Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kops en Wilders over stijgende energielasten door warmtepompen en laadpalen
Vragen van de leden Kops en Wilders (beiden PVV) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over stijgende energielasten door warmtepompen en laadpalen (ingezonden 24 februari 2020).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 3 maart 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Energienota hoger door warmtepomp en laadpaal»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat het Nederlandse elektriciteitsnetwerk de massale komst
van energieslurpende warmtepompen en laadpalen voor elektrische auto’s helemaal niet
aankan?
Antwoord 2
Ik ben ervan op de hoogte dat er investeringen nodig zijn in het Nederlandse elektriciteitsnet
om de veranderingen in het energieverbruik te accommoderen. Daartoe werken de netbeheerders
aan plannen voor verzwaring van het elektriciteitsnet waar dat nodig is en wordt eveneens
gewerkt aan slimme oplossingen met technologie. In mijn brief van 28 juni 2019 (Kamerstuk
30 196, nr. 669) heb ik uiteengezet welke maatregelen het kabinet en de netbeheerders nemen om het
elektriciteitsnet toekomstbestendig te maken.
Vraag 3, 4, 5
Wat vindt u ervan dat netbeheerders daarom tientallen miljarden euro's moeten investeren
in uitbreiding – volgens Liander zelfs een verdubbeling – van het netwerk? Deelt u
de mening dat het onacceptabel is dat daardoor de energierekening van huishouders
verder zal stijgen? Zo nee, waarom niet?
Bent u ervan op de hoogte dat één Tesla Model 3 net zoveel elektriciteit slurpt als
tien huishoudens en één warmtepomp net zoveel als een handvol wasdrogers? Deelt u
de mening dat het te schandalig voor woorden is dat de energierekening van huishoudens
verder zal stijgen om de Teslarijdende grachtengordelelite van D66 en de warmtepompfanatiekelingen
van GroenLinks van genoeg elektriciteit te kunnen voorzien? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat er zonder alle duurzaamheids- en klimaatwaanzin – zoals elektrische
auto’s, warmtepompen, windturbines en zonneparken – helemaal geen capaciteitsprobleem
op het Nederlandse elektriciteitsnet zou zijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3, 4, 5
Vorig jaar heeft het kabinet het Klimaatakkoord gesloten samen met bedrijven, maatschappelijke
organisatie en decentrale overheden. Momenteel wordt gewerkt aan de uitvoering daarvan.
De transitie betekent in Nederland ook iets voor hoe we omgaan met mobiliteit en hoe
we onze huizen verwarmen. Elektrificatie is één van de manieren waarop we de samenleving
verduurzamen. Het kabinet begrijpt de zorgen die rond de energierekening leven en
vindt het belangrijk dat de energietransitie voor iedereen haalbaar en betaalbaar
is. Daartoe heeft het kabinet bij de presentatie van het Klimaatakkoord maatregelen
genomen om in 2020 het belastingdeel op de energierekening aanzienlijk te verlagen.
In mijn brief van 3 maart 2020 zet ik de maatregelen van het kabinet uiteen op gebied
van de energierekening (uw kenmerk 2020Z04063).
Vraag 6
Hoe gaat u ervoor zorgen dat de energierekening van huishoudens niet verder omhoog,
maar juist fors omlaag gaat?
Antwoord 6
Het kabinet weegt bij de jaarlijkse koopkrachtbesluitvorming de ontwikkeling van de
koopkracht integraal. Koopkrachtramingen helpen de gevolgen van het voorgenomen beleid
op de inkomens van huishoudens in te schatten. Daarbij worden alle plussen en minnen
voor huishoudens betrokken. De ontwikkeling van de energierekening wordt via de inflatie
ook meegenomen in de koopkrachtberekeningen. Via de koopkracht houdt het kabinet een
vinger aan de pols.
Het kabinet begrijpt de zorgen die rond de energierekening leven en vindt het belangrijk
dat de energietransitie voor iedereen haalbaar en betaalbaar is. Het kabinet werkt
samen met alle betrokken partijen om de kosten van de transitie zo beperkt mogelijk
en daarmee betaalbaar te houden. Daarbij let het kabinet op een evenwichtige verdeling
van de lasten.
Vraag 7
Bent u ertoe bereid onmiddellijk te stoppen met uw duurzaamheids- en klimaatbeleid,
het Klimaatakkoord van Nijpels cum suis door de shredder te trekken, uit het Klimaatakkoord
van Parijs te stappen en de elektriciteitsslurpende groene hippies van D66 en GroenLinks
mede te delen dat zij naar de maan kunnen lopen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Nee.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.