Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Moorlag en Gijs van Dijk over formule 1 wil coureurs door zeehondenreservaat laten pendelen
Vragen van de leden Moorlag en Gijsvan Dijk (beiden PvdA) aan de Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Infrastructuur en Waterstaat over Formule 1 wil coureurs door zeehondenreservaat laten pendelen (ingezonden 19 februari 2020).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), mede namens
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 1 mei 2020) Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2026.
Vraag 1
Kent u het bericht «Formule 1 wil coureurs door zeehondenreservaat laten pendelen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Welke negatieve gevolgen heeft het laten pendelen van auto’s op het strand en welke
gevolgen heeft dit voor het natuurreservaat Noordvoort en het aangrenzende Natura
2000-gebied?
Antwoord 2
De Formule 1 gaat 3 mei 2020 in verband met het Coronavirus niet door en wordt tot
nader order uitgesteld. Ook heeft de organisator bekendgemaakt dat de Formule 1-teams
tijdens de Grand Prix niet over het strand van Noordwijk naar het circuit in Zandvoort
gaan rijden. Er zijn daarom geen negatieve gevolgen te verwachten.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het ongewenst is om met een colonne auto’s door een kwetsbaar
natuurgebied te rijden waar vogels en jonge zeehonden juist rust zoeken?
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Is het toegestaan dat de gemeente Noordwijk dit via een Algemene Plaatselijke Verordening
(APV) wilt regelen? Zo nee, bent u bereid de gemeente Noordwijk hierop aan te spreken?
Antwoord 4
Ja. Eind oktober 2019 hebben de gemeente Noordwijk en Zandvoort gelijktijdig een ontheffingsaanvraag
aangaande de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) ontvangen voor rijden over het
strand. De wet Natuurbescherming waarborgt dat de natuur geen schade ondervindt. Voor
het onderdeel natuur zijn de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland bevoegd gezag.
Vraag 5
Hoe kan het zo zijn dat het college van Noordwijk afwijkt van het eerder door de politie
opgestelde mobiliteitsplan?
Antwoord 5
In het mobiliteitsplan staat dat de F1-teams gebruikmakend van helikopters zouden
worden vervoerd. Later bleek het nodig te zijn om een plan b over het strand te hebben,
voor het geval er geen gebruik zou kunnen worden gemaakt van de helikopter-mogelijkheden.
Vandaar dat de gemeente Noordwijk en Zandvoort een ontheffingsaanvraag hebben verleend
voor rijden over het strand.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het juist extra risicovol is om tijdens de meivakantie, met
mooi weer wanneer veel mensen aanwezig zijn op het strand, of vanwege het aanwezige
drijfzand, met een colonne auto’s over het strand te gaan rijden en leidt deze bijzondere
manier van transporteren, zeker als de anonimiteit van de coureurs zo van belang is,
niet tot extra risicovolle situaties? In hoeverre is dit plan afgestemd met de veiligheidsdiensten?
Antwoord 6
Zoals ik heb benoemd in het antwoord op vraag 2, zijn de genoemde risico’s er niet.
Vraag 7
Waarom is het überhaupt noodzakelijk om F1-teams over het strand te laten pendelen,
terwijl bijvoorbeeld het Nederlands Elftal bij drukte ook gewoon een bus neemt?
Antwoord 7
Reden voor de organisatie om de strandroute uit te werken was om alle opties open
te houden om het circuit te bereiken, ook bij omstandigheden dat andere routes geen
oplossing zouden bieden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.