Schriftelijke vragen : Consequenties van de corona-crisis voor examenkandidaten in het voortgezet speciaal onderwijs bij de slaag-zakregeling die via een staatsexamen hun diploma moeten behalen
Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over consequenties van de corona-crisis voor examenkandidaten in het voortgezet speciaal onderwijs bij de slaag-zakregeling die via een staatsexamen hun diploma moeten behalen (ingezonden 10 april 2020).
Vraag 1
Welk deel van de 5200 kinderen op de basisscholen en middelbare scholen in Nederland
die volgens een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) momenteel onvindbaar
zijn, staat ingeschreven op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs?1 Erkent u dat het in kaart brengen en houden van kinderen een extra taak neerlegt
bij onderwijspersoneel, waaronder leraren? Zo ja, vindt u het aannemelijk dat er een
verband kan bestaan tussen uit beeld geraakte kinderen en scholen waar het lerarentekort
relatief groot is? In hoeverre heeft u hierbij ook gevolgen voor kansen van betrokken
examenkandidaten in beeld?
Vraag 2
Welke rol spelen de aanvragen voor extra laptops die SIVON niet honoreert2 bij het contact dat scholen verliezen met groepen van hun scholieren? Hoe beoordeelt
u in dat licht de toereikendheid van het beschikbare budget voor de extra digitale
hulpmiddelen?
Vraag 3
Deelt u de mening dat examenkandidaten in het voortgezet speciaal onderwijs een gelijke
kans verdienen op het behalen van hun diploma ten opzichte van de examenkandidaten
in het reguliere voortgezet onderwijs?
Vraag 4
In hoeverre kan de omstandigheid dat examenkandidaten van het voortgezet speciaal
onderwijs staatsexamens moeten afleggen in de vorm van (schriftelijke en/of) mondelinge
college-examens, nu voor hen juist afbreuk doen aan hun mogelijkheid om te laten zien
wat zij in huis hebben, doordat zwaardere exameneisen worden gehandhaafd dan ditmaal
gebeurt bij het reguliere voortgezet onderwijs?3
Vraag 5
Hoe verklaart u in dit licht dat de examenkandidaten in het voortgezet speciaal onderwijs
op een paar vakken na gewoon zowel schriftelijk als mondeling college-examen moeten
doen, terwijl de examenkandidaten op het reguliere voortgezet kunnen volstaan met
een schoolexamen en voor hen het centraal examen is afgeblazen?4
Vraag 6
Komt bij vakken met een centraal examen over wisselende speciale examenonderwerpen,
de toetsing van zulke speciale onderwerpen bij de examenkandidaten van het voortgezet
speciaal onderwijs tevens te vervallen, zoals dat dit jaar eveneens met het laten
vervallen van de centrale examens gebeurt bij de examinering van diezelfde vakken
in het reguliere voortgezet onderwijs?
Vraag 7
Onderkent u dat examenkandidaten in het voortgezet speciaal onderwijs met hetzelfde
probleem te kampen hebben, dat wekenlang hun school gesloten was en zij zich daardoor
minder hebben kunnen voorbereiden op de examinering, maar dat zij in de loop van het
examenjaar niet via hun programma van toetsing en afsluiting (PTA) een buffer van
cijfers hebben kunnen opbouwen waarmee zij tegenvallende scores kunnen compenseren?
Zou deze omstandigheid niet rechtvaardigen dat examenkandidaten van het speciaal voortgezet
onderwijs in aanmerking zouden komen voor drie, in plaats van twee herkansingen? Zo
nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Indiener
K.A.E. van den Hul, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.