Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kerstens over de berichten ‘Puinhoop bij Arnhems verpleeghuis; inspectie grijpt in’ en ‘All Day moet cliënten van Dunya Zorggroep na twee maanden alweer overdragen aan goede zorgpartij’
Vragen van het lid Kerstens (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de berichten «Puinhoop bij Arnhems verpleeghuis; inspectie grijpt in» en «All Day moet cliënten van Dunya Zorggroep na twee maanden alweer overdragen aan goede zorgpartij» (ingezonden 25 november 2019).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 12 december
2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de berichten «Puinhoop bij Arnhems verpleeghuis; inspectie
grijpt in» en «All Day moet cliënten van Dunya Zorggroep na twee maanden alweer overdragen
aan goede zorgpartij»?1
2
Antwoord 1
Ja, daarvan heb ik kennisgenomen.
Vraag 2
Op welke wijze is bij het overdragen destijds van cliënten en patiënten van Dunya
Zorggroep naar All Day M.O. door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en/of
de zorgverzekeraar proactief bezien dan wel getoetst of daarmee de kwaliteit en continuïteit
van zorg aan betrokkenen was gewaarborgd? Is daarbij bijvoorbeeld beoordeeld of een
concreet kwaliteitsplan aanwezig was respectievelijk of dat van voldoende niveau was?
Antwoord 2
Aan Dunya Woonzorg is op 19 augustus 2019 een aanwijzing gegeven om binnen de gestelde
termijn van één maand de zorg te verbeteren. Op 20 september 2019 heeft de inspectie
Dunya Woonzorg bezocht om te toetsen of aan de aanwijzing was voldaan. De inspectie
kwam tot de conclusie dat het niet langer verantwoord was dat Dunya Woonzorg zorg
verleende. Voordat de inspectie een nieuwe aanwijzing kon opleggen waarin Dunya Woonzorg
werd verplicht de zorg zorgvuldig over te dragen, heeft Dunya Woonzorg zelf, zonder
de inspectie en/of de zorgverzekeraar hierover actief te informeren, haar cliënten
overgedragen aan organisatie All Day. De inspectie werd voor een voldongen feit geplaatst.
Uit inspectieonderzoek naar All Day bleek dat de bestuurder van All Day de zorg van
Dunya Woonzorg had overgenomen, terwijl de kwaliteit van zorg nog steeds niet op orde
was en zonder een concreet plan om de kwaliteit op orde te krijgen. De IGJ heeft daarom
All Day op 13 november 2019 een aanwijzing gegeven om de cliënten binnen twee weken
op zorgvuldige wijze over te dragen aan een zorgaanbieder die naar het oordeel van
de inspectie goede zorg verleent.
Vraag 3 en 4
Wat is de standaard werkwijze in gevallen waarin cliënten en patiënten na ingrijpen
van de inspectie moeten worden overgedragen aan een andere zorgverlener? Wordt er
alvorens dat feitelijk gebeurt getoetst om kwaliteit en continuïteit van zorg, en
daarmee de cliënt- en patiëntveiligheid, te waarborgen? Wiens verantwoordelijkheid
is dat?
Mocht een toets als hiervoor bedoeld niet standaard plaatsvinden, wilt u er dan voor
zorgdragen dat dat wèl gaat gebeuren?
Antwoord 3 en 4
Het opleggen van de maatregel om cliënten over te dragen, is zeer ingrijpend. Deze
maatregel wordt alleen opgelegd als de inspectie ernstige risico’s voor de veiligheid
en kwaliteit van zorg constateert. De zorgaanbieder is verantwoordelijk voor een zorgvuldige
overdracht van cliënten. De IGJ toetst of sprake is van continuïteit en veiligheid
van zorg. De zorg dient te worden overgedragen aan een nieuwe zorgaanbieder die volgens
de IGJ goede zorg verleent. Het zorgkantoor is vanuit zijn zorgplicht nauw betrokken
bij de overdracht van de cliënten. De situatie dat de cliënten in aanloop naar een
maatregel worden overgedragen zonder dat de IGJ en/of de zorgverzekeraar worden betrokken
is uitzonderlijk.
Vraag 5
Wat kunt u zeggen over de opstelling en handelwijze van Dunya Zorggroep (die al meerdere
keren met de IGJ in aanraking c.q. aanvaring kwam) in dezen?
Antwoord 5
De kwaliteit en veiligheid van zorg dient voor een zorgaanbieder voorop te staan.
Gelet op de aanwijzing die de inspectie aan All Day heeft gegeven, is door Dunya Woonzorg
niet gezorgd voor een overdracht naar een goede zorgaanbieder. Deze handelwijze vind
ik onaanvaardbaar.
Vraag 6
Hoe wordt gewaarborgd dat Dunya Zorggroep c.q. haar (voormalige) bestuurder, met zoals
aangegeven een geschiedenis van aanvaringen met IGJ en zorgverzekeraar waarbij de
veiligheid van cliënten en patiënten meermaals in gevaar is geweest, in de toekomst
niet opnieuw in de zorg activiteiten ontplooit? Biedt de huidige regelgeving in dit
opzicht voldoende mogelijkheden? Als dat niet het geval is, bent u dan tot extra regelgeving
bereid?
Antwoord 6
Ik vind dat cliënten moeten kunnen rekenen op goede kwaliteit van zorg. De huidige
Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi) waarborgt de kwaliteit van zorg momenteel onvoldoende.
Het wetsvoorstel Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza), dat door uw Kamer is aangemeld
voor plenaire behandeling, introduceert een meldplicht en een vergunningplicht. Met
de meldplicht komen alle nieuwe zorgaanbieders voor de aanvang van de zorgverlening
in beeld bij de IGJ. Dit stelt de inspectie in staat om waar nodig eerder maatregelen
te nemen als in de praktijk blijkt dat een nieuwe zorgaanbieder niet aan de voorwaarden
voor goede zorg voldoet. Daarbij zijn aan de Wtza-vergunning meer weigerings- en intrekkingsgronden
verbonden dan aan de huidige WTZi-toelating, zoals kwaliteitseisen uit de Wkkgz. Daarbij
verwacht ik dat zorgverzekeraars en zorgkantoren bij de contractering van zorg kritisch
zullen zijn.
In mijn brief van 25 november jl. heb ik u geïnformeerd over de hoofdlijnen en planning
van het nog op te stellen wetsvoorstel Integere bedrijfsvoering zorgaanbieders dat
tot doel heeft de IGJ en NZa extra handvatten te geven om zorgaanbieders aan te spreken
op hun verantwoordelijkheid voor een zorgvuldige bedrijfsvoering. Gezien de complexiteit
en impact van deze maatregelen is gekozen voor een apart wetstraject dat voortbouwt
op de Wtza. Een onderdeel van dit wetsvoorstel is de uitbreiding en inrichting van
de Wtza-vergunning om aanbieders die de verkeerde intenties hebben of eerder de fout
in zijn gegaan beter te kunnen weren, door aanvullende weigering- en intrekkingsgronden.
Daarbij wordt onder andere gedacht aan het weigeren of intrekken van de vergunning
vanwege kortgezegd eerdere gedragingen ten aanzien van kwaliteit of integriteit van
bepaalde bij de zorgaanbieder betrokken personen.
Vraag 7
Wat betekent het feit dat Dunya Zorggroep naar eigen zeggen op eigen verzoek failliet
wordt verklaard voor eventuele vorderingen op Dunya Zorggroep of bijvoorbeeld door
Dunya Zorggroep nog niet voldane eventuele dwangsommen? Bent u van mening dat maximaal
ingezet moet worden op het voorkómen van het via een zelfgekozen faillissement benadelen
van zorgverzekeraars dan wel premiebetalers en/of de overheid? Welke mogelijkheden
heeft u daartoe?
Antwoord 7
Ik heb vernomen dat Dunya Woonzorg op 27 november jl. door de rechtbank failliet is
verklaard. Het is nu aan de curator om de schuldeisers, waaronder de zorgverzekeraars,
zo veel als mogelijk te vergoeden uit de failliete boedel. Het is daarnaast de taak
van de curator om onderzoek te doen naar de oorzaken van het faillissement. Als blijkt
dat het handelen van de bestuurder(s) heeft bijgedragen aan het faillissement, kan
de curator besluiten de bestuurder(s) persoonlijk aansprakelijk stellen voor het faillissementstekort.
Ook wanneer een zorgaanbieder ervoor kiest om zelf faillissement aan te vragen is
het altijd aan de rechter om te beoordelen of een faillissementsaanvraag wordt ingewilligd.
Een aanvrager moet kunnen aantonen dat structureel niet meer aan betalingsverplichtingen
kan worden voldaan. In het geval van Dunya Woonzorg heeft de rechter besloten om het
faillissement uit te spreken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.