Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Staaij over richtlijnen voor begrafenissen en kerkdiensten
Vragen van het lid Van der Staaij (SGP) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over richtlijnen voor begrafenissen en kerkdiensten (ingezonden 1 mei 2020).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 27 mei 2020). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2873.
Vraag 1
Hebt u er kennis van genomen dat allerlei vestigingen van warenhuizen open zijn voor
honderden bezoekers tegelijkertijd?1
Antwoord 1
Ja, ik heb hier kennis van genomen.
Vraag 2
Welke analyse ligt ten grondslag aan het oordeel dat het met inachtneming van een
aantal maatregelen op dit moment verantwoord wordt geacht dat er zoveel mensen tegelijk
in één pand aanwezig zijn en elkaar moeten passeren? Waarom worden de mogelijkheden
om online de waren te verkopen kennelijk niet toereikend geacht?
Antwoord 2
Het gaat om sectoren die niet van overheidswege zijn gesloten. Het is in beginsel
aan deze sectoren om te besluiten om open te gaan en om daarbij een beleid te voeren
waarbij de beperkende maatregel met betrekking tot het houden van 1,5 meter afstand
tussen daar aanwezige personen in acht wordt genomen. De voorzitters van de veiligheidsregio’s
kunnen warenhuizen sluiten als deze onvoldoende maatregelen nemen om de 1,5 meter
te borgen.
Vraag 3
In hoeverre belemmeren de toenemende commerciële activiteiten de beschikbare ruimte
voor versoepeling voor andere activiteiten? Hoe verhouden de royale mogelijkheden
voor commerciële activiteiten zich tot de veel strengere regels voor bijvoorbeeld
begrafenissen en kerkdiensten?
Antwoord 3
Zoals bij de beantwoording van vraag 2 aangegeven, zijn winkels waar commerciële activiteiten
worden uitgeoefend, niet van overheidswege gesloten. Op grond van de aanwijzing van
de Minister van VWS en de daarop gebaseerde noodverordeningen, geldt daar wel een
verbod op samenkomsten. Het kabinet heeft voor religieuze samenkomsten en uitvaarten
een uitzondering gemaakt op dit verbod op samenkomsten. Deze bijeenkomsten zijn mogelijk
mits de hygiënevoorschriften in acht worden gehouden, men steeds 1,5 meter afstand
houdt en niet meer dan 30 personen aanwezig zijn. Het heeft de voorkeur dat deze diensten
online plaatsvinden.
Vraag 4
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan, wil tot versoepeling worden gekomen van
de strikte richtlijnen voor begrafenissen en kerkdiensten waar maximaal dertig mensen
tegelijk aanwezig mogen zijn, zelfs in grote (kerk)gebouwen waar normaal gesproken
honderden of duizenden mensen samenkomen die het grootste deel van de tijd op één
plaats blijven? Bent u bereid deze vraag voor te leggen aan het Outbreak Management
Team?
Antwoord 4
Er is ruimte voor stapsgewijze versoepeling van maatregelen. Dit zal met de grootste
behoedzaamheid gebeuren. Ankerpunten voor versoepeling zijn acceptabele belastbaarheid
van de zorg, de bescherming van kwetsbare mensen in de samenleving en zicht op en
inzicht in de verspreiding van het virus. Voor kerkelijke bijeenkomsten en uitvaarten
geldt nu een maximum van 30 personen. Deze maatregel blijft gelden. Op basis van monitoring
zal gekeken worden naar de mogelijkheid om per 1 juli het gehanteerde maximum te verhogen
naar 100 personen. Het OMT zal daartoe om een advies worden gevraagd.
Vraag 5
Erkent u dat de nu bestaande situatie een zeer ingrijpende inperking van de vrijheid
van godsdienst betekent, die steeds gerechtvaardigd moet worden door de actuele gezondheidsbelangen?
Hoe en door wie wordt dit getoetst en met welke frequentie?
Antwoord 5
Ja. Zoals ik in mijn brief van 1 mei 2020 over «voorbereiding tijdelijke wetgeving
maatregelen COVID-19» heb aangegeven, zijn de bestrijdingsmaatregelen tot stand gebracht
in de vorm van noodverordeningen van de voorzitters van de veiligheidsregio’s, op
basis van door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gegeven opdrachten.
In een rechtstaat kunnen noodverordeningen niet te lang duren, mede met het oog op
de voortdurende gevolgen voor de vrijheden en grondrechten van eenieder. Het kabinet
heeft dan ook het voornemen om een voorstel voor tijdelijke wetgeving in procedure
te brengen die de juridische basis zal vormen voor een samenleving waarin de «anderhalvemeternorm»
en hygiënenormen van groot belang zijn. Met wetgeving in formele zin wordt de democratische
legitimatie versterkt.
Binnen het kabinet ben ik het eerste aanspreekpunt voor de contacten met de kerkgenootschappen.
Vanuit die verantwoordelijkheid ben ik sinds het begin van deze crisis zoveel mogelijk
met kerkgenootschappen in gesprek om ze mee te nemen in de overwegingen achter de
maatregelen die ook voor de kerkgenootschappen ingrijpende gevolgen hebben.
Vraag 6
Bent u bekend met het gegeven dat veel kerken concrete plannen hebben hoe ze invulling
kunnen geven aan de noodzakelijke voorschriften in het kader van de volksgezondheid,
zoals anderhalve meter afstand, toezicht op binnenkomst en vertrek, en hygiënevoorschriften?
Antwoord 6
Ja.
Vraag 7
Welke mogelijkheden ziet u om op zo kort mogelijke termijn te komen met versoepeling
van deze maatregelen voor begrafenissen en kerkdiensten?
Antwoord 7
Zie het antwoord op vraag 4.
Vraag 8
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het debat op 7 mei 2020 over de ontwikkelingen
rondom het coronavirus?
Antwoord 8
Beantwoording was niet eerder mogelijk dan vandaag.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.