Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Becker, Peters, Paternotte en Segers over het zo snel mogelijk invoeren van de inburgeringsplicht van Turkse asielstatushouders
Vragen van de leden Becker (VVD), Peters (CDA), Paternotte (D66) en Segers (ChristenUnie) aan de Minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid over het zo snel mogelijk invoeren van de inburgeringsplicht van Turkse asielstatushouders (ingezonden 6 april 2020).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 10 april
2020).
Vraag 1
Is het juist dat u in uw brief aangeeft dat het uitvoeringstechnisch en begrotingstechnisch
mogelijk is om voor Turkse asielstatushouders niet te wachten tot de invoering van
de nieuwe inburgeringswet maar al op korte termijn de inburgeringsplicht in te voeren?1
Antwoord 1
Ja, het is mogelijk om Turkse asielstatushouders die op of na 1 mei 2020 hun verblijfsstatus
verkrijgen een inburgeringsplicht op te leggen.
Vraag 2
Bent u bereid met ingang van 1 mei 2020 hier gevolg aan te geven, zodat ook deze nieuwkomers
met de Nederlandse taal, de arbeidsmarkt en kennis van de Nederlandse samenleving
aan de slag kunnen gaan?
Antwoord 2
Ja, ik zal hier per 1 mei 2020 gevolg aan geven.
Vraag 3
Bent u bereid na 1 mei 2020 voor Turkse asielzoekers die voor die datum een verblijfsvergunning
hebben verkregen de optie om vrijwillig deel te nemen aan de inburgering open te houden?
Antwoord 3
Met de (her)invoering van de inburgeringsplicht met ingang van 1 mei 2020 zal de opt-in
regeling vervallen. Het naast elkaar hanteren van twee systemen, te weten een vrijwillige
opt-in regeling naast een wettelijke inburgeringsverplichting, is onwenselijk. Bovendien
is het uitvoeringstechnisch ingewikkeld voor de betrokken uitvoeringsinstanties (COA,
IND en DUO), omdat dit een extra en separaat (handmatig) proces is.
Het blijft voor Turkse asielstatushouders die hun verblijfsstatus voor 1 mei 2020
hebben verkregen wel mogelijk om vrijwillig in te burgeren (met een lening mits het
inkomen niet te hoog is, maar zonder een kwijtscheldingsmogelijkheid) zoals geregeld
in de Wet inburgering.
Vraag 4
Kunt u uiteenzetten hoe momenteel in de coronacrisis in algemene zin met de inburgering
wordt omgegaan?
Antwoord 4
Het is van groot belang dat inburgeringsplichtigen doorgaan met het leren van de Nederlandse
taal en kennis opdoen over de Nederlandse samenleving. In plaats van klassikale lessen
kunnen zij onder voorwaarden inburgeringsonderwijs via e-learning volgen. Sinds 13 maart
zijn alle toetslocaties van DUO gesloten, in ieder geval tot en met 28 april. De reeds
ingeplande examens (1000 examens per dag) zullen op een later tijdstip opnieuw moeten
worden ingepland en afgenomen. Nu inburgeringsplichtigen geen examen kunnen afleggen
en er vertraging te verwachten is bij het afleggen van examens, wordt de inburgeringstermijn
van alle inburgeringsplichtigen verlengd met twee maanden. SZW en DUO werken samen
om inburgeringsplichtigen zo goed als mogelijk te informeren. De dienstverlening van
DUO, zoals het uitbetalen van inburgeringsfacturen en de telefonische helpdesk voor
inburgeringsplichtigen en instellingen, gaat gewoon door.
Vraag 5
Kunt u bevestigen dat eventuele maatregelen die in het licht van de coronacrisis getroffen
worden rond de inburgering ook zullen gelden voor deze nieuwe groep?
Antwoord 5
Ja. De maatregelen die in het licht van de coronavirus en inburgering worden genomen,
gelden voor Turkse asielstatushouders die per 1 mei 2020 inburgeringsplichtig worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.