Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Laçin en Alkaya over de berichtgeving dat KLM-piloten aan belastingontwijking doen
Vragen van de leden Laçin en Alkaya (beiden SP) aan de Ministers van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat over de berichtgeving dat KLM-piloten aan belastingontwijking doen (ingezonden 21 april 2020).
Antwoord van Minister Hoekstra (Financiën), mede namens de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat (ontvangen 19 juni 2020).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht van Nieuwsuur dat in het buitenland gevestigde piloten
van KLM inkomstenbelasting ontwijken?1
Antwoord 1
Ik heb de berichtgeving gezien waarin wordt gesproken over piloten die naar Spanje
verhuizen om op deze manier gebruik te maken van het gunstige belastingregime aldaar.
Ik zal, zoals ik eerder ook heb aangegeven, dit onderwerp in gesprekken met de onderneming
opbrengen.
Vraag 2
Kunt u inzichtelijk maken hoeveel piloten van KLM en de andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
in het buitenland wonen en wat het (geschatte) bedrag is dat de staatskas jaarlijks
misloopt door het ontwijken van (loon)belasting?
Antwoord 2
Informatie over de vraag hoeveel piloten in dienst van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
feitelijk in het buitenland wonen en (alleen) daar aan de belastingheffing zijn onderworpen,
is binnen het Ministerie van Financiën niet systematisch voorhanden.
Vraag 3
Vindt u het moreel te rechtvaardigen dat een bedrijf dat haar werknemers faciliteert
in het benadelen van de belastingbetaler, diezelfde belastingbetaler nu verzoekt om
bij te springen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 3
Het publieke belang dat KLM dient is de reden voor de Nederlandse staat om het bedrijf
te ondersteunen. Dat een klein deel van het personeel in het buitenland woont en derhalve
geen belasting betaalt in Nederland is geen reden om KLM niet te steunen.
Vraag 4
Vindt u het in een tijd van klimaatverandering te verantwoorden dat luchtvaartmaatschappijen,
die voor veel vervuiling zorgen en vooralsnog buiten schot blijven in de grote klimaatakkoorden,
medewerkers tegen gereduceerd tarief laten vliegen? Zo ja, welk signaal geeft u daarmee
af aan al die hardwerkende Nederlanders die keer op keer de rekening van het duurzaamheidsbeleid
gepresenteerd krijgen?
Antwoord 4
De luchtvaart moet bijdragen aan de doelstelling die in 2015 in Parijs is afgesproken.
De klimaataanpak voor de luchtvaart op zowel internationaal als nationaal niveau is
door de Minister van IenW beschreven in de brief van 27 maart 2019 (Kamerstuk 31 936, nr. 585), waarbij ook het Ontwerpakkoord van de Duurzame Luchtvaarttafel aan uw Kamer is
aangeboden. Deze klimaataanpak is onlangs door het kabinet bevestigd in de ontwerpLuchtvaartnota
die op 15 mei jl. met u is gedeeld. De gestelde klimaatdoelen dienen te worden gerealiseerd
ongeacht eventuele regelingen voor personeelsleden.
Vraag 5 en 7
Bent u bereid om bij een eventueel te verstrekken krediet aan KLM aanvullende eisen
te stellen die belastingontwijking op deze wijze onmogelijk maken? Zo nee, waarom
niet?
Kunt u uitsluiten dat als KLM door de Staat wordt geholpen, er ontslagen zullen vallen,
er winstuitkeringen of bonussen aan de top worden verstrekt en er nog langer Nederlandse
belastingen worden ontweken?
Antwoord 5 en 7
Het verlenen van steun aan KLM zal gepaard gaan met voorwaarden. Er zullen o.a. voorwaarden
worden gesteld op het gebied van arbeidsvoorwaarden en bonussen. Hoe deze voorwaarden
er exact uit komen te zien is nog onduidelijk. Ik kom daarop later bij uw Kamer terug.
Vraag 6
Indien KLM door de Staat wordt gesteund, bent u dan bereid de invloed van de belastingbetaler
evenredig uit te breiden, door stemrechten te verwerven?
Antwoord 6
Het verkrijgen van stemrechten gebeurt via aandelen en daarvoor zou de Nederlandse
staat steun moeten verlenen in de vorm van kapitaal. Er is in nauwe samenwerking met
de onderneming en externe financiële adviseurs een analyse gemaakt van wat de onderneming
nodig heeft. Op dit moment is een combinatie van een garantie en een directe lening
van de staat het beste middel om het liquiditeitsprobleem van de onderneming aan te
pakken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.