Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kerstens over de problemen bij de regionale zorgcentrale Centrale24 in Eindhoven
Vragen van het lid Kerstens (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de problemen bij de regionale zorgcentrale Centrale24 in Eindhoven (ingezonden 5 februari 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 10 maart
2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Centralist van Centrale 24: «Als ouders dit
weten, breekt de hel los»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3, 4, 5
Deelt u de mening dat het schandalig is dat cliënten van zorginstellingen ’s nachts
niet in veilige handen zijn in een rijk land als Nederland?
Bent u ook van mening dat het onacceptabel is dat de IT-infrastructuur van zorgcentrale
Lunet regelmatig uitvalt en de centralisten daardoor hun cliënten niet volledig kunnen
monitoren?
Vindt u het een gewenste oplossing om ongekwalificeerde studenten dit verantwoordelijke
werk te laten doen?
Welke maatregelen gaat u treffen om de veiligheid van cliënten ’s nachts te blijven
waarborgen in een systeem waar alleen binnen Centrale 24 al vijf mensen aan de bel
trokken wegens de onhoudbare situatie?
Antwoord 2, 3, 4, 5
Cliënten van zorginstellingen moeten erop kunnen vertrouwen dat de zorg en ondersteuning
die zij krijgen van goede kwaliteit is, zowel overdag als ’s nachts. Het is de verantwoordelijkheid
van iedere zorgaanbieder om daarin te voorzien, of het nu gaat om de inzet van personeel
of het gebruik van technologie als hulpmiddel. Ook in dit geval is het de taak van
de zorgaanbieder die Centrale24 beheert om afwegingen te maken over de inzet van voldoende
gekwalificeerd personeel en het borgen van de veiligheid van cliënten in de nacht.
Vanuit het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte, onderdeel van het programma
Volwaardig leven, worden zorgaanbieders en medewerkers met elkaar in verbinding gebracht
om kennis, ervaringen en goede voorbeelden ten aanzien van nachtzorg in de gehandicaptenzorg
met elkaar uit te wisselen. Dit gebeurt met als doel van elkaar te leren en praktijkgerichte
kennis verder te brengen en breder te verspreiden. Zowel online als offline is er
een platform gecreëerd waarin deze uitwisseling van kennis en ervaringen kan plaatsvinden.
Vraag 6
Deelt u de mening dat, zeker wanneer het een instelling betreft die gaat over de veiligheid
van cliënten, er geen sprake mag zijn van een angstcultuur waarin misstanden niet
gemeld kunnen worden?
Antwoord 6
Ja. Zorgaanbieders moeten intern een systeem hebben om veilig incidenten te kunnen
melden. Ook moeten zij incidenten goed onderzoeken om de onderliggende oorzaken vast
te stellen. Zo kunnen ze passende maatregelen nemen om deze oorzaken aan te pakken
en de zorg steeds veiliger te maken. Daarnaast zijn zorginstellingen verplicht om
ernstige incidenten te melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Vraag 7
Bent u naar aanleiding van bovenstaand bericht en de daarin aangegeven signalen bereid
om (de Inspectie) nader onderzoek te (laten) doen?
Vraag 7
Bent u naar aanleiding van bovenstaand bericht en de daarin aangegeven signalen bereid
om (de Inspectie) nader onderzoek te (laten) doen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.