Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Fritsma, Emiel van Dijk en Wilders over het bericht dat stelende asielzoekers in Ter Apel de gedupeerde ondernemers uit eigen zak gaan compenseren
Vragen van de leden Fritsma, Emiel vanDijk en Wilders (allen PVV) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht dat stelende asielzoekers in Ter Apel de gedupeerde ondernemers uit eigen zak gaan compenseren (ingezonden 29 juli 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 25 september
            2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3624.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met bovenstaand bericht?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Vindt u het acceptabel dat stelende asielzoekers (of ze nu uit veilige landen komen
               of niet) hier met Nederlands belastinggeld in de watten worden gelegd?
            
Antwoord 2
            
Nee. Overlastgevend en/of crimineel gedrag van asielzoekers wordt niet getolereerd.
               Er is een breed palet aan (bestuursrechtelijke en strafrechtelijke) maatregelen ingezet
               voor de aanpak van de groep asielzoekers die zich misdraagt. Voor een uiteenzetting
               van deze maatregelen verwijs ik u naar de brieven die mijn voorganger en ik in dit
               kader eerder aan uw Kamer hebben gezonden2.
            
Vraag 3
            
Vindt u het normaal dat in het geval een asielzoeker steelt een boete wordt ingehouden
               van «zijn» leefgeld in plaats van hem het land uit te mieteren?
            
Antwoord 3
            
Ja. Ten aanzien van personen die in aanmerking komen voor een asielvergunning in Nederland
               geldt dat daarmee is vastgesteld dat zij zelf bescherming van de Nederlandse overheid
               nodig hebben. Het is duidelijk dat de vreemdelingrechtelijke maatregelen die worden
               genomen omdat de vreemdeling een strafbaar feit heeft gepleegd, in verhouding moeten
               staan tot het risico dat de vreemdeling loopt bij terugkeer. Daarom is in de Europese
               regelgeving opgenomen wanneer een asielvergunning kan worden ingetrokken. Als betrokkene
               moet worden aangemerkt als verdragsvluchteling, moet er sprake zijn van een «bijzonder
               ernstig misdrijf» alvorens de vergunning kan worden geweigerd of ingetrokken. Hiervan
               is in het huidige beleid sprake als de rechter een onvoorwaardelijke en onherroepelijke
               gevangenisstraf van 10 maanden heeft opgelegd. Als de vreemdeling in aanmerking komt
               voor subsidiaire bescherming, moet sprake zijn van een «ernstig misdrijf».Hiervoor
               is in ons beleid een grens gesteld van zes maanden gevangenisstraf. Het vorige kabinet
               heeft het beleid op dit punt tweemaal aangescherpt. Uw Kamer is daarover geïnformeerd
               bij brieven van 25 november 20153en 25 mei 20164.
            
Vraag 4
            
Deelt u de mening dat dit leefgeld niet van de asielzoeker is, maar van de Nederlandse
               belastingbetaler en dat ons belastinggeld nu dus misbruikt wordt om de boetes van
               deze parasiterende criminelen te betalen?
            
Antwoord 4
            
Een asielzoeker die een overtreding/misdrijf begaat, moet worden aangepakt en is zelf
               verantwoordelijk is voor het betalen van de door hem aangerichte schade. Om die reden
               wordt er een pilot gestart in Ter Apel, die als doel heeft dat een asielzoeker die
               een winkeldiefstal heeft gepleegd de indirecte financiële schade voor de winkelier
               die gepaard ging met de diefstal vaker zelf betaalt. Met deze pilot wordt getracht
               de verhaalkans van deze schade te verhogen door kortere lijnen tussen de Service Organisatie
               Directe Aansprakelijkstelling (SODA) en het COA, zodat de SODA sneller een vorderingen
               kan uitzetten bij de daders. Uitgangspunt daarbij is dat de asielzoeker de vordering
               uit eigen financiële middelen betaalt. Een asielzoeker heeft, afhankelijk van de fase
               van zijn asielprocedure en financiële situatie, recht op leefgeld. Indien de dader
               geen andere middelen heeft, moet het slachtoffer daarvan niet de dupe worden. Ik sta
               dan ook achter het idee dat de dader het wekelijks door COA verstrekte leefgeld kan
               aanwenden om de SODA vordering te betalen.
            
Vraag 5 en 6
            
Worden deze boetes, die u stelt te gaan inhouden, direct aan de ondernemer overgemaakt
               ter compensatie? Betekent dit dat er geen boetes in de strafrechtelijke zin worden
               uitgeschreven die normaliter aan het Centraal Justitieel Incassobureau zouden moeten
               worden betaald?
            
Betekent deze inhouding van het leefgeld de facto een vrijstelling van strafrechtelijke
               vervolging?
            
Antwoord 5 en 6
            
Criminele gedragingen, zoals winkeldiefstal, worden primair aangepakt via het strafrecht.
               De strafrechtelijke vervolging met daaraan eventueel verbonden executie van de opgelegde
               straf staat los van de SODA regeling. De financiële compensatie die wordt gevorderd
               door de SODA betreft indirecte civielrechtelijke schade. Het Centraal Justitieel Incassobureau
               kan (vervolgens) bij de dader dus nog steeds een door het OM of rechter opgelegde
               geldboete innen.
            
Vraag 7 en 8
            
Wat vindt u van de uitspraken van sjapjanus en «ketenmarinier» Henk Wolthof dat 99%
               van de asielzoekers echte asielzoekers zijn en dat het dus maar een kleine groep is
               die het voor de rest verpest?5 Onderschrijft u deze cijfers?
            
Deelt u de mening en onderschrijft u de feiten dat het hier echter om een grote groep
               overlastgevers gaat die hier de boel voor de Nederlandse bevolking verpest en zo snel
               mogelijk retour afzender dient te worden gestuurd? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 7 en 8
            
Laat ik voorop stellen ik een dergelijke bejegening van de ketenmarinier door leden
               van uw Kamer volstrekt ongepast vind.
            
Het percentage asielzoekers dat overlast veroorzaakt, hangt af van de definitie die
               wordt gehanteerd. Overlast is een subjectief begrip, wat kwantificatie lastig maakt.
               Het genoemde percentage is overdrachtelijk bedoeld. De ketenmarinier heeft aangegeven
               dat het aantal overlastgevende asielzoekers in context moet worden gezien van het
               totaal aantal asielzoekers in Nederland en dat de groep overlastgevende asielzoekers
               niets te zoeken heeft in Nederland.
            
De zaken van overlastgevende asielzoekers worden al langere tijd door de IND met voorrang
               behandeld en de DT&V inzet is gericht op een zo spoedig mogelijk vertrek uit Nederland
               van overlastgevende vreemdelingen die niet in Nederland mogen blijven.
            
Vraag 9
            
Kunt u ons een overzicht verschaffen van alle diefstallen, bedreigingen, vernielingen,
               aanrandingen, verkrachtingen, pogingen tot moord en kindermisbruik gepleegd door asielzoekers
               in en rond Ter Apel en alle overige asielzoekerscentra in Nederland? Gelieve niet
               onder de categorie «overig» plaatsen, maar uitgesplitst per locatie en overtreding/strafbaar
               feit.
            
Antwoord 9
            
Zoals in mijn brief van 1 juli 20196 geduid, ben ik van mening dat openheid en transparantie essentieel zijn voor het
               maatschappelijk draagvlak voor het asielbeleid. Mede daarom vind ik het van belang
               dat incidenten rond asielzoekers zo duidelijk mogelijk in beeld worden gebracht en
               dat uw Kamer daarover adequaat wordt geïnformeerd. De landelijke cijfers zijn bekendgemaakt
               in de RVK 2018. Zoals aangegeven in de brief van 14 mei 20197 is ervoor gekozen om de politie- en OM-cijfers in de RVK 2018 niet te beperken tot
               registraties op- en rond COA-locaties, maar om een landelijk overzicht te geven. De
               achterliggende reden is om een beter en actueler beeld te schetsen met betrekking
               tot de omvang en reikwijdte van incidenten waarbij asielzoekers in beeld zijn gekomen.
               Bij de brief van 16 mei 20198 is een overzicht verschaft van alle geregistreerde incidenten die onder de noemer
               «overig» zijn opgenomen in de RVK 2018. Ik beraad mij op de wijze waarop een volgend
               incidentoverzicht zal worden vormgegeven.
            
Vraag 10
            
Kunt u deze vragen voor uw werkbezoek aan ter Apel op maandag 26 augustus 2019 beantwoorden?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 10
            
Op 26 augustus 2019 hebben een aantal leden van uw Kamer een werkbezoek aan Ter Apel
               afgelegd. Hier was ik niet bij aanwezig. Wel heb ik op 10 juli 2019 een werkbezoek
               aan Ter Apel afgelegd.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.