Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Rudmer Heerema over het bericht 'Waarom durfal Alkmaar geen topsubsidie krijgt voor EK Wielrennen' en het bericht 'Toch nog ruim kwart miljoen subsidie voor EK wielrennen'
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht «Waarom durfal Alkmaar geen topsubsidie krijgt voor EK Wielrennen» en het bericht «Toch nog ruim kwart miljoen subsidie voor EK wielrennen» (ingezonden 23 december 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 3 februari 2020). Zie ook
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 1342.
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Waarom durfal Alkmaar geen topsubsidie krijgt voor
EK Wielrennen» en «Toch nog ruim kwart miljoen subsidie voor EK wielrennen»? Bent
u tevens bekend met de subsidie-aanvraag van de Nederlandse Volleybal Bond (NeVoBo)
met betrekking tot de organisatie van het Olympisch Kwalificatie Toernooi (OKT) begin
januari in Apeldoorn?1
2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u aangeven aan welke eisen van het Ministerie van VWS moet worden voldaan bij
het aanvragen van een subsidie voor een topsportevenement? Verschillen deze eisen
met de eisen waar de Nederlandse Sportraad aan toetst? Zo ja, waar zit dit verschil
in en waarom zit hier verschil in? Kunt u tevens de formats van de scoringsformulieren
aan de Kamer doen toekomen, zowel van het Ministerie van VWS als van de Nederlandse
Sportraad?
Antwoord 2
Een aanvrager (bijvoorbeeld een sportbond) is verantwoordelijk voor de financiering
van het sportevenement. Subsidie kan als sluitstuk op de begroting worden aangevraagd.
Een sportevenement heeft dus niet per definitie recht op subsidie. Bij de beoordeling
van subsidieaanvragen maakt het Ministerie van VWS gebruik van de criteria uit het
Beleidskader sportevenementen 2019–2020, gelet op artikel 1.3 van de Kaderregeling
subsidies OCW, SZW en VWS. Organisatoren kunnen subsidie aanvragen voor verschillende
typen evenementen, te weten «een aansprekend internationaal sportevenement buitencategorie»,
«een aansprekend internationaal sportevenement», «een aanloopevenement» en «overige
topsportevenementen». De maximale rijksbijdrage en daarbij behorende voorwaarden en
verplichtingenverschillen per type evenement.
De subsidieaanvragen worden door het Ministerie van VWS beoordeeld. Wanneer de aanvraag
een «aansprekend internationaal sportevenement» betreft, vraagt het ministerie de
Nederlandse Sportraad om advies. Zoals beschreven in het beleidskader sportevenementen
2019–2020 heeft de Nederlandse Sportraad deze rol gekregen om de transparantie en
onafhankelijkheid bij de toekenning van subsidies voor sportevenementen te verbeteren.
Om afgewogen advies te kunnen geven, stelt de raad een beoordelingscommissie van experts
samen (voor procedure, zie «Werkwijze Beoordelingscommissie Sportevenementen, bijlage
1)3. Deze commissie maakt gebruik van het document «Criteria Beoordelingscommissie Sportevenementen»
(bijlage 2)4 dat door mij is vastgesteld. Ik heb uw Kamer daar op 22 februari 2019 over geïnformeerd
(Kamerstuk 30 234, nr. 210).
Vraag 3
Door wie worden de subsidie-aanvragen beoordeeld? Heeft de Nederlandse Sportraad hier
de leidende rol of is dit het ministerie? Kunt u aangeven welke raadsleden vanuit
de Nederlandse Sportraad bij de beoordeling van beide sportevenementen zijn betrokken?
Waarom zijn juist deze raadsleden bij de beoordeling ingezet? Op basis van welke specifieke
kennis zijn deze raadsleden gekozen om een oordeel te vellen over de subsidie-aanvraag?
Antwoord 3
Het Ministerie van VWS heeft een leidende rol en beslist uiteindelijk of de subsidieaanvraag
wordt gehonoreerd. Indien een aanvraag wordt gedaan voor een »aansprekend internationaal
sportevenement» wordt de beoordelingscommissie van de Nederlandse Sportraad over het
onderdeel «aansprekend internationaal» om advies gevraagd (zie ook het antwoord op
vraag 2). De raad stelt deze beoordelingscommissie van deskundigen samen, waarop deze
beoordelingscommissie het advies geeft. Vervolgens besluit de raad als geheel over
het uit te brengen advies nadat de commissie een afgewogen oordeel heeft gemaakt.
Het advies van de Nederlandse Sportraad aan VWS is openbaar en de namen van de deelnemende
commissieleden staan in dit advies vermeld. De uitgebreide werkwijze van de commissie
kan worden gevonden in het bestand «Werkwijze Beoordelingscommisie Sportevenementen»
(bijlage 1)5. In de profielen van de commissieleden is te lezen welke expertise zij hebben. Deze
profielen staan vermeld op de website van de Nederlandse Sportraad, zie https://www.nederlandse-sportraad.nl/beoordelingscommissie-sporteveneme….
Vraag 4
Kunt u tevens aangeven op welke wijze de Nederlandse sportraad zich voorbereidt op
een gesprek met de subsidie-aanvragers? Is dat puur op basis van de documentatie of
worden andere factoren zoals reeds bewezen organisatiekwaliteiten ook meegewogen?
Antwoord 4
De Nederlandse Sportraad geeft advies of een evenement aansprekend internationaal
is of niet. De werkwijze en criteria zijn terug te lezen op de website https://www.nederlandse-sportraad.nl/ en in bijlagen 1 en 2. De beoordelingscommissie bestudeert en bespreekt de aanvraag
op basis van de aangeleverde documenten. Mocht hieruit blijken dat er nog onduidelijkheden
zijn – in het licht van de te toetsen criteria – dan kan de commissie in een aanvullend
gesprek nadere informatie aan de aanvrager vragen.
Vraag 5
Bent u bereid de gespreksverslagen van de bijeenkomsten van de Nederlandse sportraad
met de organisatoren van het EK wielrennen en de organisatoren van het OKT volleybal
met de Kamer te delen? Zo nee, waarom niet? Indien hier een vertrouwelijk karakter
aan zou zitten, wat is de reden van het vertrouwelijk karakter en kunt u deze direct
opheffen en de gespreksverslagen alsnog met de Kamer delen?
Antwoord 5
De gespreksverslagen van de bijeenkomsten van de Nederlandse Sportraad vallen onder
de interne beraadslaging van de Sportraad. Volgens het reglement van orde van de Nederlandse
Sportraad artikel 10 zijn de vergaderingen, vergaderstukken en notulen van de Nederlandse
Sportraad niet openbaar (bijlage 3)6. Het advies van de Nederlandse Sportraad aan het Ministerie van VWS is wel openbaar
en worden ook gepubliceerd op de website van de Sportraad. Ter informatie stuur ik
ze hierbij mee als bijlage (bijlage 4 en 5)7.
Vraag 6
Kunt u de volledige documentatie (inclusief alle bijlagen) met betrekking tot de subsidie-aanvragen
voor het EK wielrennen en het OKT volleybal met de Kamer delen? Zo nee, wat is de
reden dat u niet bereid bent dit te doen? Kunt u tevens aangeven in hoeverre met deze
subsidie-aanvragen tegemoet is gekomen aan de eisen van het Ministerie van VWS?
Antwoord 6
De aanvraag en de bijbehorende documentatie kunnen niet met de Kamer worden gedeeld,
omdat hier persoons- en bedrijfsgevoelige informatie in staat. Dit valt onder de Algemene
Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Beide subsidieaanvragen komen tegemoet aan alle eisen van het Ministerie van VWS met
uitzondering van de voorwaarde dat het gaat om een aansprekend internationaal evenement.
Vandaar dat aan beide evenementen wel een subsidie is/wordt verleend onder de categorie
«overige topsportevenementen».
Vraag 7
Kunt u de ingevulde scoringsformulieren van de Nederlandse Sportraad om tot mogelijke
verstrekking van subsidie over te gaan met de Kamer delen? Kunt u deze scoringsformulieren
toetsen aan het overzicht van wat in praktijk goed is gegaan maar waar twijfel over
bestond bij de Nederlandse Sportraad (nu reeds van het EK wielrennen, het OKT volleybal
moet uiteraard nog plaatsvinden)?
Antwoord 7
De scoringsformulieren van de Nederlandse Sportraad vallen onder de interne beraadslaging
van de Nederlandse Sportraad. De scoringsformulieren worden gebruikt om een overwogen
advies te geven. Volgens artikel 10 van het reglement van orde van de Nederlandse
Sportraad (bijlage 3)8 hoeven de ingevulde scoringsformulieren niet openbaar gemaakt te worden.
Het gaat er bij de subsidieaanvraag per definitie om dat de organisator voorafgaand aan het evenement aannemelijk maakt aan de beoordelingscommissie dat hij aan de criteria
voor een «aansprekend internationaal» evenement voldoet. Kosten die voorafgaand aan
de subsidieaanvraag worden gemaakt zijn immers niet subsidiabel. De beoordelingscommissie
weegt die informatie en komt, eveneens vooraf, tot een oordeel.
Toetsing van het oordeel van de Nederlandse Sportraad aan de uiteindelijke uitvoering
van de evenementen doet in deze individuele gevallen niet ter zake. De subsidie is
dan immers al verleend of afgewezen.
Vraag 8
Kunt u aangeven of er voldoende ruimte in het budget voor evenementen zit om de benodigde
en gevraagde subsidies aan de gemeente Alkmaar voor het EK Wielrennen en de NeVoBo
voor het OKT volleybal te verlenen? Zo nee, welk bedrag is er tekort binnen het evenementenbudget?
Zo ja, bent u bereid om alsnog tot verlening van de subsidie over te gaan?
Antwoord 8
De beschikbare financiële middelen zijn voor beide subsidieaanvragen niet relevant.
De subsidieverlening aan een sportevenement dient aan de voorwaarden te voldoen die
in het beleidskader sportevenementen zijn gesteld. Beide evenementen voldeden niet
aan de criteria die worden gesteld aan een «aansprekend internationaal evenement».
Deze criteria gelden niet voor de categorie «overige evenementen», waarvoor alleen
geldt dat er sprake moet zijn van een eindronde van een WK, EK of internationaal Olympisch/Paralympisch
kwalificatietoernooi waarop sporters zich direct kunnen plaatsen voor de Spelen (paragraaf
4 van het Beleidskader sportevenementen 2019–2020). Vandaar dat ik heb kunnen besluiten
om beide evenementen wel in deze categorie een bijdrage toe te kennen (maximaal 250.000
euro).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.