Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Sienot, Agnes Mulder, Dik-Faber en Harbers over de organisatie van de Nationaal Coördinator Groningen
Vragen van de leden Sienot (D66), AgnesMulder (CDA), Dik-Faber (ChristenUnie) en Harbers (VVD) aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Economische Zaken en Klimaat over de organisatie van de Nationaal Coördinator Groningen (ingezonden 21 februari 2020).
Antwoord van Minister Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
17 maart 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel « Interne chaos bij NCG: «We verliezen de Groningers
uit het oog»«?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herkent u de signalen uit het artikel, waarin een situatie van onrust wordt geschetst
binnen de organisatie van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG)?
Antwoord 2
De afgelopen maanden waren een hectische en ingrijpende periode voor de NCG-organisatie
en haar medewerkers door de reorganisatie naar een uitvoeringsorganisatie. Dergelijke
grote veranderingen zorgen altijd voor enige onrust binnen een organisatie. De ingezette
veranderingen zijn echter noodzakelijk om de versterkingsopgave te verbeteren en versnellen.
Het beeld dat er sprake zou zijn van chaos, zoals de kop boven het aangehaalde bericht
suggereert, herken ik niet. De NCG heeft sinds het najaar van 2019 veel geïnvesteerd
in het meenemen van oude en nieuwe medewerkers in de reorganisatie. Dit enerzijds
door gesprekken met medewerkers te voeren en hen te begeleiden in het werken met nieuwe
processen en systemen en anderzijds door goed overleg met een vertegenwoordiging van
het personeel, het MedewerkersOverleg (MO). Het MO heeft het management van de NCG
tijdens het reorganisatieproces op constructieve wijze geadviseerd en uiteindelijk
op de organisatieveranderingen akkoord gegeven.
Vraag 3, 4
Deelt u de mening dat de onrust binnen de NCG geen negatieve invloed mag hebben op
het aantal versterkte huizen, zoals afgesproken in motie-Sienot c.s. (Kamerstuk 33 529, nr. 711)? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat de Groninger op nummer één moet staan?
Antwoord 3, 4
Ja, deze meningen deel ik. Juist in het belang van de inwoners van Groningen en de
voortgang van de versterkingsoperatie is het besluit genomen om de schadeafhandeling
en versterking volledig in publieke handen te nemen. In dit verband is ook het besluit
genomen om het CVW op te heffen en de NCG om te vormen naar een uitvoeringsorganisatie
die ook de taken uitvoert die voorheen bij het CVW waren belegd.
Vraag 5
Hoe waarborgt u dat het onderbrengen van het Centrum voor Veilig Wonen (CVW) in de
organisatie van de NCG niet de versterkingsopgave belemmert?
Antwoord 5
De publieke uitvoering van de versterking is per 1 januari 2020 belegd bij de uitvoeringsorganisatie
NCG en het CVW is opgehouden te bestaan. Er is dus geen sprake van «onderbrenging»
van het CVW in de NCG-organisatie. Wel zijn ten behoeve van een zo soepel mogelijke
transitie afspraken met het CVW gemaakt. Om de nieuwe taken te kunnen uitvoeren heeft
NCG een groot aantal vacatures opengesteld waarop ook oud-CVW-medewerkers kunnen solliciteren.
Het is voor de uitvoering van de versterkingsoperatie van belang dat hun kennis en
ervaring wordt benut. Het feit dat een groot aantal voormalige CVW-medewerkers de
overstap naar de NCG heeft willen maken beschouw ik dan ook als goed nieuws. De NCG
werkt eraan om de organisatie die per 1 januari is ontstaan ook daadwerkelijk tot
één samenhangende en effectief werkende organisatie te maken.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de medewerkers van de NCG en hun kennis en kunde van cruciaal
belang zijn voor een geslaagd schadeherstel en een voortvarende versterkingsaanpak?
Antwoord 6
Ja. Het succes van een organisatie staat of valt met de mensen die er werken. De NCG
staat voor een enorme opgave en heeft de ambitie om in het belang van de bewoners
te presteren. Dat vraagt veel van de medewerkers. De NCG is vastbesloten om de organisatie
zo snel mogelijk optimaal te laten functioneren en er is vertrouwen dat dit jaar de
benodigde opnames, beoordelingen en versterkingen worden uitgevoerd, ten behoeve van
een veilig en aardbevingsbestendig Groningen. Vergoeding van schade wordt uitgevoerd
door de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade (TCMG) die binnenkort zal opgaan in het
Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG). TCMG en NCG hebben onderling afspraken gemaakt
over hoe wordt omgegaan met gevallen waarin schade en versterken samen komen.
Vraag 7
Op welke wijze maakt u (samen met de NCG) het werk (blijvend) aantrekkelijk voor (toekomstige)
werknemers?
Antwoord 7
In de opbouw van de nieuwe NCG-organisatie en het vervullen van de openstaande vacatures
is merkbaar dat nieuwe medewerkers geïnteresseerd en gedreven zijn om mee te werken
aan een veilig Groningen. De NCG is onderdeel van BZK en kan als rijksdienst de gebruikelijke
faciliteiten en arbeidsvoorwaarden aanbieden. Het management van de NCG steekt veel
energie in de opbouw van de nieuwe afdelingen en biedt ondersteuning aan bij bijeenkomsten
gericht op de omslag naar één uitvoeringsorganisatie waarin de bewoner centraal staat
onder andere door teamvorming en professionalisering.
Vraag 8
Herkent u het hoge personeelsverloop bij de NCG (de helft van de medewerkers zou zijn
vertrokken tussen 2015 en 2019)? Hoe wordt een goede dossieroverdracht gewaarborgd?
Hoe zorgen u en de NCG voor een collectief geheugen?
Antwoord 8
De oorspronkelijke NCG-organisatie, opgericht in 2015, was naast de versterkingsoperatie
gericht op schadevergoeding, leefbaarheid en economie. Schadevergoeding is inmiddels
belegd bij de TCMG / IMG in oprichting, en leefbaarheid en economie worden opgepakt
door het Nationaal Programma Groningen (NPG). De NCG is getransformeerd naar een publieke
uitvoerder van de versterkingsoperatie. Hierdoor zijn functies binnen de organisatie
veranderd of verdwenen, met als resultaat dat er ook medewerkers zijn vertrokken.
Ook zijn er veel nieuwe functies bijgekomen, deels al ingevuld met nieuwe medewerkers
die zijn aangetrokken, deels met tijdelijke, ingehuurde medewerkers. De NCG werkt
ondertussen aan het opbouwen van de organisatie en het creëren van een duurzaam personeelsbestand.
NCG werkt aan kennisbehoud en kennisdeling, niet alleen door het overnemen van informatie
vanuit het CVW en NAM ook door de hechte samenwerking met alle organisaties die werken
in het aardbevingsdossier.
Vraag 9
Hoe draagt het kabinet bij aan zo min mogelijk koerswijzigingen binnen de interne
organisatie van de NCG, zodat er rust ontstaat bij de medewerkers?
Antwoord 9
Het kabinet realiseert zich dat ten behoeve van een goede uitvoering van de versterking
heldere kaders en een vaste koers nodig zijn. De kaders zijn met het publiek maken
van de versterkingsoperatie gezet. De nieuwe NCG-organisatie is hierop ingericht.
Beperkte organisatieaanpassingen kunnen gaandeweg de uitvoeringsoperatie nodig blijken.
Hiervoor moet ook ruimte blijven. De directie van de NCG is blijvend in gesprek met
haar medewerkers.
Vraag 10
Bent u bereid in gesprek te gaan met de NCG over de huidige gang van zaken, de integratie
van het CVW en een succesvolle aanpak van versterking en schadeherstel?
Antwoord 10
Sinds 16 oktober 2019 ben ik als Minister van BZK politiek verantwoordelijk voor de
versterkingsoperatie en per 1 januari jl. is ook de NCG als organisatie bij het Ministerie
van BZK ondergebracht. Mijn departement heeft doorlopend intensief contact met de
NCG, zowel over de aanpak en voortgang van de versterkingsoperatie, als over de opbouw
en inrichting van de nieuwe organisatie. De uitvoering van schadevergoedingen is belegd
bij de TCMG / IMG i.o.
Vraag 11
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg Mijnbouw Groningen van 18 maart
2020?
Antwoord 11
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.