Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht over de slechte staat van bruggen op de A44
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht in Noord-Hollands Dagblad over de slechte staat van de bruggen op de A44 (ingezonden 31 januari 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
25 februari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Bruggen A44 te zwak voor zwaar verkeer: inhaalverbod»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat er een beperking is opgelegd voor bussen en vrachtverkeer op meerdere
bruggen en het spoorviaduct op de A44?
Antwoord 2
Er is een breedtebeperking opgelegd voor bus- en vrachtverkeer op de linkerrijstrook
bij vier kunstwerken in de A44. Het gaat om drie bruggen en één viaduct: Lisserweg,
Hoofdvaart, Kaagbruggen en Spoorviaduct. Dit betekent dat vrachtverkeer en bussen
hier niet op de linkerrijstrook mogen rijden en er dus niet mogen inhalen. Hiermee
wil ik voorkomen dat er twee zware voertuigen tegelijkertijd over de bruggen of het
viaduct rijden.
Vraag 3
Klopt het dat exceptioneel zwaar vrachtverkeer helemaal verboden wordt?
Antwoord 3
Zwaar transport van boven de 100 ton mag geen gebruik meer maken van dit deel van
de A44 om de belasting van de kunstwerken te verminderen. Dit betekent dat de vergunning
die transportbedrijven bij de RDW moeten aanvragen voor zwaar transport boven de 100
ton niet meer zal worden verleend. Het gaat om gemiddeld circa 2 transporten per maand.
De omleidingsroute loopt via de A4 en de N14.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat het onwenselijk is dat deze bruggen voor een deel van het
verkeer moeten worden afgesloten vanwege achterstallig onderhoud?
Antwoord 4
Ja, uiteraard vind ik dat onwenselijk en wil ik dergelijke situaties zoveel mogelijk
voorkomen. De beperkingen die in de antwoorden op vragen 2 en 3 zijn beschreven verlengen
echter de levensduur van de vier kunstwerken. Voor het bus- en vrachtverkeer is een
beperking op het gebruik van de A44 vervelend, maar deze maatregelen verlengen de
beschikbaarheid van de A44 voor het verkeer als geheel.
Vraag 5
Hoe wordt gecommuniceerd richting transporteurs die te maken hebben met deze overlast?
Antwoord 5
Op 9 januari 2020 heb ik vertegenwoordigers van TLN, Evofenedex en de ANWB op de hoogte
gesteld van de voorgenomen maatregelen. De website van Rijkswaterstaat geeft ook nadere
informatie over de maatregelen. De breedtebeperking en de gewichtsbeperking zullen
met een verkeersbesluit worden bekrachtigd. Dit verkeersbesluit zal worden gepubliceerd
in de Staatscourant.
Vraag 6
Wat is er nodig om deze overlast op te heffen en de bruggen weer normaal in gebruik
te kunnen nemen?
Antwoord 6
De vier kunstwerken zijn aan vervanging of renovatie toe. Dit is uit inspecties en
berekeningen gebleken. Tot aan vervanging of renovatie blijven de breedtebeperking
en de gewichtsbeperking van kracht. Hiermee wil ik de levensduur optimaliseren en
voorkomen dat voorafgaand aan de renovatie of vervanging van de kunstwerken zwaardere
maatregelen zoals verdergaande gewichtsbeperkingen nodig zijn.
Vraag 7
Wanneer wordt het aangepakt en wat heeft u nodig om dit te versnellen?
Antwoord 7
Vervanging of renovatie biedt de structurele oplossing voor de vier kunstwerken in
de A44 (zie het antwoord op vraag 6). Deze maatregelen zijn onderdeel van het programma
Vervanging en Renovatie waarover ik medio 2019 heb besloten.
Rijkswaterstaat doorloopt voorafgaand aan de vervanging of renovatie een planfase.
De voorbereiding hiervan is inmiddels gestart. Het beeld is nu dat de vervanging of
renovatie rond 2025 kan worden uitgevoerd. Rijkswaterstaat heeft deze tijd nodig om
de aanpak van de uitvoering en de marktbenadering voor te bereiden. Het project zal
bovendien afgestemd moeten worden op de planning van de overige projecten in het gebied.
De uiteindelijke planning is mede afhankelijk van de uitkomsten van deze planfase,
de prioritering van dit project binnen de totale VenR-opgave van Rijkswaterstaat en
de hinderplanning.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.