Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Weverling over het bericht 'PostNL verhoogt pakketprijs in kerstpiek'
Vragen van het lid Weverling (VVD) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «PostNL verhoogt pakketprijs in kerstpiek» (ingezonden 26 februari 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 20 april
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «PostNL verhoogt pakketprijs in kerstpiek»?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Klopt het dat PostNL voornemens is de pakketprijs te verhogen tijdens de kerstperiode?
Zo ja, wat vindt u hiervan?
Antwoord 2
De zakelijke pakketmarkt is een niet gereguleerde en concurrerende markt. De prijsstelling
van individuele aanbieders is afhankelijk van vraag en aanbod op deze markt. Het beprijzen
van vraagpieken is een normaal economisch fenomeen en het staat pakketvervoerbedrijven
vrij hier hun eigen bedrijfseconomische afwegingen in te maken.
Vraag 3
Kunt u aangeven of deze geplande prijsverhoging alleen geldt voor bezorging van goederen
buiten de universele postdienst (UPD)?
Antwoord 3
Ja, deze prijsverhoging betreft alleen de niet gereguleerde zakelijke pakketmarkt.
Vraag 4
Ziet u een verband tussen het verhogen van de postzegelprijs en het voornemen om de
pakketprijs te verhogen? Zo ja, welk verband ziet u? Zo nee, is dit volgens u een
toevallige samenloop van omstandigheden?
Antwoord 4
Nee, dit zijn twee volledig los van elkaar staande ontwikkelingen. De verhoging van
de postzegelprijs is het gevolg van sterk dalende volumes en daardoor een hogere kostprijs
per eenheid. De verhoging van de tarieven van pakketbezorging in piektijden is het
gevolg van een dusdanig sterk groeiend aantal pakketten (met name tijdens de decembermaand),
dat hiervoor veel extra mankracht nodig is (tijdelijke inhuur), die mogelijk ook buiten
de reguliere werktijden worden ingezet (duurdere uren, overwerk). Ook moet PostNL
extra investeren in haar infrastructuur om deze pieken te kunnen verwerken. Deze factoren
brengen extra kosten met zich mee.
Vraag 5
Is naar uw inschatting het voornemen om de pakketprijs te verhogen een gevolg van
de overname van Sandd door PostNL? Zo ja, wat vindt u hiervan? Zo nee, denkt u dat
het verhogen van de pakketprijs losstaat van de overname van Sandd en waarom?
Antwoord 5
In het voorgaande antwoord heb ik aangegeven dat het verhogen van de pakketprijs in
de piekperiode sterk samenhangt met de extra kosten die door PostNL worden gemaakt
voor het kunnen verwerken van de stijgende pakketvolumes in de decembermaand. Ik zie
geen verband met de overname van Sandd: de activiteiten van Sandd richtten zich vrijwel
volledig op het zakelijke brievenpostsegment. De pakketactiviteiten van Sandd waren
beperkt qua omvang en zijn al binnen een jaar ná de start weer stopgezet.
Vraag 6
Klopt het dat PostNL de winst uit de pakketbezorging gebruikt om de «neergang bij
de postdivisie» te compenseren? Hoe verhoudt dit zich tot het verbod op kruissubsidiëring?
Antwoord 6
Het gaat in het betreffende artikel niet over kruissubsidiëring zoals bedoeld in de
Postwet. Ik ga ervan uit dat de journalist hier met de term «compenseren» heeft bedoeld
dat in het overall beeld van de jaarcijfers een mindere prestatie van een bepaald
bedrijfsonderdeel goed gemaakt wordt door een beter dan verwachte prestatie van een
ander bedrijfsonderdeel. Op 24 februari jl. heeft PostNL haar jaarcijfers over 2019
aan beleggers gepresenteerd. In dat kader wordt er gerapporteerd over alle marktsegmenten
(mail in Nederland, pakketdivisie en internationaal). In de jaarcijfers wordt gekeken
naar het netto resultaat voor de hele onderneming (omzet, bedrijfsresultaat, winst).
Overigens heeft PostNL voor het segment «Mail in Nederland» een positief resultaat
gerapporteerd.
Vraag 7
Klopt het dat PostNL een vastgesteld rendement krijgt voor de bezorging van de UPD?
Zo ja, is het in dat geval toegestaan dat PostNL de winst uit pakketbezorging gebruikt
om de postdivisie te compenseren? Wat vindt u daarvan?
Antwoord 7
Nee, dit is niet correct. Voor de postbezorging binnen de UPD geldt een maximum rendement
(art. 25, tweede lid, Postwet 2009). Dit is een plafond waar PostNL niet boven mag
komen. De afgelopen jaren is het daadwerkelijk gerealiseerde rendement op de UPD telkens
lager geweest dan het wettelijke maximumrendement.
Vraag 8
Op welke wijze bent u voornemens om na het ontstaan van het monopolie op de postbezorgingsmarkt
het verbod op kruissubsidiëring te handhaven? Hoe blijven beide inkomstenstromen gescheiden
en hoe houdt u hier toezicht op?
Antwoord 8
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de regels voor de kostentoerekening
zoals die zijn opgenomen in de Postregeling 2009. Daarin zit onder meer ook de eis
van een gescheiden boekhouding. De ACM beoordeelt of sprake is van ongeoorloofde kruissubsidiëring
tussen de twee markten. De kostentoerekeningssystematiek heeft als doelen: het betaalbaar
houden van de UPD en het voorkomen van ongeoorloofde kruissubsidiering tussen UPD
en niet-UPD marktsegmenten.
In het besluit om toestemming te verlenen voor de consolidatie van Sandd en PostNL
heb ik aangekondigd dat zal worden bezien of via het huidige kostentoerekeningsysteem
afdoende wordt geborgd dat de voordelen van de consolidatie voor de UPD ook daadwerkelijk
worden behaald en dat extra kosten door de concentratie niet ten laste komen van de
UPD-gebruiker. In dat verband heb ik inmiddels onderzoek extern uitbesteed waarin
ook wordt gekeken of er aanleiding bestaat om het toezicht op kruissubsidiëring te
versterken. Indien gewenst kan dit leiden tot aanpassing van de systematiek zoals
deze nu volgt uit de Postregeling 2009.
Vraag 9
Kunt u deze vragen één voor één en binnen de daartoe gestelde termijn van drie weken
beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.