Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Smals en Remco Dijkstra over het artikel "KLM onderzoekt blootstelling aan chroom-6"
Vragen van de leden Smals en Remco Dijkstra (beiden VVD) aan de Staatsecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het artikel «KLM onderzoekt blootstelling aan chroom-6» (ingezonden 29 november 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen
14 januari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht het artikel «KLM onderzoekt blootstelling aan chroom-6»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat KLM onafhankelijk onderzoek heeft ingesteld – met onder andere een expert
van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) – naar mogelijk
risicovol gebruik van Chroom-6 bij de KLM-groep?
Antwoord 2
Ik heb van KLM begrepen dat er een onderzoek wordt gestart om vast te stellen of er
in het verleden sprake is geweest van blootstelling van (oud-) werknemers aan chroom-6
bij de KLM groep. Op dit moment wordt door de KLM groep een onafhankelijke validatiecommissie
samengesteld met experts op het gebied van chroom-6. Ik heb van het RIVM begrepen
dat de KLM groep in dat licht verkennend met RIVM heeft gesproken.
Vraag 3
Op welke wijze is de Inspectie SZW tot op heden betrokken bij het gebruik van en onderzoek
naar Chroom-6 bij de KLM-groep?
Antwoord 3
De verantwoordelijkheid voor een gezonde en veilige werkomgeving ligt bij de werkgever.
De beslissing om historisch onderzoek te doen naar blootstelling aan chroom-6 is aan
de KLM groep. De Inspectie SZW ziet toe op de naleving van de Arbeidsomstandighedenwetgeving
en heeft vanuit die rol geen betrokkenheid in het onderzoek van de KLM-groep. De Inspectie
SZW voert wel inspecties uit (zie verder het antwoord op vraag 4 en 5).
Vraag 4
Kunt u aangeven of er bij de KLM-groep een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
is opgemaakt? Zo ja, is hierbij geconstateerd dat er Chroom-6 is en/of wordt gebruikt
op vliegtuig(onderdelen)?
Antwoord 4
De Inspectie SZW heeft bij een inspectie in 2017 geconstateerd dat de KLM groep een
RI&E had gemaakt. Het in kaart brengen van werkzaamheden waarbij blootstelling aan
chroom-6 kon plaatsvinden, maakte daar deel vanuit.
Vraag 5
Heeft de Inspectie SZW de afgelopen tien jaar controles uitgevoerd bij de KLM-groep,
zowel na een incident als uit eigen beweging? Zo ja, is daarbij ook gecontroleerd
op de aanwezigheid van Chroom-6?
Antwoord 5
De Inspectie SZW heeft de afgelopen jaren verschillende inspecties gedaan op het gebied
van arbeidsomstandigheden bij meerdere vestigingen van KLM. Dit betrof inspecties
op eigen initiatief en naar aanleiding van signalen. Ook op dit moment lopen er inspecties.
Daarbij is en wordt ook gecontroleerd op werkzaamheden die tot blootstelling aan chroom-6
kunnen leiden.
Vraag 6
Kunt u aangeven of er breder in de vliegtuigindustrie kans is op risicovol gebruik
van Chroom-6? Zo ja, welke activiteiten verricht de Inspectie SZW om de risico’s in
kaart te brengen en bedrijven in de sector te helpen om veilig te werken met Chroom-6?
Antwoord 6
Ja, die kans is er. Daarbij verwijs ik u naar de een eerder toegezonden lijst met
branches waar chroom-6 aan de orde kan zijn.2 Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om de risico’s die verbonden zijn
aan de werkzaamheden in kaart te brengen en doeltreffende beheersmaatregelen te treffen
als werknemers kunnen worden blootgesteld aan gevaarlijke stoffen. Op deze wijze kan
de blootstelling van werknemers aan het kankerverwekkende chroom-6 worden voorkomen
of geminimaliseerd.
Op de website van Inspectie SZW is informatie te vinden over veilig en gezond werken
met chroom-6. De daar genoemde voorbeelden van technische beheersmaatregelen zijn
samen met publieke en private partijen verzameld.
Vraag 7
Bent u bereid om de KLM-groep en mogelijk andere betrokken bedrijven in de sector
te motiveren het advies van de commissie «Vergemakkelijk toekomstige schadeafhandeling
bij beroepsziekten» te volgen en daarmee een eventueel schadeafhandelingstraject aanzienlijk
te verkorten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Op 6 december jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd, dat het advies van de Commissie Vergemakkelijking
Schadeafhandeling Beroepsziekten (Commissie VSAB) niet op 31 december 2019, maar uiterlijk
op 1 april 2020 wordt verwacht.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.