Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ziengs over de snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn
Vragen van het lid Ziengs (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn (ingezonden 30 januari 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            20 februari 2020).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Duitsland houdt snellere trein Amsterdam-Berlijn tegen»?1
Antwoord 1
            
Ja, ik ben met dit bericht bekend.
Vraag 2
            
Kunt u bevestigen dat de optie van het schrappen van station Bad Bentheim inderdaad
               niet onderzocht is? Kunt u tevens bevestigen dat de optie van het schrappen van station
               Rheine niet onderzocht is? Zo ja, kunt u motiveren waarom het schrappen van deze stations
               niet (meer) is onderzocht?
            
Antwoord 2
            
De provincie Overijssel en een aantal Duitse regionale overheden hebben de grensoverschrijdende
               bereikbaarheid per spoor van het Euregiogebied onderzocht2, waarbij één van de onderzoeksonderwerpen de treinverbinding Amsterdam – Berlijn
               was. In dit onderzoek ging het niet om het versnellen van de verbinding Amsterdam
               – Berlijn, maar om het verbeteren van de spoorse bereikbaarheid van het Euregiogebied.
               Hierbij hoort volgens de regio het halteren op de stations Bad Bentheim en Rheine.
               Het Ministerie van IenW is niet betrokken geweest bij de afwegingen en opzet van dit
               regionale onderzoek. Het staat de regionale overheden uiteraard vrij om zelfstandig
               onderzoek uit te voeren naar OV verbindingen die zij interessant achten.
            
In de quick scan «Verbetering trein verbinding Amsterdam – Berlijn», waar ik samen
               met het Duitse Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur opdrachtgever van
               ben geweest, zijn alle opties met betrekking tot hoeveelheid stops en reistijd afgewogen.
               Er zijn verschillende routeopties in beeld gebracht met verschillend stoppatroon;
               zo ook varianten waarbij Bad Bentheim en/of Rheine worden overgeslagen3. Deze quick scan heb ik vorig jaar naar uw Kamer verzonden4.
            
Vraag 3
            
Kunt u bevestigen dat dit het gevolg is van mogelijke beïnvloeding door de genoemde
               Duitse steden?
            
Antwoord 3
            
Nee dit kan ik niet. Zoals hierboven beschreven is mijn Ministerie niet betrokken
               geweest bij de opzet van dat onderzoek en de afwegingen die hierin zijn gemaakt.
            
Vraag 4
            
Deelt u de mening dat dergelijke beïnvloeding zeer onwenselijk is?
Antwoord 4
            
Zoals bij antwoord 2 omschreven is mijn Ministerie niet betrokken geweest bij de opzet
               van dat onderzoek en de afwegingen die hierin zijn gemaakt. Daarom kan ik geen oordeel
               vormen of er sprake is geweest van beïnvloeding. Ik heb de Provincie Overijsel wel
               om informatie gevraagd naar aanleiding van de berichtgeving. Zie verder antwoord 5.
            
Vraag 5
            
Heeft u hierover contact gezocht met de opdrachtgever voor het onderzoek, de provincie
               Overijssel? Zo nee, bent u voornemens dit alsnog te doen? Zo ja, bevestigen zij in
               dit contact dat er sprake is geweest van beïnvloeding?
            
Antwoord 5
            
Ja, ik heb na de berichtgeving contact gezocht met de provincie Overijssel. De Provincie
               Overijssel was penvoerder namens de regionale opdrachtgevende partijen. Zij geven
               aan dat de scope van het onderzoek is vastgesteld door de projectpartners waarbij
               de stations Bad Bentheim en Rheine in alle onderzoeksvarianten worden bediend. Zij
               herkennen zich niet in het beeld dat nu geschetst wordt over een mogelijke beïnvloeding
               van de onderzoeksresultaten.
            
Vraag 6
            
Deelt u de mening dat een snellere verbinding Amsterdam–Berlijn van belang is om de
               trein daadwerkelijk een goed alternatief te laten zijn voor het vliegen tussen deze
               steden?
            
Antwoord 6
            
Met de huidige reistijd is de intercity Berlijn niet voor alle reizigers een voldoende
               aantrekkelijk duurzaam alternatief voor de korte afstandsreis. Daarom vinden mijn
               Duitse counterpart en ik het van belang om de reistijd tussen onze twee hoofdsteden
               te verkorten. Door de verbinding te versnellen werken we aan een aantrekkelijk duurzaam
               alternatief voor de reiziger tussen Amsterdam en Berlijn. De groeicijfers van de verbinding
               Amsterdam – Berlijn, 20% groei in 2019 t.o.v. 20185, sterken mijn motivatie om mij in te blijven zetten voor versnelling.
            
Vraag 7
            
Ziet u de grote obstakels in de versnelling van het traject Amsterdam–Berlijn door
               het overslaan van bepaalde stations?
            
Antwoord 7
Ik zie het versnellen door overslaan van enkele haltes als een optimalisatiestap die
               mogelijk lijkt op de huidige verbinding, zoals in de quick scan is onderzocht. Belangrijke
               notie hierbij is wel dat de huidige IC Amsterdam – Berlijn een samenstelling is van
               twee nationale lijnen die slim aan elkaar zijn gekoppeld. Stations overslaan, in zowel
               Nederland als Duitsland, geeft uiteraard de vervolgvraag hoe deze stations dan bediend
               kunnen worden voor de binnenlandse vervoersvraag. Het bedieningsniveau moet op orde
               blijven. Het goed blijven betrekken van de regio bij het overslaan van stations is
               hierin een randvoorwaarde. Zie verder antwoord 9.
            
Vraag 8
            
Bent u van plan de huidige situatie te bespreken met de Duitse Minister van Transport
               en digitale infrastructuur? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 8
            
Over de vervolgstappen op de eerdergenoemde quick scan ben en blijf ik met mijn Duitse
               collega in overleg, zie verder antwoord 9.
            
Vraag 9
            
Wat bent u van plan te doen om de snellere verbinding Amsterdam–Berlijn alsnog te
               realiseren?
            
Antwoord 9
            
Uit de nadere uitwerking van de quick scan Berlijntrein blijkt dat per dienstregeling
               2024 een reistijdwinst van een half uur op de huidige route tussen Amsterdam en Berlijn
               kansrijk is. Met de regio is tijdens het BO MIRT 2019 afgesproken ons hiervoor in
               te zetten. Komend jaar werken we met de Duitse partners verder om tot een gezamenlijke
               inzet te komen voor de versnelling per dienstregeling 2024 gezien er mogelijk maatregelen
               nodig zijn in de dienstregeling (overslaan van haltes), nieuw materieel en/of kleine
               infrastructurele aanpassingen. Het streven is om deze aanpak komende maanden vorm
               te geven met mijn Duitse collega en vervolgens de Kamer hierover te informeren.
            
Verdere versnelling van de verbinding naar Berlijn op de lange termijn, waarbij grootschalige
               infrastructurele maatregelen noodzakelijk zijn, wordt in het Toekomstbeeld OV 2040
               onderzocht. Komend najaar worden de resultaten van dit lange termijn onderzoek met
               de Kamer gedeeld.
            
Hierbij geldt dat alle routeopties volwaardig worden afgewogen conform de toezegging
               tijdens het AO internationaal spoor (6 februari 2019) en de motie van lid Amhaouch
               (Kamerstuk 29 984, nr. 819). Dit is zo ook gecommuniceerd in de MIRT-brief van afgelopen november6.
            
Vraag 10
            
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 10
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.