Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Ploumen en Kerstens over de patiëntenstop van Zilveren Kruis-verzekerden bij ziekenhuisgroep ZGT
Vragen van de leden Ploumen en Kerstens (beiden PvdA) aan de Minister voor Medische Zorg over de patiëntenstop van Zilveren Kruis-verzekerden bij ziekenhuisgroep ZGT (ingezonden 15 oktober 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 5 november 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Patiëntenstop ZGT Almelo en Hengelo voor patiënten
Zilveren Kruis»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met het bericht «MST Enschede heeft geen ruimte voor extra patiënten
van Zilveren Kruis»?2
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Wat betekent dit voor de patiënten van Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) die verzekerd
zijn bij Zilveren Kruis?
Antwoord 3
Dit betekent dat patiënten die bij Zilveren Kruis verzekerd zijn en die zich tussen
14 oktober en 31 december 2019 melden bij ZGT met een nieuwe electieve, planbare zorgvraag
worden doorverwezen naar Zilveren Kruis voor zorgbemiddeling. Er wordt dan in overleg
met de verzekerde een alternatieve zorgaanbieder gezocht, die de benodigde zorg kan
leveren binnen de Treeknorm. Dit kan soms betekenen dat de reistijd voor verzekerden
beperkt toeneemt.
Deze tijdelijke, remmende maatregel is in afstemming met Zilveren Kruis tot stand
gekomen. Patiënten die reeds in behandeling zijn bij ZGT kunnen gewoon terecht bij
het ziekenhuis. Acute zorg en geboortezorg zijn uitgezonderd van deze maatregel en
ook verzekerden met een restitutiepolis kunnen bij ZGT terecht.
Vraag 4
Vindt u het ook onwenselijk dat patiënten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis niet
langer terecht kunnen bij ZGT? Kunt u een toelichting geven?
Antwoord 4
Nee, dat vind ik niet onwenselijk. Bij de beantwoording van eerdere Kamervragen3 en in een commissiebrief4 heb ik aangegeven dit te zien al onderdeel van het normale proces. Ik vind het goed
dat zorgverzekeraars afspraken maken met ziekenhuizen over de inhoud van zorg, maar
ook over de kosten. ZGT en Zilveren Kruis hebben geconstateerd dat de zorgvraag groter
is dan de afspraken die gemaakt zijn, en gezamenlijk besloten tot een patiëntenstop
over te gaan. Dat leidt ertoe dat de zorg betaalbaar blijft. Zolang de patiënt maar
goed geïnformeerd is en zorg krijgt.
Voor alle duidelijkheid, het gaat dus niet om alle verzekerden, maar om Zilveren Kruis
verzekerden die tussen 14 oktober en 31 december 2019 worden doorverwezen met een
nieuwe electieve zorgvraag.
Vraag 5
Vindt u het ook oneerlijk dat dit zal leiden tot extra wachttijden voor patiënten
die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis? Kunt u een toelichting geven?
Antwoord 5
Ook bij een dergelijke maatregel geldt nog steeds de zorgplicht en proberen partijen
binnen de Treeknormen te blijven. Zilveren Kruis heeft aangegeven er naar te streven
om te voldoen aan de normen voor wachttijden.
Vraag 6
Wat kunt u doen voor de gedupeerde patiënten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis?
Antwoord 6
Ik ben het niet eens met de stelling dat patiënten gedupeerd zijn. Dit is onderdeel
van de polis die ze hebben afgesloten. Natuurlijk is het van groot belang dat verzekerden
met een nieuwe niet-spoedeisende zorgvraag worden doorverwezen naar Zilveren Kruis
voor zorgbemiddeling. Zilveren Kruis zoekt dan in overleg met de verzekerde naar een
alternatieve zorgaanbieder, die de benodigde zorg kan leveren binnen de Treeknorm.
Vraag 7
Hoe vindt u het dat de gedupeerde patiënten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis
niet kunnen worden overgenomen door Medisch Spectrum Twente (MST) Enschede? Waar kunnen
patiënten dan terecht?
Antwoord 7
Dit is niet helemaal correct. Zilveren Kruis heeft met MST Enschede een overeenkomst
in 2019 en deze overeenkomst bevat een zogenoemde «doorleverplicht» voor patiënten
uit het eigen adherentiegebied. MST heeft aangegeven voor alle patiënten beschikbaar
te zijn vanuit hun regionale functie. MST merkt wel dat patiënten die anders naar
ZGT waren gegaan, zich nu bij hen melden. MST is bezig het aantal patiënten waar het
om gaat, in kaart te brengen. MST en Zilveren Kruis zijn hierover in constructief
overleg.
Vraag 8
Welke gevolgen heeft dit voor de kwaliteit van de zorg voor deze patiënten die zijn
verzekerd bij Zilveren Kruis?
Antwoord 8
In sommige gevallen kan de reistijd voor verzekerden beperkt toenemen. De kwaliteit
en veiligheid van zorg is niet in het geding, omdat er voldoende zorgaanbieders in
de omgeving van Almelo en Hengelo zijn die voldoen aan de kwaliteitseisen.
Vraag 9
Bent u bereid om met ZGT en MST in gesprek te gaan om op zoek te gaan naar een andere
oplossing waarbij patiënten niet gedupeerd worden? Zo ja, op welke termijn verwacht
u met het ziekenhuis in gesprek te gaan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Nee, zoals ik bij eerdere casussen al heb aangegeven is dit een zaak tussen partijen.
Hierbij houd ik de situatie wel in de gaten en laat mij informeren door de betrokken
ziekenhuizen en verzekeraar. De NZa kijkt daarbij of aan de zorgplicht wordt voldaan.
Vraag 10
Maakt u zich zorgen over het vaker voorkomen van patiëntenstops voor bepaalde groepen
verzekerden, aangezien dit niet de eerste groep patiënten is die te maken krijgt met
een patiëntenstop en verzekerden van VGZ eerder hetzelfde lot troffen bij het Ikazia
Ziekenhuis in Rotterdam en Zuyderland Ziekenhuis in Sittard en Geleen? Hoe gaat u
dat voorkomen?
Antwoord 10
Ik maak me niet direct zorgen, maar ben wel waakzaam. Ik houd goed in de gaten wat
er gebeurt als er een omzetplafond wordt bereikt en er patiëntenstops ontstaan. Het
is inderdaad dit jaar al een paar keer gebeurd, het kan nog vaker voorkomen en in
het verleden is het al vele malen voorgekomen. Voor mij staat het belang van de patiënt
voorop. Deze moet weten wat voor polis hij of zij heeft afgesloten en moet goed bemiddeld
worden als een dergelijke situatie zich voordoet.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.