig is voor de uitrol van het PGB2.0-systeem voor
de groepen mensen die daardoor later dan verwacht kunnen worden aangesloten op het
nieuwe systeem?
Per wanneer zal het PGB2.0-systeem naar verwachting volledig uitgerold zijn? Wat is
precies de huidige stand van zaken?
Antwoord 6, 7
Dit betekent dat sommige budgethouders en zorgverleners helaas later dan oorspronkelijk
verwacht gebruik kunnen maken van de faciliteiten van het PGB2.0-systeem. Het borgen
van de continuïteit van de pgb dienstverlening en de betalingen door de SVB staat
echter voorop en daarom is het van belang om de strategie van zorgvuldigheid boven
snelheid te continueren. Voor de planning van de invoering van PGB2.0 verwijs ik u
graag naar mijn brief van 17 juli 2020 met kenmerk 1720125-208039-PPGB.
Vraag 8
Op welk moment zullen naar verwachting de kosten en baten van het PGB2.0-systeem met
elkaar in verhouding zijn?
Antwoord 8
Naarmate er meer budgethouders gebruik gaan maken van het PGB2.0-systeem, dalen allereerst
de uitvoeringskosten bij de SVB. PGB2.0 zorgt daarnaast voor een hogere rechtmatigheid
en meer gebruikersgemak voor de budgethouders, zorgverleners en verstrekkers. De kosten
van doorontwikkeling en invoering betreffen een incidentele investering en de baten
zijn structureel van aard.
Vraag 9
Hoe verhouden de totale kosten voor het PGB2.0-systeem zich tot het aantal gebruikers?
Hoeveel kost het project naar verwachting in totaal, hoeveel mensen gaan er uiteindelijk
gebruikmaken van dit systeem en hoeveel kost het systeem dus per persoon?
Antwoord 9
De gebruikers van het PGB2.0-systeem bestaan uit budgethouders, wettelijke vertegenwoordigers,
zorgverleners, medewerkers van gemeenten, medewerkers van zorgverzekeraars, medewerkers
zorgkantoren en de SVB. Naar schatting zullen dit ongeveer 400.000 gebruikers zijn.
De kosten van het systeem per gebruiker zal uiteindelijk het resultaat zijn van een
algehele weging van initiële investeringen voor doorontwikkeling en invoering enerzijds
en van structurele besparingen (zoals de reductie van uitvoeringskosten bij de SVB
en het bijdragen aan een hogere rechtmatigheid) anderzijds. Uiteraard zorgt het systeem
allereerst voor een betere ondersteuning van budgethouders, zorgverleners en de ketenpartners.
Vraag 10
Kunt u aangeven, aangezien eerder werd gesteld dat er per release een besluitvormingsmoment
ingebouwd zou worden om te bepalen of de voorziene release bijdraagt aan de gestelde
kwalitatieve en/of kwantitatieve baten, welke rol kosten spelen in deze afweging?
Wanneer worden de kosten voor het nieuwe systeem te hoog?
Antwoord 10
Afweging voor het realiseren van nieuwe of aangepaste functionaliteit wordt gedaan,
samen met de gebruikers van het systeem (hun stakeholders) op basis van «business
waarde»; er wordt dus voor elke (majeure) wijziging een afweging gemaakt op basis
van de waarde die de wijziging heeft voor de gebruikers, het systeem of het proces.
Op basis daarvan wordt bepaald of de wijziging ook daadwerkelijk wordt doorgevoerd
en tevens bepalen we daarmee de prioriteit die een dergelijke aanvulling of wijziging
krijgt in het realisatieproces.
Vraag 11
Kan de Kamer een aangepaste begroting voor het PGB2.0-systeem ontvangen?
Antwoord 11
Nu helder is welke technische aanpassingen en functionaliteiten gerealiseerd moeten
worden en wanneer deze beschikbaar zijn, heb ik met de betrokken partijen kunnen vaststellen
wanneer grotere aantallen budgethouders gebruik kunnen maken van PGB2.0. In mijn brief
van 17 juli 2020 met kenmerk 1720125-208039-PPGB heb ik u daarover geïnformeerd. Deze
invoeringsplanning wordt financieel doorgerekend, zodra de begroting hiervan is vastgesteld
zal ik u een aangepaste begroting verstrekken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.