Schriftelijke vragen : Signalen dat logistieke bedrijven wegtrekken uit Nederlandse (zee en lucht) havens vanwege de afhandeling van goederen door de douane
Vragen van het lid Lodders (VVD) aan de Staatssecretaris van Financiën (Toeslagen en Douane) over signalen dat logistieke bedrijven wegtrekken uit Nederlandse (zee- en lucht)havens vanwege de afhandeling van goederen door de douane (ingezonden 24 februari 2020).
Vraag 1
Kunt u een uitgebreide omschrijving geven van de taakopdracht(en) van de Douane? Is
deze taakopdracht in de afgelopen jaren veranderd, bijvoorbeeld als gevolg van veranderingen
in maatschappij, economie of anders? Kunt u ingaan op de taakverdeling tussen de Douane
als uitvoeringsorganisatie en beleidsvorming?
Vraag 2
Welke (internationale) wetgeving ligt ten grondslag aan de douanecontroles in de Nederlandse
(zee- en lucht)havens?
Vraag 3
Klopt het dat in de verschillende Nederlandse (zee- en lucht)havens op een verschillende
manier invulling wordt gegeven aan de controles door de Douane? Zo ja, waarom en kunt
u de verschillende processen en de verschillen tussen de verschillende Nederlandse
(zee- en lucht)havens in beeld brengen? Kunt u nadrukkelijk ingaan op het scanproces
en de verschillen tussen de verschillende (zee- en lucht)havens en waarom er voor
de betreffende scanwijze gekozen is?
Vraag 4
Zijn er Europese richtlijnen of regels van toepassing op controles? Zo ja, welke?
Worden deze in alle Europese havens en vervolgens in de verschillende Nederlandse
(zee- en lucht)havens op een eenduidige manier uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Welke
beleidsruimte is hiervoor?
Vraag 5
Vindt u het wenselijk dat er verschil bestaat in het scanproces van bijvoorbeeld fruit
in de verschillende Nederlandse en Europese (zee en lucht)havens? Zo ja, waarom en
kunt u aangeven of deze verschillende werkwijze ook tot risico kan leiden? Zo nee,
wat gaat u er aan doen?
Vraag 6
Heeft u overleg met andere EU-lidstaten over het verschil in toezicht? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 7
Bent u bekend met de signalen dat het verschil in controles leidt tot een ongelijk
speelveld voor ondernemers? Bent u bekend met de signalen dat het verschil in controles
leidt tot verplaatsingen van invoer naar andere (zee- en lucht)havens waar de controle
minder streng is? Wat vindt u van deze ontwikkelingen?
Vraag 8
Kunt u een overzicht geven (per jaar over de afgelopen vijf jaar) van het aantal containers
dat jaarlijks in de verschillende Nederlandse (zee- en lucht)havens binnenkomt? Kunt
u inzicht geven (per jaar over de afgelopen vijf jaar) in de herkomst van de containers
en goederen?
Vraag 9
Hoeveel controles in de (zee- en lucht)havens, die risicogericht plaatsvinden, hebben
er de afgelopen vijf jaar plaatsgevonden? Kunt u dit uiteenzetten in een overzicht
per jaar per haven? Hoeveel controles hebben geleid tot een heterdaad?
Vraag 10
Hoe wordt het risico bepaald waarop de Douane de mate van controle baseert? Worden
bepaalde typen goederen of bepaalde logistiek dienstverleners strenger gecontroleerd?
Zo ja, waarom en om welk type goederen gaat het?
Vraag 11
Kunt u inzicht geven in het aantal en de aard van de geconstateerde overtredingen
(overzicht per jaar, per haven voor de meest voorkomende overtredingen)?
Vraag 12
Op welke manieren kunnen ondernemers en particulieren met de Douane communiceren?
Vraag 13
Wordt ook de BelastingTelefoon Douane meegenomen in het extern advies over de Belastingtelefoon?
Kunt u toelichten met welke opdracht de externe partij aan de slag gaat, zoals gevraagd
in Kamervragen van het lid Lodders van 3 februari jl?1
Vraag 14
Kunnen ondernemers en particulieren tijdens kantoortijden altijd terecht bij de BelastingTelefoon
Douane? Hoe lang is de gemiddelde wachttijd? Wat is de tevredenheid onder ondernemers
en particulieren over de BelastingTelefoon Douane?
Vraag 15
Kunt u een overzicht geven van het aantal mensen dat telefonisch contact zoekt met
de BelastingTelefoon Douane over de afgelopen vijf jaar? Hoeveel ondernemers en particulieren
hebben de BelastingTelefoon Douane niet kunnen bereiken (uitgesplitst per jaar over
de afgelopen vijf jaar), en waarom was dit het geval?
Vraag 16
Wat gebeurt er met containers waarbij tijdens een risicoscan verboden goederen worden
aangetroffen? Worden ook de eigenaar van de container, de eigenaar van de inhoud van
de container en de afzender geïnformeerd over de vondst? Zo ja, op welke manier? Zo
nee, waarom niet? Deelt u de mening dat dit wel zou moeten, omdat in het overgrote
deel van de gevallen de eigenaar van de inhoud niet de eigenaar is van de verboden
lading, maar wel het ontbreken van een deel van de lading moet kunnen verantwoorden?
Vraag 17
Kunt u toelichten hoe de Douane goederen controleert die via e-commerce de Nederlandse
(zee- en lucht)havens binnenkomen? Is de controle van e-commercegoederen up-to-date
en zo ja, waarom?
Vraag 18
Klopt het dat er een verschil in de manier van controleren is tussen de controle van
e-commercegoederen en de reguliere goederencontrole? Zo ja, waarom en kunt u ingaan
op de verschillen tussen deze goederen? Is het beleid de afgelopen vijf jaar met een
toename van e-commercegoederen veranderd? Zo ja, welke veranderingen hebben plaatsgevonden?
Zo nee, waarom is het beleid met een toename van e-commercegoederen niet veranderd?
Vraag 19
Is er een verschil in de controle van e-commercegoederen tussen de verschillende (zee-
en lucht)havens in Nederland en andere Europese (zee- en lucht)havens? Zo ja, welke
verschillen en waarom is dit controleverschil mogelijk? Zo nee, wilt u dit toelichten?
Vraag 20
Bent u bekend met de door een logistiek dienstverlener opgestelde en aan de Douane
aangeboden Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (SWOT)-analyse «Logistic
industry in The Netherlands and Belgium and Germany»? Onderschrijft u de uitkomst
die deze SWOT-analyse laat zien, namelijk dat er e-commercegoederen verdwijnen uit
Nederland en deze via andere (zee- en lucht)havens (zoals in België) Europa binnenkomen
vanwege de mate van controle door de Douane?
Vraag 21
Wat is de toename van het aantal goederen dat via e-commerce wordt gecontroleerd door
de Nederlandse Douane (graag uitsplitsing over de afgelopen tien jaar per haven)?
En wat is, over dezelfde periode, de ontwikkeling in het aantal aanbieders van e-commercegoederen
bij de Douane?
Vraag 22
Wat is de toename van de capaciteit bij de Douane verantwoordelijk voor de afhandeling
van de aangiftes via e-commercegoederen?
Vraag 23
Hoelang is de gemiddelde inspectietijd door de Douane van e-commercegoederen? Hoelang
staat een lading met e-commercegoederen gemiddeld in de opslag voor de keuring en
wat zijn de (financiële) gevolgen voor de logistiek dienstverlener verantwoordelijk
voor de lading e-commercegoederen?
Vraag 24
Deelt u de mening dat het controleproces van e-commercegoederen te veel tijd in beslag
neemt en sneller zou moeten kunnen? Zo ja, hoe bent u voornemens dit te verwezenlijken?
Bent u voornemens om met andere EU-lidstaten in gesprek te gaan om dit proces te optimaliseren
en afspraken te maken voor eenzelfde controlemethode en daarmee een gelijk speelveld?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 25
Heeft u contact met private partijen die op innovatieve manier een bijdrage kunnen
leveren aan (snellere) controles en procedures? Zo nee, waarom niet?
Vraag 26
Op welke manier is de Douane in overleg met de sector (logistiek dienstverleners,
grote importeurs, etc.) over manieren om het controleproces te verbeteren/optimaliseren?
Wat wordt er gedaan met de door de sector aangeleverde onderzoeken, informatie en
pogingen tot het voeren van een gesprek tot optimalisatie van het controleproces,
zoals aangeleverde SWOT-analyses of suggesties met betrekking tot behandeling van
goederen met een lage waarde?
Vraag 27
Kunt u een uitgebreide toelichting geven op de wijze waarop de douanewaarde bepaald
wordt? Kunt u aangeven hoe dit in andere Europese landen geregeld is, zoals Duitsland
en België? Klopt het dat de Nederlandse bepaling verschilt van die van andere Europese
landen? Zo ja, welke verschillen zijn er en op basis van welke richtlijn kunnen deze
verschillen bestaan?
Vraag 28
Wat zijn de gevolgen van de verschillen tussen lidstaten in bijvoorbeeld afdrachten?
Vraag 29
Wat vindt u ervan dat de verschillen in controles en bepaling van de douanewaarde
leidt tot rechtsongelijkheid en een oneerlijke concurrentie tussen logistiek dienstverleners
in de Europese (zee- en lucht)havens?
Vraag 30
Deelt u de mening dat verschillen in de controles leiden tot een onwenselijke verplaatsing
van goederen naar (zee- en lucht)havens waar de controle minder streng is? Bent u
zich ervan bewust dat een verplaatsing naar (zee- en lucht)havens waar de controle
minder streng is kan leiden tot vervoer van ongewenste goederen over de weg naar bijvoorbeeld
Nederland?
Vraag 31
Bent u ermee bekend dat steeds meer bedrijven de Rotterdamse haven en Schiphol gaan
mijden vanwege de extra kosten en tijdverlies vanwege onder andere het scanproces?
Wat vindt u van deze ontwikkeling?
Vraag 32
Deelt u de mening dat er in Europees verband betere afspraken moeten worden gemaakt
voor een gelijk speelveld met betrekking tot het scannen van goederen door de Douane?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke manier bent u voornemens dit te bewerkstelligen?
Vraag 33
Kunt u aangeven of de maatregelen die door uw voorganger in augustus 2019 zijn aangekondigd
ter versterking van de screening bij de Douane reeds zijn ingevoerd?2 Zo ja, zou u een toelichting kunnen geven op de eerste resultaten en het verschil
in screening vóór en na de versterking? Zo nee, waarom niet? Deelt u de mening dat
het versterken van de screening bij de Douane prioriteit moet zijn gezien de corruptieschandalen
bij de Douane die ons een aantal keren per jaar opschrikken, hetgeen laat zien dat
de screening bij de Douane nog steeds niet helemaal waterdicht is? Kunt u dit toelichten?
Vraag 34
Bent u van mening dat maatregelen uit de eerder genoemde kabinetsbrief van 22 augustus
2019 voldoende zijn om het aantal integriteitsproblemen tegen te gaan? Zo nee, waarom
niet en welke aanvullende stappen bent u voornemens te zetten? Zo ja, waarom wel?
Vraag 35
Kunt u in een aparte stand-van-zakenbrief ingaan op:
– de versterking van de screening bij de Douane;
– het aantal integriteitsproblemen in de afgelopen vijf jaar uitgesplitst op basis van
verschillende onderwerpen;
– de capaciteit van de Douane en of deze op niveau is?
Vraag 36
Wanneer kan de Kamer het verslag schriftelijk overleg over de kabinetsreactie op de
gang van zaken bij het onderzoek naar corruptie bij Douane «Als de prooi de jager
pakt» tegemoet zien?3
Vraag 37
Kunt u het conceptrapport «Als de prooi de jager pakt» en het onderzoeksresultaat
met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 38
Kunt u de antwoorden op de vragen en de gevraagde brief voor het plenaire debat over
het tekortschieten van de Nederlandse controle op wapendoorvoer naar de Kamer sturen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.