Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord vragen van het lid Kwint over het bericht dat er veel maatregelen worden genomen, maar er nog lang niet genoeg leraren zijn
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht dat er veel maatregelen worden genomen, maar er nog lang niet genoeg leraren zijn (ingezonden 26 augustus 2019).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 2 oktober
2019).
Vraag 1
Wat vindt u van het bericht «Veel maatregelen, maar nog lang niet genoeg leraren»?1 Kunt u in uw antwoord specifiek ingaan op de stelling dat de landelijke aanpak te
beperkt is?
Antwoord 1
Het lerarentekort vraagt om een gezamenlijke aanpak, landelijk en regionaal. Het kabinet
investeert daarom onder andere in salarissen, verlagen van de werkdruk en zijinstromers.
Daarnaast werk ik samen met de landelijke tafel lerarentekort aan maatregelen als
een imagocampagne en een website met één centraal loket voor potentiële leraren. Naast
de landelijke maatregelen is de samenwerking tussen schoolbesturen en lerarenopleidingen
in de regio belangrijk. Om deze regionale samenwerking te stimuleren, heb ik subsidie
beschikbaar gesteld. Dit zorgt ervoor dat regio’s eigen plannen kunnen financieren.
Recent heb ik uw Kamer per brief laten weten dat de subsidieplafonds voor de regeling
zijinstroom en de regeling regionale aanpak worden verhoogd. Hierdoor kunnen alle
aanvragen worden gehonoreerd die op dit moment zijn gedaan en aan de voorwaarden voldoen.
Ook heb ik daarin gewezen op de loonruimte die al het hele jaar beschikbaar is om
de salarispositie van personeel in het po te verbeteren, wanneer sociale partners
dit regelen in een cao.
Hoewel we er nog lang niet zijn, zien we al wel een aantal positieve ontwikkelingen.
De instroom in de pabo is vorig jaar met 11% toegenomen en de instroom dit jaar lijkt,
op basis van voorlopige aanmeldingscijfers, weer iets te stijgen. Daarnaast zijn er
vorig jaar 160 herintreders bijgekomen en bijna 1000 zijinstromers. Dit jaar komen
er nog eens meer dan 1000 zijinstromers bij. Ook zijn er 635 leraren, schoolleiders
en onderwijsassistenten met een WW-uitkering weer aan de slag, dankzij een nieuwe
aanpak van het Participatiefonds. Tot slot wordt inmiddels in meer dan 50 regio’s
samengewerkt aan de aanpak van het tekort met behulp van subsidie.
Ook komende periode blijft de inzet van alle partijen hard nodig om op korte en lange
termijn te zorgen voor voldoende goede leraren.
Vraag 2
Klopt de voorspelling van de PO-Raad dat basisscholen na de zomervakantie zo’n 1.400
leraren tekort zouden komen? Zo nee, hoe hoog is dan het tekort op dit moment?
Antwoord 2
Zoals ik in mijn antwoorden op eerder gestelde Kamervragen van de leden Van den Hul
en Van Meenen heb aangegeven zijn de definities en methoden die gebruikt worden voor
de onderzoeken die ik jaarlijks aan uw Kamer stuur, de arbeidsmarktramingen en de
arbeidsmarktbarometer, anders dan de definities en methoden die in het onderzoek van
de PO-Raad zijn gebruikt. De uitkomsten zijn daardoor niet goed vergelijkbaar.2
Vraag 3
Hoeveel leraren komen scholen in het voortgezet onderwijs op dit moment tekort?
Antwoord 3
Zie mijn antwoorden op eerder gestelde Kamervragen van de leden Van den Hul en Van
Meenen.
Vraag 4
Bent u het eens met Frank Cörvers, hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt, dat we bijna
zouden kunnen spreken van een nationale ramp? Zo ja, bent u van mening dat u voldoende
doet om deze ramp te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 5
Welke successen zijn er volgens u behaald in de strijd tegen het lerarentekort sinds
het plan van aanpak van voormalig Minister Bussemaker begin 2017, als het gaat om
het terugdringen van het tekort?
Antwoord 5
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 6
Bent u zich ervan bewust dat het voor onze economie van groot belang is een goed opgeleide
beroepsbevolking te hebben en dat daarvoor goed onderwijs met voldoende bevoegde leraren
onmisbaar is? Zo ja, bent u van mening dat u op dit moment genoeg doet om de toekomstige
beroepsbevolking te voorzien van goed onderwijs met voldoende bevoegde leraren? Kunt
u uw antwoord toelichten?
Antwoord 6
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 7
Vindt u ook dat het oplossen van het lerarentekort een van de hoogste prioriteiten
van dit kabinet zou moeten zijn en dat daarom de hand niet op de knip gehouden moet
worden? Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen dat er meer geld naar het onderwijs gaat om
bijvoorbeeld de salariskloof tussen primair en voortgezet onderwijs te dichten? Bent
u bereid dit in de begroting van 2020 te regelen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Zie mijn antwoord op vraag 1. Het kabinet investeert al fors in onder andere de salarissen,
het verlagen van de werkdruk, zijinstromers en de regionale aanpak van het lerarentekort.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.